söndag 16 april 2017

Lite betestips!


Jag ska visa er lite av mina beten för året och jag börjar med lite godsaker från Dynamite Baits och smygtittar lite på Mistral Baits, som jag visar mera av i morgon. Dessa två företag har legat mig varmt om hjärtat under många år, tillsammans med Nash och Mainline Baits.

Jag använder dock främst Mistral Baits, som har varit min absoluta favorit sedan årsskiftet 89/90 och är själaglad över att metebolaget tog fram denna effektiva resurs för oss karp och specimenfiskare.

Först ut är det dessa boilie Chops som gör livet så mycket enklare, du får 2 kilo bits and pieces per förpackning och det är allt från pulver till en del hela boilies och allt däremellan och en påse kostar 59 kronor hos metebolaget och du kan välja mellan två varianter Fishmeal och sweet and fruity.
Det blir enkelt att mala dessa till powders och det är bara att fylla din bag med dessa bitar eller fylla på spod/methodmixen och sen fiskar du med ett verkligen effektivt lockmedel runt dina krokbeten.

Bland dessa chops finns boilies som inte har den rätta runda formen, men är den rätta formen rund? Karpen ser denna runda form varje dag år ut och år in och visst denna runda form fångar fisk, men jag är övertygat om att den runda formen även under vissa tider avskräcker karpen!

Ett krokbete med en eller två lite deformerade boilies tar bort den runda formen och karpen tar dem och framför allt mellan dessa små bitar, den kan inte urskilja vad som är vad.Bara ett tips för dig att prova.
Det finns väl knappast någon som fiskar karp, som inte har hört talas om The Source, ett superbete i alla dess former och nu kommer dessa förborrade pellets fram med den berömda doften och jag bara måste testa dem och jag vet att dessa ger fisk. 1-3 på ditt hair och resten löser sig när karpen hittar dessa läckerbitar.

The Source körde jag stenhårt med för några år sedan och fiskade dem side by side med Nash Formula One och landade 184 karpar ett år och The Source vann denna tävling med 123 karpar och resten kom på Nash F1, det är beten som duger!
I väntan på torra Tigers, så tog jag hem ett gäng burka tigers från Dynamite baits, dessa är kokta tigers och ligger i sin egen fina, söta sirap, inget har tillsats, bara naturliga aromer, dofter och effektiviten finns i burken och spadet kan du använda som boilieglugg, i din spodmix, methodmix, i mäsket och gud vet i vad, så använd denna sirap på bästa sätt, släng den inte!
Jag flinade och myste när denna påse kom och jag ser stora fördelar med den för mitt ytfiske och fiske med zig - riggs. The Cloud är ett pulverbaserad lockmedel som egentligen bara ska blandas ut med vatten eller någon doft och vatten och sen är det klart för användning.

Jag går steget längre och får genom detta lite mera cloudeffekt och häng på det hela. Ner med påsens innehåll i en 10 liters hink, ner med en liter mjölk och en liter chockladmjölk och så din önskade doft och blanda det hela riktigt ordentligt, du kan tillsätta en handfull brunt ströbröd om du vill, det hänger bra i vattnet.

Använd en spod som har tejpade hål och nu spoddar du ut detta på tilltänkt plats och ett stor ljusbrunt moln sprider ut budskapet och det upptäcker karparna och kommer in för att söka föda. Vilken föda? jo din zig bug eller floaters på ytan. Ha en god fortsättning på påsken! Glöm inte hockeyn, det börjar 15.45 på 4:an och mitt tips är 4-2 till HV.... hemmarink och alltid starkast i 3:e period!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.