tisdag 5 mars 2013

Soon, very soon!

När jag lämnade jobbet i dag, hade jag en dundrade huvudvärk, som om man hade supit i flera dagar, men det bevisar bara att man faktiskt kan få ont i en protes!

Vad gör man efter en instängd dag på jobbet, jo man tar cykeln och får lite frisk syre och man tar kameran med sig ut och sen kollar man läget, om det kanske på något vis, skulle finnas en mikroskopisk chans, för att doppa en boilie någonstans.

Så blev det och jag hittade precis vad jag letade efter och precis den spot, som jag var ute efter och här missade jag en karp, den 11 mars förra året och antingen blir det en repris till helgen, eller så kanske jag landar den?
 Linnéasjön är till 99,9 % belagt med is, vi har kalla nätter, men fina och ganska varma dagar och solen gassar på rätt bra där, jag hittade min lilla chans till årets första karp.
Fyra banksticks, ett par Delkims och backrests, 2 hangers och det är klart! Ner med detta i snö och sen ut med två spö och ett par dagpass.

Det var nära förra året, så varför inte nu och jag hinner mäska lite innan lördagens och söndagens fiske, strömmen från Bolanders bäck håller platsen öppen åt mig.
Jag har tyvärr två stycken Knipor i detta hål, så det får bli mäskning efter att mörkret har lagt sig, så man slipper dessa dykande råttor in black and white, när man väl är på plats med grejerna, så sticker dem.

Utanför den lilla buske/udde kommer djupet och jag vet av erfarenhet att flera karpar övervintrar på djupet in till vänster mot ön och lite försiktigt mäskning, kan få fram någon av dem.
Precis här ska mitt tackel snudda grenarna och sen lägga sig, en meter längre ut än grenarna och jag har en chans i helgen och jag kan inte låta bli att prova, jag måste testa igen!
Mitt andra tackel ska ligga lite längre ut, var bottnen sakta går över i en 3 meters kurva, här placerar jag nog ett single bait i form av en pop - up med fake maggots på toppen, kanske en valnöt stor bag med boiliecrumb, det låter väl tilltalande för en karp eller hur?
Jag var först, ingen annan hade varit där och tittat, lite spår av Rådjur och Mink, det var allt och jag hoppas det förblir så under veckan.

Blir det hård sydlig vind, blir det ett parasoll med ett vit lakan över och lite grenar mot lakanet och jag sitter undangömd, om något fisk skulle komma väldigt nära, man vet aldrig, jag har sett dem väldigt tidigt härinne i den lilla viken, som får sol det mesta av dagen.
Mudhole såg inte så särskilt intressant ut och det får nog vänta ett tag, tills karparna kommer in genom kanalen, som troligen är bottenfryst fortfarande.

Men skulle någon försöka att ta sig in här, så stöter de på mina beten och mer än så, behöver jag inte just nu den kommande helgen.
Heaven Sorry! Hemmet can wait! Här lär det nog ta det mesta av tre veckor, innan den nästa 30 cm tjocka isen har försvunnit eller det har öppnat sig tillräckligt för att få ut 3 - 4 spö.

Jag har ingen panik, det kommer att bli en hel del fiske här under året i jakten på en grym Gräskarp, Halftail, Jaffa, The Italien och vad annars karparna nu heter i sjön.

Jag hoppas att jag kan sitta bakom karpspöna i helgen och sola fejset lite, lite av abstinensen kan lossna och chansen finns där ju där och jag tar den mer än gärna.

Hellre det, än att sitta ute på isen och fibbla och flaxa med ett pimpelspö i handen, kanske är det någon, som is fiskar på sjön i helgen, de skulle nog bli förvånade, om jag bad om foto hjälp med en karp i säcken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.