söndag 23 juni 2013

Stalking del 2.

Jag vill täcka det mesta inom detta fiske och del 2 här, kommer att täcka det mest viktiga och del 3 som kommer under veckan, kommer att handla om Ambushing, som också är ett väldigt spännande och givande fiske och sen hoppas jag att ni och Herr Angsmo är nöjda för denna gång.
Man ska alltid, om det går ha solen mot sig, inte i ryggen, då det bildas skugga över vattnet. För att klart och tydligt kunna se fisken och få bort alla reflexer, så krävs det en keps och ett par riktigt bra polaroidglasögon.

Du slipper huvudverk och du ser så mycket mer, med dessa två enkla saker och dem döljer ganska mycket av det karpen ser mest av oss, nämligen vårt vita ansikte, som lyser som en fullmåne i grönskan.
Även dina kläder är viktiga, det går inte att komma i en vit T - shirt, orange keps och blänkande smycken och tro att man ska lyckas, det behöver inte nödvändigtvis vara som på bilden heller, men kläder med en färg, som passar i i omgivningen är det bästa.

Oavsett vad du har för kläder, så märker karpen dig om du rör dig fort med snabba rörelser, rör dig sakta som vinden tar i grenar och löv och den märker inte dig, om du har den rätta färgen på dina plagg och dölj så mycket ljusa föremål, som bara är möjligt.

Använd bra fotbeklädnad, bra skor med gummisulor om du ska röra dig långt eller krypa i träden eller gummistövlar, om det är sumpigt och blöt runt dina vatten.
Ha inte för mycket med dig, då letar du inte effektivt efter fisken, utan blir sittandes och det ger inga bra resultat. Här är vad jag släpar med mig: Hinken är min stol under dagen och den tar alla större saker, som kaffet, kameran, vågen, PVA - tuben, vattenflaskan, säcken mm.

Ovan på hinken finns min Method Bowl med mina beten, små doggy som mäsk, stora uppborrade doggy i en burk, dipps, sprayflavours, brödet, bitar från öronproppar, asken med mina fakebaits och två katapultar, en liten och en större, om jag behöver mycket beten ute.

Mitt stalkerbelt innehåller myggmedel, antiseptiskt medel, mina verktyg, krokar, controllers, flöten, kikaren, ficklampa, pannlampa i fall det blir sent på kvällen och lite annat smått och gott.

Ut över det är det håven, spö/spöna, en weighsling och en tunn matta, det låter mycket, men spö/spöna och en hink i ena handen och håven och method bowl i andra handen och bältet sitter runt midjan under mina förflyttningar.
Lite kring mina verktyg, som förutom sax och Peang, är en boilie borr, ett par baiting needles, en krokbryne, baitsband och en liten hobbykniv, om jag ska ändra formen på ett bete, t ex en pop - up boilie.
Jag har alltid med mig en Lie och en Sekatör, det finns alltid en gren, som är i vägen och sen det där vasstråt som är i vägen för spöet, din lina eller skymmer utsikten mot ditt bete, så dessa verktyg är viktiga.

Ett tips är att rensa upp lite några dagar, innan du ska fiska på platsen, men ta aldrig för mycket, du ska sitta undangömd och bara kunna fiska och landa fisken. Tar du för mycket kommer karparna att märka detta och dem håller sig undan ett bra tag framöver.
Antiseptiska medel är ett måste i varje karpfiskares utrustning och framför allt skall stalkern ha dessa med sig, då fisken kan få sig en och annan blämma under fighten på våra lite tuffa platser. Alla ska ha dessa medel och det borde finnas en lag på det och det borde står i reglerna för våra karpvatten!
Leta överallt och introducera lite beten på alla platser, tänk på att karpen visitera varje plats, så länge det är lugnt och sitter du undangömd, så kommer dem fram efter ett tag.

Det är just det, som gör fisket så effektivt, att du mäskar och fiskar på ställen, var andra inte gör fiskar och på ställen, var det aldrig har funnits ett bete och karpen kan inte associera platsen med någon fara, om du inte syns och dem får äta lite i lugn och ro.
Hittar du fisk och sköter dina kort rätt, så kan det gå väldigt fort. Låt dem äta ett tag och du märker till en början, hur försiktiga dem kan vara, dem tar en bit lite varstans, simmar runt och kollar läget och allt eftersom tiden går, så äter dem mer och mer och sänker garden och jo flera fiskar du har framför dig, jo lättare blir det.

Efter en landat fisk blir det oftast lugnt ett tag, men de kommer tillbaka, hungriga och nyfikna och ibland kan man ta ett par snabba fiskar, innan dem har fattat galoppen och sen får du leta vidare längs vattnet.
Använd vindens hjälp för att få dina beten i position, det gör inget att det finns 100 mörtar, som käkar på dina doggy eller några Braxen, som tar beten från ytan, dessa fiskar för ett väldigt liv, som väcker upp karparna och när dem väl kommer in, blir det betydligt lugnare.

Många tror att första ringen på vattenytan är karp och slänger ut betet direkt, det är helt fel! Mört, Braxen och andra arter, tar för sig och en karp ger ifrån sig större lugnare rörelser på grund av fiskens lite osmidiga form och storlek. Låt dem äta lite, skräm inte fisken, det första du gör!

Leta överallt och använd gärna träden för att spana efter fisk, men se till att du har bra skor med gummisulor och ramla inte i spadet, det ger inga bra resultat fiskmässigt. Man kan fiska karp uppe från träd, men jag gillar inte det och vill nog leva ett tag till.
Mitt eget fiske går ut på att hitta fisk och sen få dem så nära, som möjligt och helst av allt lura dem rakt fram för mina fötter, det ger mig en kick att göra detta, att blåsa dem ordentligt på detta vis, men det är långt ifrån alltid att det går.

Mina beten är små doggy som mäsk, det får dem igång ganska snabbt och de börjar snart att frossa om det finns flera fiskar på platsen. Med mina solglasögon och position kan jag nu välja vilken av dessa fiskar jag vill fånga och jag fiskar antingen med betet på ytan rakt under spötoppen eller har linan över något, så ingen lina finns på vattenytan.
Ibland är dem långt ute eller vinden vänder och tar med sig mina beten och fisken följer med och då kommer ett spö med en Surfacecomtroller fram eller jag fixar till ett spö och kan fiska efter dem ett tag och när jag inte når dem längre, så tar jag ut en riktning på vart mina beten driver in och jag är framme innan fisken och dem resterande beten anländer!
Ibland tar dem bra på vanliga beten, som köpta fakebaits, bröd, hund - och kattmat, men ibland kan dem var tjuriga och då kommer en hemmagjord Bug till min hjälp.

Färger som gult och svart, svart och orange, brunt och gult eller min berömda "Tysken" i gult, svart och orange färg, brukar kunna fresta en och annan karp till ett take och rädda min dag.
Det gäller alltså att gömma allt för fisken och det gäller även din lina och ett sätt är en blompinne, var du har ett par bitar ventilgummi eller annat, som håller fast din lina.

Karpen tar detta trick för en bit vass eller annat naturligt och den ser inte din lina vid just betet och detta är väldigt effektivt och pinnen ger dig lite mer kastvikt. Ha 2 - 3 cm lina mellan blompinnen och betet, har du inga blompinnar med dig, så kan du ta ett vasstrå eller en bit kolvasstrå till din hjälp.
Här ett annat hjälpmedel, var linan går genom hela denna suspender, in genom blyet i bottnen och ut genom toppen, man knyter fast ett litet lekande, som dras fast i gummit i toppen och sen har man en kortare bit lina, så betet ligger på ytan, men linan går upp till pinnens topp, utan att ligga på vattenytan.

Det fungera bra ibland, men karpen lär sig snabbt att detta kan vara lurigt och bäst är detta för fiskar, som rusar fram och nyper betet, dem krokar sig mot motståndet i frigolitkroppen. Jag använder dem inte särskilt ofta.
Ibland hamnar man på platser, var man inte kan hänga upp sin lina över något naturligt och här kommer detta billiga 4 meters metspö med sin klyka till sin rätt.

Dra ut spöet till sin fulla längd och stick ner det i backen i en lutning av 25 - 30 grader, så det ligger ut över vattnet, kasta ut ditt bete och få linan upp i klykan och sen mäskar du fram fisken och nu kan du se vilken fisk du vill fånga och sänka ner betet framför den eller höja upp betet, när den lilla retstickan är framme.

Metspöet viker ner sig i krokningen och linan lämnar klykan direkt och du drillar som vanligt och har du inte dragit för hårt i spöet, så är det enkelt att skjuta ihop det med ena handen. Bra, billigt och det är supereffektivt, när det inte finns annat att använda.
Det finns betydligt mer att säga om detta fiske, men jag har nog fått med det mesta för att ni ska lyckas. Leta upp fisken, mäska och låt den äta ett tag, rör er med små sakta rörelser, ta det lugnt. Sitt undangömd och spana och lär er fiskens mönster och hur den rör sig mellan sina intag av föda, de har alla ett mönster och det är i denna rundvandring, du ska presentera ditt krokbete.

Du kan ha världens finaste kamoukläder på dig, du kan sitta orörlig i flera timmar, du kan ha dem bästa beten och utrustning, allt är perfekt och du kan landa upp till ? fiskar på en dag, men en sak ska du veta, de kommer att ta dig i röven, mer än du någonsin tror!

Mitt sista tips är, att en fisk kan oftast vara svår, då den är ensam och det finns ingen konkurrens om födan och flera fiskar ökar chansen och konkurrensen om födan finns med i bilden. MEN tänk på att det kanske finns 6 karpar, som äter framför dig - Det är 12 ögon och 6 inbyggda naturliga rädslor, som spanar och känner av läget hela tiden, så du kommer att bli blåst ibland och det händer oss alla!

Karpen ser bra både under vattnet och ovan vattnet, det ska du ha med dig. Gör mig en tjänst nästa gång du fångar en karp, titta lite på huvudet och ögonens placering, dem sitter högt upp på huvudet och ögonen kan röra sig väldigt mycket och dem ser bra uppåt, framåt och på sidorna.

Ända område, var en karp inte ser särskilt bra är 3 cm rakt framför munnen, där finns en liten död vinkel, men här finns det fyra skäggtömmar och en känslig mun och sen har dem en enorm känslig sidolinje, som uppfattar det mesta, som sker i fiskens närhet, både i vattnet och på land, så du är varnad!

Jag kommer till Ambushing i veckan, du har nästan samma grejer med dig, men lite andra beten, man mäskar flera platser och fiskar sedan av dessa under korta stundar och igen gäller det att ha rätt klädsel, attityd och planering, för då går det undan, när larmet går igång eller flötet lägger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.