tisdag 11 juni 2019

Karpbloggen fyller 10 år!

På denna dag, för exakt 10 år sedan startade jag denna blogg. Vad var mitt syfte med detta? Varför just en blogg om mitt fiske? Jag börjar med varför. Jag har sett många bloggar komma och sen försvinna ut i det blå, varför blir det så? Jag tror många inte har gnistan att hålla dem levande och jag hör ofta att man inte har något att skriva om.

Många bloggar visar bara när man har fått fisk och endast stor fisk, typ en fisk på 10 kilo + och man ser inga bra tips och man skriver inte, vart man har fiskat eller vilka metoder eller beten man har eller använder och detta hemlighetsmakeri hjälper inte till att förbättra för andra, som kanske står stilla i sitt fiske eller är nya på karpfiske.

Många tyckte att jag skulle börja skriva om mitt fiske och jag funderade ett tag över detta och kom fram till, ja varför inte! Men då ska det vara så att folk kan få tips och allt skall med. Inga hemligheter, utan bara raka rör, om hur jag fiskar och med vad, vilka metoder och vart jag fiskar. Tyvärr så har många av dem som tyckte jag skulle skriva, själva lagt av mer eller mindre med fisket på grund av andra intressen och det är väldigt tråkigt.

Vad var mitt syfte då med denna blogg? Jo, att förmedla det lilla jag kan och att hjälpa andra så gott jag kan, detta blandat med en och annan rolig story, lite goa bilder och så började det hela och det har gått bra måste jag säga. Bloggen har i dagens läge 2019 inlägg och 369 950 besökare och dela vi upp dessa siffror på 10 år, så är det drygt 200 inlägg per år och nästan 37 000 besökare per år och det i ett litet land som Sverige! Man kan inte vara mera än nöjd med detta och jag är så tacksam för att ni tog detta till er.

Att hjälpa andra är det bästa jag vet, man stod själv en gång i tiden och fattade noll och ingenting. Jag har hjälpt många och jag är så tacksam för alla frågor ni har ställd och ni är välkomna att fortsätta att mejla mig. Inget känns roligare än att, som exempel få en fråga från en mamma, som hade en son som ville fiska karp, men som inte vågade ställa sina frågor. Jag svarade på frågorna och 3 veckor senare fick jag en fin bild på grabben. Smajlet gick över både hans öron och t o m karpen han höll flinade på bilden, Sånt där värmer otroligt mycket.
Mitt intresse för fiske började i 5 års ålder, nu är man 60 år fyllda!
Mitt eget intresse för fiske började i 5 års åldern, Anne- Marie var min barnvakt i Helsingör och vi var nere på Nordhamnen och strosade runt. På en liten avsats låg ett kvastskaft med lina och krok och på kroken satt en fasttorkad Sandmask, nu skulle det fiskas!

Sandmasken blöttes upp nedan för den lilla avsatsen och jag kände att det plötsligt rykte i kvasten, jag drog upp och fick upp en ful jävel till fisk. Helt orädd skulle jag ta loss fulingen från kroken och en fiskare skrek: - Tag ikke i den, den er giftig!

Jag blev så satans rädd och sprang hela vägen hem med Anne-Marie i hälarna och det var så det hela började. Ett fiskespö fick jag i present och lärde mig att kasta och sen skulle det fiskas Näbbgädda på piren vid Sundsbussarna. Det gick bra ett tag, men en morgon när jag skulle kasta långt, så gick linan av och mitt älskade spö var inte riktigt ihopsatt och en spödel försvann och jag gick gråtande hem.

Väl hemma hade mamma besök från Helsingborg, en dam vid namn Ingrid och hon hörde min snyfthistoria och gav mig en kram med orden: - Det löser sig min vän! Helgen efter fick jag ett 9 fot glasfiberspö och en Michell 300 av henne och min värld var ljus igen och den rullen har jag fortfarande kvar!
Min första karp 15 maj-82. Jag fick beroendet direkt, Tackar Dan Dellerfjord för detta!
15 maj-82 fångade jag min första karp i Linnéasjön, Dellerfjord och jag hade fiskat Ål under en veckas tid och före och efter varje Ålpass, hade vi slängd ut majs på två platser. Just denna morgon sade Dan, att nu är det dags att ta sig en karp och så blev det.

Vi satt ganska nära varann och vid 7 tiden reste min lina sig och foiliebiten släppte från backen. Jag visade snabbt Dan detta och han sa: - Bara kroka, det är en karp!

Jag gav mothugg och nu började något helt galet, en fight utan dess like och vi fick denna fisk i håven. Med andra ord en injektion av giftet, som ingen sann karpfiskare kan bli av med. Sedan denna händelse, har jag varje år fiskat karp till och från, men alltid återvänd till denna lite mytomspunna art och senare med åren, har det bara ökat och numera fiskar jag karp i alla vädret och året runt, om jag har möjlighet, endast avbruten av lite gäddfiske, I love it!
Ja, vad ska man säga, tiden har sin gång och detta var för ca 10 år sedan!
Tiden går sin gilla gång, åren rinner iväg och kanske sätter fisket sina spår? Det har blivit 10 år med bloggandet och jag fortsätter med 10 år till. Fisket efter karp har pågått i 37 års tid och med tanke på att jag inte har några krämpor eller annat, som kan eller vill hindra mig, så kör jag på länge till, kanske tills `han därnere` hämtar mig?
Storleken har ingen betydelse, utan fiskens skönhet och välmående.
Jag har sett en enorm utveckling i fisket, inte bara karpfisket och det på gott och ont, väldigt många köper på sig en massa grejer för att sedan sluta, när man inser att det inte var så roligt med 1-4 blankpass eller annat. Man tänker inte själv, man köper dyra saker som spö, rullar eller tält och oftast är det för skrytande inför andra. Detta gör dig inte till en bättre fiskare, snarare tvärtom!

Lokalisering av fisken är det viktigaste och sen räcker det oftast med ett spö, rulle och en liten brödbit och karpen är din. Man följer trender, en rigg kommer till världen och alla använder den! Hur fort lär karpen sig detta? Gå lite mot strömmen, ta upp en del gamla metoder ibland och ditt fiske blir effektivare, följ trender, men inte slaviskt!

Jag träffar folk som bara har en sak i huvudet: Stor fisk! Det måste vara stor fisk. Jag fiskar inte i vatten med fisk under 10 kilo, säger en del! Vad hände här? Är en karp på 6 kilo mindre värd eller vad hände i huvudet på vederbörande? Visst är det kul med en stor fisk, visst ge mig en 20 kilos och jag ska nog köra lite breakdance efteråt.

För mig har alla karpar samma värde, stora som små och alla karpar har faktiskt varit små. För mig är det utmaningen att lyckas fånga dem, se till att dem vårdas och repareras, om dem är skadade. Storleken betyder ingenting, utan dem får gärna vara vackra och ge mig en hårresande fight och sen får jag se fisken simma tillbaka igen så oskadd som möjligt.
Fiske är inte bara fiske, det finns så mycket kring själva fisket ...
Som skrivit under bilden, så är det inte bara fisket, som är viktigt för min del. Jag gillar naturen och alla dess fenomen, som väder, skönhet, regn, kyla och värme mm. Alla årstider har sin charm och under karpfisket upplever man väldigt mycket i naturen.

Det finns inget bättre än att vakna upp en tidig morgon och ibland ställer jag klockan för att komma upp i tid. Okay! Jag tar fram stolen, startar köket, sätter på kaffet och sitter och njuter. Man hör fisk rulla någonstans, man ser fisk på ytan, ringarna efter dem. Dimslöjorna över vattnet och efter en stund, hör man dagens första fågel kvittra och sen dagen första bil, en knegare som ska till jobbet.

Här myser jag med kaffet i hand och smider mina planer, solen stiger sakta efter en kanske ruggig  natt, ögonen sveper över ytan och stannar till över min vänstra rigg. Varför? Jo, någon försöker att säga dig något! 2 minuter senare ser jag enstaka bubblor en meter från riggen och jag får kaffet i knät, när larmet talar sitt tydliga språk: - Du har lyckats än en gång!

Jag glömmer allt annat i dessa stunder, det är bra för själen och vardagsstressen, ända stressen är den adrenalinkick jag får varje gång det händer och den tror jag är positiv, jag hoppas det fortsätter många år till. Stort tack till alla för dessa år och jag önskar er alla Skitfiske och så kör vi 10 år till, ni hänger väl med?

4 kommentarer:

  1. Tillykke med ti-årsdagen! Og tak for en lærerig blog, som jeg gennem årene har nydt at følge!
    MVh, Michael Nørrung, Odense, DK

    SvaraRadera
  2. Mange tak Mikael og tak for dine fine ord, jeg forsätter 10 til, så har du lidt att kikke på. Glem ikke at har du spörsmål, så bare stil dem til mig, ha det fedt. / Luis

    SvaraRadera
  3. Tack för 10 år! Jag spenderade 10 års dagen vid ett karpvatten och landade 3 fiskar (alla över 11,5 kg) på en rigg som jag lärde mig här för många år sedan, och har använt sedan dess. Skitfiske!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket och grattis till ett fint och givande fiske! Lärde du dig riggen här på bloggen eller? Skitfiske!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.