lördag 21 januari 2023

Rismåla göl, tredje sittningen mm.

Vi är nu framme vid den 14 september, ännu en vecka hade passerat och jag hade inte möjlig att komma iväg, annat än att mäska och så är det tyvärr ibland här i livet. Jag såg fortfarande inget, vart jag än satt och spanade under min väg runt gölen och det kändes konstigt och väldigt overkligt.

Jag pratade med en del som fiskar Regnbåge och ingen hade sett någon tillstymmelse till karp, men jag fortsatte min kampanj, så enkelt ger jag mig inte. Jag lade boilies, hela och halvor längs med näckrosbältet och det var bara att nöta vidare, som en polare brukar säga: -För varje pass man lägger, jo närmare är passet var det händer!

Tredje gången gillt eller?

Jag kommer tidigt denna morgon, jag kör bakvägen, så att säga och på denna väg ligger en stor vitmålad sten, som spärrar vägen för bilkörning. Jag kör, ser stenen i lyset och plötsligt är den vita färgen borta och jag ser ett Vildsvin mitt på vägen!

Som tur är hinner jag sakta ner och svinet går undan! Det kunde ha gått väldigt illa om man hade kört på detta djur, kört kul med grejerna o s v. Jag hade lite tur och under dagens första kopp, undrade jag över hur man kan få ståpäls på huvudet, när man är skallig? Det var nog även turligt att man hade gjord sina behov hemma innan man åkte till gölen denna morgon!

Jag minskade på partiklarna.

Gölen låg stilla, men lite svag bris kom från Blom´s vik och vinden skulle sakta öka lite under dagen, kanske skulle det hjälpa mig?

Grejerna hittade snabbt sina platser och jag spred runt 50-60 Krillboilies lite utanför Näckrosbältet och lite mer upp mot Vindskyddet och lämnade då en liten lucka, var det inte fanns någon rigg.

Krillboilies lite och ofta och hookbaits.

Avstånden låg klara på spolarna och riggarna lades enkelt där dem skulle vara, det tog lite tid att få linorna slaka, men så småningom blev det klart och kaffet kom fram.

Jag njuter av morgonen och i kikaren ser jag två Rävvalpar, som lekar på slänten nedanför Vindskyddet, en härlig syn. Under veckan minskade jag på mängden partikelbeten och lade kanske ut 1 kilo, jämfört med en 5 liters hink, under 3 gånger med en TF Gear Spomb som sprider det ganska spridd.

Med RM`s Choppa går det fort.

Det blev även en del boiliehalvor under veckans gång och det går snabbt med Ridgemonkeys Choppa, mera doft och halvorna lägger sig uppe på den mjuka bottnen och middagen är serverad för Karparna.
Fiskade lite mera mot Vindskyddet.

Jag fiskar med 2 Snowman-riggar, var ena betet är en preparerad Krillboilie med så mycket Krill Extract man kan få i dem och på toppen, en Red Krill pop-up i en fin pink färg. 

Det sista spöet fiskades med en Stiff Hinge-rigg med en 15 mm Red Rhapsody pop-up, balanserad så den knappt sjönk. Jag gillar denna doft lite Old School dofter i form av vanilj och jordgubbar och sen en fin röd färg. 

12 mm Red Krill pop-ups.

Morgonen drar iväg, solen kommer och likaså lite mer vind som utlovad. Larmen håller sig tysta, inga konstiga bleeps, som det brukar bli.

Vinden ökar och jag får ett fladdrande take, en Regnbåge hade fatta tycke om min pop-up, som tur släpper den inne vid land och jag slipper böka med den.

Sista justering av slack lines.

Betet bytas ut då halva betet fattas och jag justerar igen det hela, så linan ligger mot bottnen. Vinden kommer nästan rakt mot mig och jag ska återgå till min syssla, att slipa upp lite krokar, så dem har rätt skärpa.
Äntligen!

Jag sliper och dricka kaffe, sliper lite till och sen kommer det jag har väntat på, ett skrikande larm och en dansande Hangers och efter en ganska tuff fight, kan jag landa denna Spegel.

En fin fisk, men inte vad jag vill ha, men en Karp är en Karp och man kände att man var på gång! en snabb koll på fisken och lite vård fick den i krokfästet, ett par snabba bilder och snart simmade den ut i Stenvikens mörka vatten.

Red Rhapsody hade gjord sitt än en gång.

Den tog min pop-up, som jag lade ut 20 minuter tidigare och gillade uppenbarligen kombinationen av vanilj och jordgubbar. Inte så väldigt förvånande, då jag långt tidigare hade insett doftens effektivitet.

Den kom vid 8-tiden, precis när dem sista hårstråna hade lagt sig efter mötet med svinet på skogsvägen och jag tror nog att dem resta sig igen samtidigt som larmet började tjuta.

Vårda dem ömt.

Riggen lades ut igen och jag spred ytterligare lite boilies över platsen, var riggen låg, men inget mera hände denna dag, annat än att jag hann med att gå genom mina färdiga riggar och alla fick den viktiga skärpa.
Skärpning!

Senare på eftermiddagen hör jag en större fisk vältra sig i ytan utanför vindskyddet och jag går upp mot Badplatsen för att kolla och ser den nu klart och tydligt, det är en stor Karp! Men vilken? Är det en av mina mål?

För att korta ner det hela lite, så fiskar jag från Grillen 2 pass till utan resultat och börjar inse att chansen för att nå denna fisk, är större om jag fiskar från Badplatsen och under den kommande veckan fortsätter jag min mäskning och kommer att ge denna plats och Karp 5 pass till en början. Så där hamnar vi under nästa inlägg! Skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.