söndag 23 juni 2013

Smålands första 20 plussare!

Man kan slänga av Big Birger Holmquist vid vilket vatten, var det finns karp och han lyckats med det mesta, den stora mannen. Släng av honom i Hagasjön, Lake Bled i Kroatien, Knäredssjön eller varför inte i ditt badkar, finns det en karp, så ska han nog lura den, nu hamnade han i Småländska Färgsjön.

Birger tillbringade midsommarhelgen vid Färgsjöns strand och jag tror att tre spö låg ute med SBM - boilies och vad gjorde den gode mannen i vanlig stil? Jo, han drillade upp en fin 20 kilos karp och satte Småland på kartan, för alltid i karpsammanhang.
Vilken skönhet och även Birger håller sig bra fortfarande han också, när han ändå var ute, så passade han på att dra ett par mindre karpar runt 10 - 13 kilo, lika bra, när man ändå är i farten eller hur?

Jag bad om en bild efter att ryktet träffade mina öron och den fick jag och jag häpnade en stund och gratulerade sen Birger till en enorm fin karp, en milstolpe i hans fiske ... öh, åtminstone på hemmafronten och som Birger sa, det är en av mina finaste fiskar och jag kan bara hålla med.
Jag har känd Birger ganska länge och han var på besök i Linnéasjön och klart att han lyckades med en av sjöns fjällkarpar från udden, det var den 13 maj - 99 enligt datumet på bilden.

På den tiden var han lite späd i kroppen, men nu är det andra bullar! Jag kommer även ihåg ett av hans telefonsamtal, om det var från Haga eller Linnéasjön han nu ringde, han hade panik och undrade hur han skulle göra, karparna åt alla hans beten, men tog inte hans krokbete och vad jag svarade honom, har jag glömt.

Birger lärde sig även detta med stalking och jag berättade för honom en gång, att jag i Haga hade en stor karp ståendets 1 cm från mina majskorn, ett par dagar efter var Big Birger på plats och landade en 14 kilos och jag tror det var just det, flötmete och ett par majskorn på kroken. kanske var det samma fisk?

Han utövade även lite Ambushing i Haga, genom att sprida ut tre spö längs ena kanten och sen satt han och vaktade i en stol mellan dessa spön och han fick ganska mycket fiske på dessa smygspön, som inte skrämde karparna.

Nu kan man bara spekulera i vad nästa kliv i fisket blir från Birger, det finns en större karp i Färgsjön och om inte jag tar helt fel, så kanske man får lyfta på kepsen en gång till detta året, men vi får se.

Enormt stort grattis Birger till en grym fisk, som står som Smålandsrekord, tills du bankar upp den andra! Nu ska jag själv lirka upp mig en karp under kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.