fredag 21 december 2012

Daiwa Tournament 5000T.

Brödrena Emil och Jesper i Holmsund efterfrågar ett inlägg om mina 5000T, mina erfarenheter och vad jag tycker om dessa rullar. Dessa grabbar ville även veta vilken rulle, som jag tycker har varit bäst genom åren.

Tuffa frågor och jag ska göra mitt bästa för att besvara dessa. Daiwa Tournament finns i 5000 och 6000 storlek, dessa rullar har blivit lite av en legend och är nog lite kultförklarade. 

Hur många som har sålt genom åren, är för mig en gåta, men det är riktigt många och de flesta är still going strong.
Mina är från våren 2005 och jag bestämde mig efter flera års velande, att nu eller aldrig och jag köpte fyra stycken och fyra extra spolar och ett Fox Evolution Spoolcase, Fox sjunkande Gravitronbraid och Daiwa Sensor mono, lite extra småsaker fanns med i beställningen och det hela slutade då på drygt 14 000 svenska kronor på grund av rullarnas pris och engelska pundets värde.
En extra spole till en Daiwa 5000T kostar runt 75 £ och de är gjorda ut av ett stycken Aluminium och de kräver ett bra skydd.
Fox Evolution Spoolcases är något av de bästa skyddet du kan ge dina extraspolar och som du ser, så är de väldigt bra skyddade mot allt.
Kännetecknet för Daiwa 5000 och 6000T är, att dessa rullar är arbetshästar med en superfin gång tack vara dem 7 kullagren, den enormt fina bromsen, som bara tickar iväg när en fisk tar lina.

Lagom storlek på rullen och du hittar knappast bättre linuppläggning än dessa, samma som de dyraste Daiwa och Shimanorullarna på marknaden.

De flesta stora namn har fortfarande dessa rullar i bruk, bland annat Terry Hearn, en kille som inte behöver något presentation med 7 olika 50 punds karpar från Engelska vatten, alla landade med Daiwa Tournament 5000T.

Dessa rullar tillverkas tyvärr inte längre, men finns kvar i handlen för priser runt 200 £ och uppåt, men jag tror att dessa rullar kommer att vara kvar på marknaden länge, om inget annat så by demand! Jag rekommenderar dem verkligen, det är bra, det är kult och de kostar inte så mycket längre ....köp!
Mina bästa rullar genom min tid måste vara mina Shimano Aero GT 3500 Baitrunner, jag köpte dem hösten - 88 eller - 89 och de går alla fortfarande som klockor och med tanke om hur mycket stryk de har fått, hur mycket fisk som de har landat åt mig, allt dragande genom buskar och snår under mitt stalkingfiske mm, så är det helt ofattbart att de ens håller ihop!
Samtidigt köpte jag Shimano Aero GT 4500 Baitrunner och det är exakt samma visa som lillebror 3500, jag är inte människa, att ta livet ur dem, hur jag än gör, de bara funkar år efter år. Båda dessa Shimanos har bra linupplägg och bra bromsar och en fin gång

Vi var många i Nybro, som köpte dessa rullar i slutet av 80 och början av 90 - talet, en del fick ett och annat måndagsexemplar, men mina går fortfarande.

Jag betalade på den tiden 595 kronor stycket för 3500 och 4500 rullarna och slår man ut den summan på alla år och inser prestandan, så är det inte många rullar som hänger med.

Sen kom modellerna 8010, 6010 och den lilla 5010, men här började problemen med superstopp, 4 kullager och produktionen gick alldeles för fort och många blev besvikna och det ända jag rafsade åt mig var var spolarna från 8010 som hade en metallkant runt spolen, något som ger lite extra kastlängder.

Så har någon av er 5010 spolar med metallkant liggandes, som inte används, så köper jag dem direkt, men de ska vara i mycket bra skick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.