lördag 1 juni 2019

Test av Karpfiskebutikens Pop-up boilies.

Jag skulle testa Karpfiskebutikens pop-up som jag tog hem. Sånt är alltid spännande: Flyter dem bra, håller dem uppe en Ronnie - rigg, håller dem färgen och doften länge och flyter dem länge. Med andra ord, en massa frågor som man ställer sig och vill ha svar på och vi kommer inte undan den viktigaste frågan: Ger dem fisk?

Jag fick mina svar och dessa pop-ups som jag testade var långt över min förväntan, allt stämde denna dag ute i Skabro och tre gånger rasslade det i mina Delkims. Behåller färgen och doften väldigt bra, flyter väldigt bra, priset är väldigt bra och du hittar dem hos: www.karpfiskebutiken.se och med tre under bältet denna dag, så kan man inte klaga. Testa dessa beten!
Första fisken, tidig morgon.
Denna togs tidigt på morgonen och jag ber om ursäkt för den suddiga mobilbilden. Karpen tog en rödvit Mango/Peach pop-up efter bara 40 minuters fiske och då hade jag inte ens hunnit spomba ut något kring buskarna, var fisken togs!
Mango/Peach 15 mm pops.
Både dem testade pop-ups fyller alla kriterier som jag som karpfiskar kräver av ett bete, jag var lite tveksam till färgen, men det funkar bra och man kan vända betet, så man får den av färgerna man vill ha så den syns ovanifrån. Frågan är om det spelar någon roll eller om det är jag som spelar mig själv ett spratt?
Pineappel/Watermellon 15 mm pops.
Dofterna på dessa två beten är inte superstarka som hos en del andra tillverkare, vad jag gillar är att doften inte minskar efter några timmar i spadet, utan finns kvar.

Jag gillar även att man kan urskilja båda dofterna i dessa beten, ingen hint av det ena eller det andra, doften finns där och av tre landade karpar togs en på den gulvita Pineappel/Watermellon, men jag skulle även tappa en fisk, så 2- 2 stod vid dagens slut.
Dem testade beten och mina egna Ronnie riggar.
Ronnie riggs med black Amnesialina i 25 LB, passande för dammans chod och sen dessa utstickande beten med två färger och två dofter, det kunde karparna inte motstå.
Dagens andra fisk togs på Pinappel/Watermellon.
Jag spombade ut min mäsk och det blev lugnt ett tag, men snart var fisken tillbaka under buskagen och efter ytterligare en liten stunds väntan, var det dags igen och glädjande nog på Pineappel/Watermellon.

Roligt, men än roligare var att det var en fisk jag inte har sett förut och det där är alltid spännande att få uppleva och se. Hoppas det kan finnas flera i dammen och att dem kan få vara i lugn och ro.
Min Slurry mix, ger stor doftspridning genom vind och strömmar.
Majs, pellets, boiliecrumb, lite små 10 millers, lite mörkt ströbröd och en näve hampa, det var min mäsk för dagen. Allt lades i en liten hink och kokande vatten hälldes över, väl framme hade allt coolad ner och och slafset blev min spombmix.
Mina spots för mina två riggar.
Karparna gick under och mellan dem två buskagen som mina korvfingrar visar och med linan i spolens linclips, så var det enkelt att lägga spomben perfekt i varje kast.

Sörjan spred sig snabbt över det lilla området och lockade ut fiskarna från deras gömslen, fiskoljan som fans i blandningen hjälpte också till med att locka till sig fiskarna.

Första karpen kom utan mäskning, men sen blev det lite mera fart och jag fick även ett par Sutare på köpet. En karp skulle jag tappa på grund av ett linbrott, mitt i åns lopp har ett träd stannat till och det visste jag inte, så karpen gick med kroken och ca 2 cm Amnesialina och det blir den av med i närmsta buske, så det är ingen större fara med den.
Tredje och sista fisken denna roliga dag.
Jag bytte rigg till en stiff hinged stiff rigg lite snabbt och monterade/skruvade på en Mango/Peach pop-up och lade ut den klistrad mot högre buske och efter en stunds väntan, hördes en enda ton från larmet och 5 minuter senare kunde jag landa dammens tredje 9 kilos. Den tredje fisken över denna vikt i dammen, som jag känner till och detta satte ett fint slut på en fin dag och fint bevis på att Anders har väldigt fina och effektiva pop-ups i sin egen range. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.