söndag 12 mars 2023

Linnéasjön, tredje sittningen.

Tredje sittningen på Badplatsen skulle bli lite tuffare! Tre frostnätter under veckan gav mig det klara beskedet. Dem blir alltid lite off, när kylan kommer, men dem vänjer sig ganska snart vid detta och alla Karpar måste äta någon gång under dygnets 24 timmar och jag skulle servera dem.

Första mäskningen fick dem den vanliga mängden och samma sammansättning av mäsk. Men på grund av kylan, så minskade jag lite på mängden och tog bort lite saker också. Jag såg under andra mäskningen att det var hjulspår från ett större fordon i gräset och ansåg att det hade varit någon lastbil med virke till Fågeltornet, Nybros nya skyskraber! Snart var helgen här och tredje sittningen skulle förlöpa som vanligt.

Morgonen efter tredje frostnatten.

Som vanligt är det tidigt och mörkt, när jag kommer, allt får sina vana platser och jag gick igång med mina riggar, kollade avstånden och spred ett par näver med boilies över området. Tog faktisk en kopp, innan jag placerade ut mina tre fällor.
Kanske för mycket?

Jag hade med mig en hink med mäsk, kanske för mycket, men man vill inte vara utan detta och jag skulle toppa upp platsen med en Spomb över varje rigg, om jag fick fisk. Skulle det bli över, så läggs det ut efter avslutad fiske.
Allt på plats.

Riggarna hamnade rätt och kaffet kom fram. Nordlig vind rådde och den började sakta, men säkert att öka lite och det lilla Sheltret kom upp och det kändes direkt bättre att sitta lite skyddad. 

Tidigare under morgonens mörke, innan riggarna var klara, hade Mr. Pink och jag lite käbbel angående krokbeten och han var väldigt envis och ville ha sin åsikt hört och bestämma minst ett bete. Och för att få lugn och ro, så fick han sin vilja och en Northern Bait 15 mm Evolution boilie, monterades på den mittersta riggen, en Amnesia D-rigg.

Vinden ökade, Bring it on!

Vi var nu eniga om betena och lugnet lade sig över trakten, men vinden ökade och ett par extra pegs sattes i marken och Sheltret stod kvar. Solen var kvar, men den kämpade mot molnen och snart var den ett minne blott.

Vinden vred sig mera mot västlig och snart hade jag den rätt i nyllet. En bra vind? Ja, under den varma perioden av året, men jag undviker den under den kalla årstiden, men nu var det som var och det är bara att gilla läget.

Weatherchange.

Så vi satt här, han och jag och höll tummarna och lite till i hopp om att vi skulle få se en Karp på mattan under dagen. Det går några timmar och allt som sker är ett par tre bleeps, vilket fick mig på alerten.

Med Flying Back-leds och Back-leads under spötopparna, så ska det inte bli några falska Bleeps i larmen, så något fanns framför oss och vår väntan fortsatte någon timme till.

Dagens ända fisk.

Jag får ett drop-back på vilket spö tror ni? Jodå, den rosa saken hade minsann rätt i betesvalet och han flinade. Jag fick drilla och under tiden kallnade så klart mitt kaffe, snart kunde vi lägga firren på mattan och dagen var räddad, ingen av oss gillar blankpass!
Den räddade mig från ett blankpass till stor glädje.

En liten fin linjär spegel runt 5 kilo, hade sugit i sig Evo-boilien och det tog sin tid innan detta hände. Det brukar komma tidigare, men så var det och det kändes bra och snart var riggen ute igen med samma bete och varje rigg fick en Spomb över sig.
Vi hade lite olika meningar, men ...

Timmarna går, eftermiddagen kommer och går över i kväll och inget mera händer. Jag har och får en känsla att något inte står riktigt till, men slänger bort dessa tankar, jag hade jo lyckats ... Eh, denna gång, värre skulle det bli framöver!
När kylan kom, minskade jag på mäsken.

Det var bara att packa ihop och dra hem till värmen, veckan som kommer skulle det mäskas tre gånger igen på platsen och den kommande helgen skulle det bli mer karp än denne.

Självförtroende var på topp, lite som alltid och jag såg fram emot flera sittningar på Badplatsen och framför allt mot den kommande helgen, med mina riggar någon meter ifrån det gamla pålverket från dåtidens hopptorn. Så vad som hände det kommer Mr. Pink och jag till under nästa inlägg, skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.