måndag 21 oktober 2013

Tvära kast i vädret under helgen.

Löven knastrade fint under mina boots, när jag bar ner mina grejer på lördagsmorgonen. Hemma hade jag 1,5 minus, men här var det betydligt kallare, dem nerfallna löven var vita av frost. Men det skulle dock inte avskräcka mig och jag höll mig till min plan, som var två spö på vardera sida av viken.

Grejerna fick sina vanliga platser och Svenne Blom kom ner och pratade lite om några stuprännor han ska rätta till hos mig hemma och innan han gick, frågade jag om temperaturen på hans utetermometer - minus 4,6 i natt som kallast svarade han!

Jag kände det, jag var knappt fan att trycka ihop mina speedlinks för att montera mina riggar, men det gick och snart låg mina riggar, var jag hade planerad och kaffet kom fram och det var skönt att känna lite värme i händerna från muggen.
Två av spöna fiskade mot vänstra sida, var solen kommer upp först, men jag var tveksam till om solen skulle komma över trädtopparna och ge lite värme över dem snart döda näckrosorna.

Man ser frosten i buskarna och att solen försöker att höja sig över träden och det var med största sannolikhet, här det skulle kunna hända något framåt dagen, om det överhuvudtaget skulle nappa.
Alla spöna fiskades med Mistrals White Chocolate i 15 mm, små tighta spots och en lätt spridning mellan dessa.

Mina boilies hade sedan några dagar fått en liten kaskad av den tillhörande dippen och denna hade sugits in i och doften var nästan lite genomträngande och jag kände ibland en dust av choklad i den svaga vinden.
Två av spöna fiskades på detta sätt, som en liten minisnowman med en fluororöd 6 mm pop - up, som skulle ge lite synlig effekt och det skulle visa sig vara effektivt under dagen.
Visst ser det inbjudande ut och det är nog så här karpen ser och uppfattar mitt bete, så en av dessa på varje sida av viken blev det och sen ett spö med 2 x 15 mm på bottnen och en 15 mm pop - up, så jag var beredd på fisk, men ganska så tveksam till, om dem var inne i den grunda viken med tanke på kylan.
Sakta men säkert blev det ljusare i vädret och jag satt med kaffet i hand och hoppades på att solen skulle orka upp i rätt nivå, för att kunna sprida lite värme över viken eller åtminstone över mina spö på vänstra sidan.
Någon däruppe hörde mina tankar och förhoppningar och solen kom fram och det gav mig lite mer förhoppningar och efter ytterligare en stund, såg jag att det virvlade till inne bland dem döda bladen och en del nerfallna löv virvlade runt.

Min första tanke var att det troligen rörde sig om en Regnbåge eller en Gädda som jagade i ytan, men allt blev lugnt igen och mina förhoppningar försvann lite för en stund, men bara för ca 3 minuter ...
... för som en blixt från en klart himmel, så vek min vänstra spötopp sig och Delkim larmet skrek, lite ställd blev jag, men var på spöet snabbt och kunde utan någon vidare fight, landa dagens första karp, en otroligt välkommen fisk med stora fina fjäll över hela sin kropp, Bingo no blank today!

Jag får ut nytt bete och en crumb - bag på samma ställe och sätter mig och super in det som nyss hände, det känns riktigt bra och mina tanker avbryts av en snabb smäll i hangern på mitt tredje spö, som fiskas på högre sida av viken.

Det händer inte mera och jag vevar in och kollar betet, det var en Regnbåge som var framme, jag ser dem små tandmärken på min pop - up och byter ut riggen mot en 10 mm Chocolate och en 6 mm orange pop - up och snart ligger detta med en bag ute igen och det blir lugnt för ett tag.
Ungefär 50 minuter senare bränner det iväg på just detta spö och jag menar bränner iväg! Det är en fruktansvärt fart i runnet och jag får upp spöet ca 40 cm från podden och fisken tar 20 meter lina rakt ut.

Först tror jag det är en Regnbåge, men känner snabbt att så är inte fallet och nu börjar en kamp med sidopress, för att fisken inte ska kita in under den lilla T- bryggan som ligger 60 meter till vänster.

Det knakade fint i mitt X- Flite, men jag lyckade hålla undan fisken från bryggan och en lite lugnare dans kunde fortsätta, men denna fisk var full av dynamit och det tog sin lilla tid att krångla den i håven.

Väl i Cradlen, insåg jag att detta var en ny fisk för mig och den vägde 7,6 kilo, en lite blek fisk och nu märkte jag en annan sak till min stora besvikelse, mitt kamerastativ låg hemma och min ängel var i Fliseryd på porslinsmålningskurs ... fucking shite!
Denna fisk föll för denna combo, som jag lade ut för 50 minuter sen och det visar ännu en gång, hur effektiva dessa små 6 mm fluoro pops är och framför allt vid fiske i kalla vatten.

Första karpen föll för en 15 mm boilie med en röd 6 mm och nu kom nästa på en 10 mm och en orange 6 mm, men än så länge inget på helt vita beten.
Jag är nu väldigt nöjd med dagen och då det blev väldigt lugnt i viken efter vilddjuret framfart, så gick jag mig en liten runda i närområdet och tittade och tog lite bilder.

Jag såg en Kungsfiskare, men den ville inte som jag och försökte att få en bra bild på Hägern, som kommer dagligen för att fiska i viken, men även den ville inte posera för mig och på väg tillbaka till spöna, hör jag ett bleep och sen ett till och precis när jag kommer fram går vänstra larmet igång igen för andra gången i dag.
Det var denna lilla vackra spegel som kom på besök och igen var det den lilla fluoro röda 6 mm pop - up, som väckte fiskens intresse för att testa mitt bete och det blev lite för mycket för den. Ingen stor fisk, men vad den inte hade i storlek, det hade den i skönhet.

Det blev lite varmare under dagen och det märktes på fisket, fast Bloms vik ser inte mycket sol, där man sitter och det är lite av ett köldhål som Staffan sade till mig och han har så rätt.

Spöet får nytt bete och bag och skickas ut igen och jag sätter mig och gör ett gäng bags till morgondagens fiske. jag vet att söndagens väder ska bli regn och jag vill inte sitta med PVA och fuktiga fingrar och pyssla med detta i regnet.
Jag hinner lagom bli färdig med ett tiotals bags och sen far mitt högre spö ner från podden, spöet hänger kvar i buttresten och spolen går! Snacka om take och jag reder ut det hela, felet var nog en lite väl tight spole och sen ett take som kom i 200 knyck.

Det var en fin fjällkarp som hela tiden ville bort mot en buske, troligen kom den där ifrån och ville tillbaka till lugnet, men jag ville något annat och denna fisk blev den sista för dagen, jag var tvungen att bryta mitt fiske för en släktträff vid 14.30 ...

Någon som känner igen allt detta? Du har bra fiske och så måste man lämna vattnet ... fy f.. nej jag ska inte gnälla, men innan jag pös hem, lade jag ut ett halvt kilo White Chocolate på samma platser och samma spridning, I`ll be back!
Söndagsmorgonen var en sådan, var man tittar ut genom fönstret och säger till sig själv: Så fan heller och sen kryper man ner igen, jag hade den tanken jag också, men jag väckte ängeln och snart stod bilen igen i Bloms vik.

Jag började med att sätta upp mitt Oval Brolly och sen hämtade jag grejerna från bilen och det var lite bökigt att fixa till det hela i hällregnet, men det gick.

Smart som jag är! Så hade jag mina linor i clipsen på spolarna och så snart jag kunde skymta träden, så lade jag ut mina spö, ett av dem hamnade lite off - side, men det kunde jag rätta till senare, när det var ljust.

Jag hann bara få ut tredje spöet och sen nappade det på det första och igen var det en röd fluoro pop - up på en vit 15 mm, som gav utdelning i form av denna vackra fjällkarp .. I´m in heaven var mina tankar!
Det regnade bra hela morgonen och sen avtog det lite och just detta med regn gör det svårt att spotta fisk eller rörelser och jag övergick till att göra lite features till kommande inlägg.
Här för en kort stund var det faktiskt blev uppbehåll i regnet och en svag västlig vind svepte in i viken, den vinden var kall och inte det bästa vid denna årstid.
Mina riggar hade lite längre hairs, dem är gjorda för 2 x 15 mm boilies och med en 6 mm pop - up, så skiljer det lite mer än 1 cm i längden på hairet.

Jag chansade lite här, men gårdagens hookhold var verkligen bra och i två av fiskarna, satt mina beten och krok 3 cm inne i munnen, så detta borde fungera, dagens första satt också bra.
Var alltid förberedd med ditt fiske, jag gjorde dessa bags under lördagen var det var torrt och var förberedd för söndagens fiske som skulle gå i regnets tecken.
Dagen går med lite bilder, kaffe,vänta, mer kaffe o s v och vinden ökar och regnet kommer och går, men jag lyckades med en bild på Hägern i flykt från ena sidan av viken till den andra och sen dök det upp ett karphuvud bland näckrosorna inne till höger, det skedde samtidigt som jag pratade i mobilen med Staffan.

- Den kommer sade han och vi avslutade vårt samtal. Det händer inget på två timmar och jag byter beten på två spö, dem som ligger på vänstra sidan av viken, dem andra på höger sidan rör jag inte.
Jag sitter och fundera på om jag skulle ha bytt på alla och då får jag ett drop på min högre Nanobug och sen kryper denna upp mot larmet, jag står redan vid spöet och precis när buggen når larmet tar jag spöet, där sitter dagens andra karp och den är mild sagt livlig för sin size.

Den går över alla linor och fastna i något skit i bottnen utanför några grästuvor till vänster om platsen, men som tur är kan jag gå ditt på grund av det låga vattenståndet i gölen och jag får loss den och sen tog jag denna bild på fisken i vattnet.

Man ser här vilka hookholds, inget av bete eller krok syns till, så lite längre hairs var nog bra, men inget jag ska fortsätta med på mina KD - riggs.
Resten av dagen är det stendött och lite mot min vilja eller vad jag brukar hålla mig till, så provar jag en annan spot med dessa Stawberrys med en svag bakgrundsdoft av Anis Seed Oil.

Med det ger bara en Regnbåge i regnet, en liten fisk som går med kroken, de har tänder dessa fettfenor! Regnet tilltar igen och det blir kallare och vid 18 - tiden lägger jag ner verksamheten och saknar hemmets värme.
Det var min helg det, frost och regn, tvära kast i vädret, men 6 karpar landade och jag fick träffa släkten och svärmor och det var som vanligt ... ni vet hur dessa kvinnor förhåller sig till svärsöner eller hur?

Nu står det fyra kvällars jobb på tapeten och snart är man tillbaka och det oavsett om det är frost, snö, slask eller hällregn ... än är det en bit kvar innan man går i väggen eller var det kaklet?

Oh by the way! Så har nu jag testad Delkims Smartclips under två helgers fiske, jag har kastat som en galning, både mjuka kast och stenhårda och jag har provat clipsen efter alla beskrivningar och jag kan inte hitta några fel.

Inget trasslar sig i kasten, men du får en bättre indikation och tillsammans med mina Solar clips och spönas integrerade clips, så löser dessa Smartclips alla mina lina och indikationproblem, oavsett väder, vind eller fiskens beteende. 3 - pack för 169 kronor hos www.metebolaget.se det är dem väl värda med tanke på alla finesser.