lördag 4 december 2021

Nu kan jag skylla på vädret!

Ja, ingen har väl missat lappmöglet som kom och sen kylan. Fisket gick åt helvete, åtminstone mitt! Lite skönt är det att jag har detta med is att skylla på, nu kan jag inte fiska och det blev tyvärr tvärstopp i planerna. Den gode fe, Hermansson och jag var dock ute och försökte just innan kylan kom ordentligt, men som vanligt, så blankade vi.

Nu är inte allt bara pest, pina eller skit, vi kanske behöver en liten paus och få tid till att reflektera över fisket, fisken och alla pass utan något på mattan, jag tror det och nu laddar vi våra batterier än en gång! Jag har haft tid att röja bland alla grejer, där finns alltid något att göra och jag tog fram en stor hink med gamla torra boilies, som behövde ett nytt liv, så den biten tittar vi på och just du kanske har en hink stående och kan göra som jag gjorde? 

Fick ta in dessa och tina dem!
Jag ska säga att du behöver inte följa mina tillsättningsämnen för dina boilies, använd dem sakerna du har och vet fungerar. Det viktigaste är att du blötlägger dina beten, så dem blir mjuka och tuggvänligare för karparna och ger dem en doft, som dem gillar.
15,2 kilo gamla torra boilies under blötläggning.
Lägg dina boilies i hinkar och tillsätt vatten, så detta står över boilierna, kolla flera gånger per dag att vattnet står över dem! Du kommer att bli förvånad över hur mycket vatten dem drar åt sig!
4 dagar tog det innan dem var klämvänliga!
När jag började vägde dem 15,2 kilo och 4 dagar senare, när dem var klara och klämvänliga, så var vikten hela 19,8 kilo! Alltså drygt 4,5 liter vatten!
Olika storlekar är bra!
Det fanns olika smaker, dofter och storlekar bland dessa gamlingar och det är bra som mäskboilies, då karpen inte bara har med en storlek att göra, utan en massa olika, men med samma effektiva smak och doft, som jag kommer till.
Himalayasalt tillsattes.
Efter ett dygns dränering av boilierna, så till satte jag Himalayasalt och det fick stå och smälta och dra in. Karpen älskar salt och framför allt på våren, var den behöver mineraler.
Dags att handplocka hookbaits!
Nästa steg var att handplocka dem finare krokbeten och igen i olika burkar med olika storlekar och dessa användas efter den så kallade Match the hatch metoden, alltså exakt samma bete, som man mäskar med.
Jag sparade lite av blötläggningsvattnet.
Jag sparar alltid en del av blötläggningsvattnet, som har en massa olika dofter och det är bra över pellets, som partikelsoak eller för methodmix mm, inget behöas slängas.
Dessa sjönk aldrig under dem fyra dagarna!
Dessa sjönk aldrig och jag tror att dem är pop-ups som av någon anledning hamnade i hinken med torrbollarna, vi får se vad det blir av dem.
Belachan Shrimp i flytande och pulverform, Mussel och den egna Crayfish.
Efter ca 2 dagars torkning, var mina boilies klara och modtagliga för lite nya dofter och det blev följande: Musselpulver, Belachan Shrimppulver och i flytande form tillsattes, likaså min egenhändigt malda Crayfish i pulverform (egentligen en större kräftskiva, var jag tog vara på allt folk inte åt och soltorkade det och sen malde ner allt till ett fint pulver)
Lite Krabba blev det också.
Lite extra Krabba blev det också, då denna doft dels är hemsk och dels drar till sig karpen väldigt snabbt och den är effektiv. Den spädes med lite vatten och hjälper att boilierna kan dra in alla pulver och dofter.
Nu ska detta torka in och till våren ska det drillas!
Jag tillsatte lite till, men det håller jag för mig själv, men nu är dem så preppade dem kan bli och så här ser det ut just nu. Allt som återstår är dagligt tillsyn och att skaka om dem 5 hinkarna dem står i, flera gånger om dagen till allt är torrt och jag inser redan nu, vilken vår och försommar det kommer att bli bakom spöna.

Nu vet du hur du ska göra med dina gamla boilies, ge dem ett nytt liv, släng dem inte! Följ mina råd och släng dem sedan i sjön och dels får du garanterad ett bra fiske, jag hoppas det och dels så sparar du en del slantar och har fina mäskboilies till ditt förfogande.

Nästa gång tittar vi lite på en enkel, men effektiv mono-rigg, som har en massa användningsmöjligheter och även vad du kan göra med en Streamerkrok: Kamasan B 175! Här reagerar nog en del och säger - Fiska karp med en flugfiskekrok!? - Nej det vågar jag inte!

Jag vill bara säga att den eminente Lee Jackson landade Two-tone från Conningbrook på B 175 i size 6, en karp på 62 Lb, dessa krokar håller, har en styrka och en fin skärpa och med det önskar jag er alla skitfiske och ta det försiktigt med isarna!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.