lördag 9 juni 2012

Vi blankade och facinerades!

Att man aldrig kan vara tyst! Man ska inte lova något i förväg, det brukar straffa sig och precis så blev det i dag! Men vi var där och vi letade och vi fann dem, fast de var bara tre, de koikarpar vi såg.

Att koikarp är svåra, det vet jag, men att de skulle vara så omedgörliga som dessa, de trodde jag aldrig - de var helt sanslösa! 

Ingen av fiskarna väger under 7,5 - 8 kilo och jag uppskattar den största av dem, till runt 10 kilo och det säger jag först efter att ha varit så nära den, att jag kunde ha klappat den på huvudet!

Janne som var med fattade inte att man kan vara så nära en fisk utan att skrämma den, men rätt kläder, tystnad och stealht, så går det bevisligen och nu vet Janne lite mer om hur man går tillväga.
Jag tar med lite av dagens bilder från dammen och vi ska se till om vi kan få fram ett arrendeavtal med ägaren och få ett bra pris. Man kan bara få ett nej, men då har vi åtminstone gjord ett försök.
Det skulle behövas några Gräskarpar, som skulle kunna öppna upp en fin vattenspegel på ett par tre år och de har föda för all framtid i dammen.
Det mesta av dammen är täck av denna växt, som jag just nu inte har namnet på, det ser tufft ut, men det mesta av växten ligger på ytan och går sen ner i ett ganska smalt rotsystem.
Ett gott gäng karpar, som kunde böka upp rötterna, skulle vara till stor hjälp för att få bukt med en stor del av växtligheten.

Det skulle kunna bli ett litet paradis, var man kunde sitta i solnedgången som pensionär, 15 år fram i tiden och veta att nästa run är en stor och fin fisk.
Gravel pits har alltid levererad stor fisk och det samma gäller här, högt PH  värde och en kontinuerlig kalkning ger resultat på sikt och det ser vi på dessa Koikarpar som är i en storlek för sig.

Mycket annan fisk skulle kunna bli stor här! Här ses ena delen av dammen och det finns en del till som är större och lite renare. Vi kommer att komma tillbaka och göra ett nytt försök inom kort.
Koikarp är inte den lättaste fisk att fånga, jag har varit med förut och vet hur fisket kan vara, men idag var de på en helt annan nivå, än vad jag någonsin har upplevt. Men mitt sista ord är inte sagt än.
Koikarparna i dammen är betydligt större än denna, från ett annat vatten, jag lovade er färger och lite färg får ni här, genom denna härliga fisk, fast några nya färger blev det inte idag tyvärr, men snart kanske?
Vi var där i 4 timmar och jag gav upp och vi körde vidare till 3 andra vatten och blankade! Ingenstans ville fiskarna ta något från ytan och då står man sig slät.

Just leder Danmark över Holland med 1 - o och jag hoppas att den röde og hvide flaggan står högst efter matchen.

Sen ska jag bara titta över lite av morgondagens saker och sen kör jag ett boilierace någonstans, för inte ska de väl rata mina boilies också eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.