lördag 22 juni 2013

Ett värmande mejl, som glädjer mig otroligt mycket!

Jag började dagens fiske i Linnéasjön, men hårda vindar och vindbyar, gjorde fisket totalt omöjligt med lätta beten, så jag åkte hem, väckte tanten och tog mig en kopp kaffe och sen slängde hon ut mig ur bilen vid Bloms vik i Rismåla göl.

Inte riktigt vad jag hade planerad, men en karp skulle jag bara ha under dagen och så blev det, det blev hela fyra stycken. 3 mindre och sen en fisk jag aldrig har fångat på ytan förut och jag var tveksam till, om det någonsin skulle hända, men idag kom den.
Fisket var inte lätt i den hårda vinden, men det har ändå blivit lite lättare, nu var dessa har krupit upp på land och skaffat sig fyra ben. Det finns dock en del grodyngel kvar här och där under buskagen runt gölen.

Allt jag kunde göra, var att vänta ut en karp här och där och försöka att ta den, dem tre först fiskarna, en fjällkarp och två spegelkarpar, hittade jag under buskarna i Bloms vik och i princip, så tog dem ganska snabbt rakt under mig, men det var svårt att hålla spö och bete stilla i vinden.
Jag provade lite av varje idag för att lura dem, den första tog dem små mjuka Zigbaits från Enterprise, och sen testade jag deras större doggyimitation och den flöt lite fel med blyhaglet i betet och jag tog bort haglet, så kroken hänger neråt. Detta gav mig en mindre spegelkarp, men det skulle bli mer fisk.
En annan spegelkarp föll för denna kombination, en av Enterprise lövmaskar sattes på kroken framför doggyimitationen och det hela flöt ganska lågt i vattnet.

Nappet var snabbt, som en blixt och den karpen krokade verkligen sig själv av bara farten, bara att hålla sig fast i närmsta träd ;-)
Tillbaka i Bloms vik, andra sidan av viken och stora dansbanan som plattformen kallas, här satte jag mig bara och öste ut lite små doggy och en försiktig fisk kom fram efter en timmes väntan.

Den tog några bitar och försvann ett tag, men visade sig Head and Shoulder ute i natebältet och jag jagade och jagade den, trodde först att det var en fjällkarp.

Jag var på god väg att ge upp för en gångs skuld, men fick idéen att lägga ut en PVA - bag med små doggy och mitt bete, det på grund att varje gång, jag lade ut något, så var den framme direkt, tog några bitar och sen försvann den igen.

Vad tror ni hände? Jo, fisken är framme direkt och tar största betet, mitt krokbete och sen blev det ett spektakel utan dess like i spenaten, men till slut gav den med sig. Äntligen fick jag Fully Scale på ytan, jag har fångat denna karp väldigt många gånger för, men aldrig på ytan, så nu är det avklarat!
Den tog, som ni ser en fakedoggy utan hagel och jag fick reparera en liten skada i mungipan, innan den fick en kyss på pannan och lades i weigh slingen och med sina 6,6 kilo, så var jag mer än nöjd.
Lite chockat var den nog, det tog en stund för den, att fatta att den var fri och när den värsta chocken var över för denna gång, så reste den sig i rätt läge och ...
... pressade ner slingen och simmade ut i friheten och den varnade alla andra karpar i viken! Det var totalt fisktomt efter denna fisk, men som sagt jag var nöjd, jag skulle bara ha en karp i dag och det blev fyra stycken i ganska tuffa förhållanden.
Stora dansbanan, där satt jag på hinken min och hade min Fox Method Bowl framför mig. På det viset kan jag mäska fram fisken, utan att behöva resa mig eller annat och det fungera väldigt bra.

Nu till det trevliga mejlet och ett par bilder från Martin Nilsson, som hade lite problem med karparna i sitt vatten och jag gav honom lite tips, som skulle ändra på det hela, vilket var mina förhoppningar.

Hej Luis!

Vill tacka för dina tips, för med hjälp av dom så har jag lyckats med mitt fiske, de två första
karparna i denna sjön på över 2 år för mig!
Jag fiskade två spö utanför en stor mäskplats precis som du sa, och det gav utdelning i en
på 10770 gram och även en fin hona på 15620 gram!
Tack än en gång för tipsen! Hör av dig om du fiskar i knutarna runt Lönsboda, så kommer jag
och pappa mer än gärna ner och hälsar på! :)

MVH Martin Nilsson
Finns det något roligare, än att kunna hjälpa en ung kille till denna succé? Jag tror inte det och det värmer mitt gamla hjärta oerhört att han lyckades och sen hur bra han lyckades!

Här sitter Martin med sin 10,770 kilos fjällkarp, en vacker felfri torpedoformad fisk, som högst troligen sparkade ifrån sig rejält. Skulle det räcka med denna fina fisk ...
... No way! Han tog även denna fjällkarp på hela 15,620 kilo efter ett lite tips från mig och det visar bara att ni kan ställa frågor till mig och jag ska göra mitt bästa för att svara er, så fort jag kan och Martin är inte den ända som har fått tips och lyckats.

Jag kan bara lyfta på kepsen och gratulera dig Martin, nu ser du själv hur en liten ändring kan vända upp och ner på allt och göra en så otrolig stor verkan i ditt fiske.

Kanon bra Martin! Det blir inte mycket bättre än så och jag ska nog hitta ner till Lönsboda och självklart ska vi pratas vid alla tre. Ha det gott och skitfiske på er allihopa i sommar!