måndag 11 juni 2012

3 årsdag för bloggen och lite spicy tips.

Jag visste om det, men det fanns en del uppmärksamma besökare, som genom mejlen talade om att denna blogg idag, har tre år på nacken! Tack för påminnelsen mina vänner, kul att ni är på hugget!

Jag har inte missat så värst många dagar, var det inte har varit något inlägg och i de flesta fall har jag talat om det lite i förväg. 

Hur många inlägg det finns, vet jag inte, jag vet dock att 153 860 besökare, har varit inne och det är faktiskt 51 286 besökare per år i ett så litet U - land, som Sverige är med tanke på karpfiske. 

Har man sen med i denna beräkning, att det rör sig om ett enmansarbete, så är det onekligen mer än godkända betyg,  jag har fått genom er besökare och jag är ytterst tacksam för detta. Tusen tack till er alla!

Fortsätt med att ställa era frågor, ingen fråga är för dum eller fånig, så tveka inte, var inte blyga. Karpfisket stagnerar om vi inte hjälps åt och in på den banan vill ingen gå, oavsett om man har fiskat karp 50 år eller bara 5 timmar, vi har alla något att lära oss i denna vidunderliga värld, karpfisket, nu en gång är!
Efter besöket hos Koikarparna, var jag sugen på att få lite böj i spöna och jag tog med mig två gamla renoverade Armalite MK 1, ett par 13 fotare med en 2 ½ lb testkurva.

Jag har haft dessa spön ute i vintras och tappade troligen en karp på dem och nu skulle de flexas i P - viken för första gången.

En ny vind blåste in i viken och jag såg direkt lite fisk längst in mot vassen och buskarna, de solade sina ryggar, när solen var framme och på något sätt skulle de dras ut till mina beten.

Jag kan säga, att kasta in i viken mot fisken är inte den rätta metoden, då det ligger en halv brygga, lite gamla bildäck och på två ställen ligger det mindre snags, var fisken går fast, alltså måste fisken dras ut på något sätt.
Två gamla Armalite, som en gång i tiden handbyggdes av Vic Gibson och sen mina gamla Shimano Aero GT 4500 baitrunners, som en gång i tiden kallas "The Reel" bland karpfiskare.

Jag köpte dessa hösten - 88 och jag är inte människa att få slut på dessa rullar, som faktiskt den dag i dag fortfarande går som Rolexklockor.

Det ända nya som fanns med i bilden, är spolarna, som härstammar från Shimano 8010 som hade en metallkant på spolen. Det ger lite extra kastlängder, då friktionen minskar jämfört med en vanlig spole.

Min lina här är Gardners Sink Braid i 15 lb, en stark och slitstark braid, som sjunker som en sten, en metallspole eller en spole med metallkant gör kasten lite lättare med en braided lina.
Leadcoreleader och Kordas leadclipsystem prydde mina riggar och en väldig simpel rigg som visat här var mitt vapen under gårdagens fiske. Betet är Mistrals I 40 Red, ett superbete med Robin Red.
Mitt betesval var helt klart, jag skulle ge Mistrals I 40 Red en chans att visa upp sig och de finns i högre facket och som en liten back - up fanns det lite FM - och SLR i vänsterfacket, i fall nu att de röda inte skulle falla karpen i smaken.
Vinden ökade och det var dags att göra något av situationen, ingen hade hänt på ett par timmars fiske och jag hade lite stenhårda stora pellets och Dumbells i en påse.

Min tanke var att oljan och diverse dofter, skulle stiga till ytan och med vindens hjälp föras in till karparna, som sen i sin tur skulle följa doftstråket till mina utlagda I 40 Red boilies. Men skulle Kordas kvarn klara dessa hårdinger som fanns i påsen?
Visst klarade Krushan det galant, men det var lite tuff att mala dessa hårda bits, men det gick fint, som ni ser och vältränad som jag är, så har jag ingen träningsverk i dag.
Skulle detta funkar för att få fram karparna? Skulle denna lilla mängd räcka till eller var jag tvungen att misshandla mig själv igen, genom att krossa mera? Skulle doften räcka till?
Jag funderade lite och tillsatta en matsked med ren extra starkt chilipulver, direkt ner i det krossade och allt knådades ihop i påsen.

Doften var och kändes fint, lite starkt kryddad och en fin bakgrund av fisk och Halibutt. Klart att de måste känna av detta, men skulle de komma ur sina gömmor?
Jag gjorde lite sticks av det hela och monterade den längsta på högre spö och en mindre på vänstra spö. Riggarna placerades ut mellan näckrosorna och jag tog en kopp kaffe.

Efter en stund insåg jag, att jag kanske skulle ha haft lite krossade I 40 Red boilies i mixen, men avfärdade det med, att de kommer och de kommer att hitta mina dubbla 15 mm boilies.

Efter ca 45 minuter, såg jag en karp visa sig i ytan Head and Shoulders och den signalen, var allt jag behövde att se.10.10 missar jag ett take på högre spö och väntar 5 minuter, men inget händer.

Jag vevar snabbt in riggen, mina boilies är okay och jag monterar bara en ny stick och lägger ut betet på samma plats och sätter mig med tankarna: Var det en Regnbåge eller var det en karp?
10 minuter senare får jag ett run på högre spö, ett run jag sent ska glömma, det var så otroligt snabbt, fighten var helt sinnesjukt och vilken Work out mitt Armalitespö fick!

Att en sådan liten fjällkarp, kan ställa till med sådana krafter, det trodde jag inte var möjligt. Tur att spöna var fastsatta i Gardners Gripper heads!
Min taktik hade stämt till 100 procent och nummer 59 var grundlurad, som så många andra och här går den tillbaka igen. Jag ska passa på att tacka Källström för bilderna!
Bara någon timme senare kommer nästa run och denna gång på vänstra spö och det visar sig vara en vacker Zippliner, som oftast fångas inne i Bloms vik, men de rör på sig nu var vattnet är varmt och de tycker om att följa vindarna och allra helst nya vindar.

Så med nummer 60 under bältet, stack jag hem för att titta på Spanien och Italien, en match var giganterna tog ut sig själva. Men, som jag skrev för ett par dagar sen, så gick Dannebrogen i topp mot Holland och det var det nog inte många som trodde på.

Jag tror att Frankrike vinner med uddamålet mot England, jag tror på att Ukraina vinner 3 - 1 mot Sverige och jag tror på krossade pellets, boilies mm och lite Hot Spice. Det funkade för mig och det funkar för dig, vad väntar du på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.