onsdag 4 maj 2022

Krok och Nylon/Fluoro-riggar!

Jag kanske överdriver lite om jag säger att det finns nästan lika många typer av krokar, som det finns Svenska Karpfiskare? Utbudet av krok är enormt och för många nya i gamet, så är det en djungel utan dess like. Jag förstår mycket väl att det skapas lite turbulens, när man ska köpa sina första krokar, det gäller att få det rätt, så man inte slänger ut 60-80 spänn på något onödigt.

Gäller det stora Karpar i vatten med mycket hinder, typ grenar, vass eller annan svår och tuff växtlighet eller rent av hela döda träd, som ligger i vattnet, då blir mitt val det starkaste man kan uppbringa. Det blir då en krok med Wide Gape, In turned eye och en Beaked point! Det breda gapet ökar chansen för att du får ett bra krokfäste, den inböjda spetsen ser till att kroken stannar där den fastnade och dessa krokar besitter en enormt styrka. Dem flesta har dessa krokar i sitt sortiment och det gäller att höra sig för eller rent av testa dem själv.

Wide Gape krok med beaked point.
Jag gillar Kordas Wide Gape X och en liknande från JRC, som glädjande nog har kommit tillbaka igen och jag använder dessa till alla situationer var det gäller att ha styrkan, typ när man fiskar mot hinder mm.

Jag använder gärna dessa krokar till mitt fiske på ytan i rena krigszoner, var man inte kan ge Karpen en millimeter lina och Wide Gapes besitter även en enorm styrka i mindre storlekar och dem är enkla att slipa super vassa.

Universal D-rigg för många olika beten.
Här ovan en väldig enkel, men effektiv rigg och dem kan användas för sjunkande Boilies, Wafters, Snowmans och pop-ups! Du gör den enkelt med Nylon eller Fluorocarbonlina och du gör den på följande sätt.

Trä linan genom krokens ögla och dra ut en tamp på 3 cm för ditt D. Nu gör du en Knotless knot med 12 varv ner och därefter 6 varv upp/tillbaka och därefter monterar du din Baitscrew på tampen och för änden av denna genom kroköglan och trimmer den, så den är 5 mm lång och sen värmer du linänden med en tändare och du får en rigg som motsvarar bilden ovan.

Atomic Tackle Chodda krok.
För lite mindre beten, typ 12 mm pop-ups, Wafters eller en singel Tigers med kork o s v. Där använder jag mig av en Choddy krok med ett Out tuned eye, d v s att öglan är utåtböjd och det ger mera Gape på dessa krokar.
D-rigg med Atomic Tackle Chodda.
För att kunna fiska med samma olika beten, som jag nämnde under förra riggen, så tillverkar du den på exakt samma sätt och om du jämför bilderna, så ser du att denna rigg är lite mera aggressiv än riggen med Inturned eye. 

Detta kan dock ändras enkelt med en liten bit Shrinktube på 4 mm, som precis täcker över kroköglan och ska sen vara rak, det öppnar upp gapet mellan spetsen och linan.

Curve Shank kroken.
Curva Shankkroken är väldig poppis och den är bra, om man använder den på rätt sätt. Den vänder blixtsnabbt i karpens mun och den har en ganska bra styrka. Man kan använda dessa krokar till det mesta, allt ifrån pop-ups på en 360-rigg, för pop-ups på en Spinner-rigg och för Wafters, var du knutar fast kroken med en Knotless knot och klipper bort lintampen. 

Sen trär du på en Baitscrew på krokskaftet och avslutar det hela med en liten Hookbead, väldigt effektivt! För fiske med sjunkande Boilies eller med en Snowman, så gör du en hairögla och monterar dina önskade beten. Därefter anpassar du hairets längd och gör 2-3 varv ner och viker ut hairet och fortsätter och sen ett par var tillbaka och här får du se upp med ditt hair. Detta gör att din Curve Shank nu sticker ut lite mera och får en väldig aggressiv vinkel och det blir svårt för Karparna.

Flip-rigg med Curve Shank.
Här ett sätt att göra det än svårare för Karpen, du knutar fast din Curve Shank med en Knotless knot och sen trär du på en bit Shrinktube, som skall vara en och en halv gång längre än din krok! Den träs över kroköglan och sen värmas den, så den är rak, som på bilden ovan.

Längden på kroken är nu betydligt längre och nu får Mr och Mrs Carp verkligen stora problem, oavsett hur dem tar ditt bete. Det stora Gape gör att kroken fastnar i underkäken, oavsett hur fisken reagerar. Karpen kommer att skaka eller spotta ut betet, men det går inte på grund av Shrinktuben, som spjärnar emot och samtidigt ser till att din krok behåller sitt fäste under fighten.

Superbra Kardborreband för dina spö.
Nog om riggar och krok, men testa gärna detta! Dessa Kardborreband finns på dem större byggvaruhusen. Jag idiot slängde påse och har inte namnet på dem. 25 stycken per paket och jag vet att priset var 39 kronor. Dem såg fina ut och jag ville prova dem för mina spö och jag blev väldigt överraskad över dem.
Så ser dem ut, ca 21 cm långa och 15 mm breda.
Dem är mjuka och kan inte skada det du klistra ihop med dem. 21 cm långa och en bredd på 15 mm och dem har som du ser en liten ögla, men den använder jag inte.
Perfekt för klinga/handtag.
Spödelarna sitter riktigt bra mot varandra och det blir ett bra skydd, dessa band kan inte lossna av sig själva, man får ta i lite för att lossna dem och dem slits inget nämnvärd.
Perfekt för klinga.
Jag lägger bandet runt en klinga, så den inte ligger mot den andra och skarvar lacken mm. Sen lindar jag bandet runt båda klingorna och allt sitter stadigt, dem glider inte, otroligt effektiva, så spana efter dessa, om du har behov för dem.

Ja, det var allt för denna gång! Vad sker härnäst? Jo, den 15 maj, det är snart det! Då är det exakt 40 år sedan, jag fångade min första Karp och det vill jag fira med lite fiske, frågan är bara vart jag ska fiska? Det löser sig nog och under tiden jag slår tankeknölarna ihop, så önskar jag er alla skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.