torsdag 13 mars 2014

Så fiskar jag Gräskarp.

Jag ser fram emot värmen, karparna som simmar runt lite slöa, de tar en floaters då och då och gör sitt allra bästa för att driva mig till vansinne, jag gillar detta vansinne!

Men jag tar dem i rö... tidig morgon eller sena kvällar och under natten kör jag mina race efter Gräskarparna och det sker som oftast över en matta av blandade partikelbeten och mina krokbeten är Tiger nuts eller Maize.
Under träd och buskar var solen ligger på, där hittar du Gräskarpen.
Jag hittar dessa finurliga fiskar mitt på dagen och mitt i starkaste solskenet, Gräskarpen gilla värme och man kan lyckas med en liten fin brödbit eller en maskrosblomma, som ligger på ytan, de gillar den vita beska oljan i blomman.
Leta överallt, var det finns växtlighet, som är Gräskarpens föda.
Man får precis som efter karp leta efter dem, de håller sig inte tillsammans med karparna i sjön och jag vet inte riktigt varför, men det är min erfarenhet.

De gillar att vara i solen och de gör ett enormt arbete genom att äta olika växtdelar, men det går att ta dem på bröd, och maskrosens blomma och efter lite mäskning med partikelbeten, så kommer de in och tar för sig och majs och Tigers är de bästa beten.
Göm dig, en skrämd Gräskarp tar inte ditt bete!
För dig som fiskar på ytan efter Gräskarp, så gäller det att röra sig sakta, bäst är, att vara totalt orörlig, då en skrämd Gräskarp försvinner eller så tar den inte dina beten.
Maskrosblomman och bröd är de bästa beten för fiske på ytan.
Det är oljan i maskrosens stjälk som Gräskarpen gillar, du ser den här på bilden och du ser även hur jag montera kroken genom stjälken och upp i det gula.

Krokens tyngd gör att maskrosen ligger med den gula sidan upp och oljan sprider sitt budskap neråt, kroka när du inte ser den gula blomman!

Det brukar aldrig vara några tveksamheter vid fiske med dessa blommor, de tas oftast på direkten och du kan fiska dem under ytan, glidande eller på en Off - lead rigg.
Fyra små Tiger nuts och en korkbit, var allt som behövdes.
Tiger nuts kan du fiska med liggandes på bottnen, men ett balanserad bete, som står som en stapel på bottnen, ger bättre hookholds i den stridbara fisken.

Jag tror att munnens utformning gör att Gräskarpen har lite svårt för att plocka upp föda, som ligger direkt på bottnen, åtminstone, så äter den jo främst växter, så jag kan ha fel i detta påstående.
Mäska in Gräskarparna med olika partikelbeten, de är tacksamma av sig.
3 - 4 dagers mäskning brukar göra susen och jag mäskar oftast med en salig blandning av partikelbeten, men endast fodermajs och Tiger nuts innan jag börjar mitt fiske, jag vill slippa alla onödiga arter, så även karp!

En karp som drillas kommer att skicka eventuella Gräskarpar i swimmet, till andra änden av sjön, så jag är gärna utan karp under mitt gräskarpsfiske.
En Spomb skrämmer inte lika mycket som en Spod och inget spill mellan dig och fiskeplatsen.
Här lite blandad kompott i min Spomb, mina krokbeten är preparerade Tigers och även fodermajskorn, som inte är kokta, utan dessa stora fina utvalda korn har endast legat i en fruktig dipp och används endast som krokbeten, inget annat!

Tänk på att Gräskarparna är lättskrämda, så en Spomb kan vara ett bra hjälpmedel för mäskning på längre avstånd, då dessa inte plaskar lika mycket som en Spod och en Spomb är lättare att veva in också. För närhållsfiske och mäskning, använder jag en större katapult.
Här en botten - rigg med foder och fake Maize.
Jag har märkt att en Kurv Shank krok är något bättre för beten som ligger på bottnen, men jag har alltid ett eller två fake maize corn, som lyfter riggen lite, men inte helt, det fungera bra och är mitt tips.

Jag använder sällan bly under 120 gram och det är på grund av Gräskarpens hårda - och gummiaktiga mun.
De har inte karpens mjuka bälgmun, det är hårt gummi här!
Du ser här vad jag menar, de är som gamla bildäck och det krävs en sylvass stark kork och ett tung bly, för att kroken ska få ett ordentligt fäste och hålla för den ofta hårda fighten inne vid land.
Balanserade Tiger nuts i skivor och med kork.
Det mest optimala och det jag använder mest är denna rigg, var mina Tigers eller fodermajskorn är upp poppade, så de står över kroken och är balanserade, så endast krokens tyngd håller betet på rätt plats.

Allt följer med in i munnen och det stora tunga blysänket tar sedan över. Skiva dina Tigers nuts och få ut den vita mjölken som sprider budskapet, du kan även bara skala av lite på hela Tigers, det fungera bra det också.
Funny face! Använd tunga 4 - 6 oz bly, så krokar de sig!
Tänk på fiskens utseende, ögonen är högt placerade och ganska så stora och dessa fiskar har ögon i nacken!

De ser minsta fel från din sida och de ser även den tunnaste linan på vattenytan, så göm dig och allt du bara kan vid bottenfiske och dölj din lina över växtligheten under fiske på ytan.
En Linnéagräsis går tillbaka, den minsta i sjön!
Min jakt går vidare i Linnéasjön, ett vatten som inom några år kommer att släppa ifrån sig en megafisk, som kan flytta på Svenska rekordet för den lyckliga.

Jag kommer att nöta på, de är inte lätta och jag ser två fiskar varje år, som är enorma, en av dessa tog jag 2005 på 11,5 kilo och de går ihop side by side och fyra ögon ser mera än två, men för eller senare, så får jag chansen och då ...
Primetime för Gräskarp, en tidig morgon!
Tidig morgon, sena kvällar och nattfiske är de bästa tider för Gräskarpen, men som sagt en brödbit eller en maskros mitt på dagen, när det är som varmast, det kan vara lösningen för en av Linnéasjöns största, så jag ånger på med lite av varje, min tid kommer ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.