torsdag 19 september 2019

Test av tandem baits "Goo" och karpfiskebutikens Pop-ups.

Det är blåsigt värre vissa dagar och det har inte varit till min fördel när det gäller fiske med beten på ytan, sen har jobbsituationen inte varit på min sida och man har blivit inkallad lite här och där.
Så är livet, men jag har mäskat med boilies och hunnit testa Mivardis små fina 10 mm pop-ups både på ytan med diverse kastvikter och på bottenfisket och resultaten har inte uteblivit.

Jag har samtidigt testad karpfiskebutikens egna 15 mm pop-ups och det har gått bra det också, fast jag har fått trimma ner dem lite under fisket på ytan, då fisken skyggade lite för storleken av någon oförklarlig grund.

Den berömda och kända Goo är bra och jag har flera, men jag gillar inte priset per flaska! Karpfiskebutiken har något liknande i sitt sortiment under Tandem Baits och priset är en tredjedel och tre stycken togs hem för test och ärligt talat, så kan jag inte se eller märka någon skillnad resultatmässigt, annat är priset. So far so good!
Det börjar bli höst.
Dem senaste 2 veckorna har man fått uppleva det mesta inom vädrets makter, faktiskt är det bara snön som fattas. Den kanske snart kommer med tanke på att det var vit i gräset och folk skrapade sina bilrutor i morse!
Fin fjällkarp från dammen.
Jag bryr mig inte om vädret, rätt klädsel och lite omtanke kring fisket och metoder, så finns chansen där och jag tar den. Det finns inte tid att sitta hemma och vänta på bättre tider eller väder.

Jag lyckades en fin solig, men kylig morgon, att lura en fin fjällkarp från kvarndammen och den föll för en liten 10 mm Devil Squid pop-ups på ytan och gav en rykande fight, jag sent ska glömma.
Ibland går det fort med float bubbles.
Ett par dagar senare var det dags för Linnàsjön, solen fans framme, lite varmare, men vinden var helt åt helv... och i fel riktning. Men lite spombande och sen ut med två Float bubbles med var sin 10 mm pop-ups, så skulle det lyckas efter en stund och nappen kom med 10 sekunders mellanrum.

Jag lyckades landa båda, 2 fjällisar, stöpta i samma form och dessa har med all säkerhet simmat över Ölandsbron. Flera undrar hur många som har satts ut i sjön, min gissning är 30 eller mer?
Den tog 2 små fakedoggys under mina fötter.
Tillbaka till ett pass i kvarndammen. Vinden var helt galet och jag hörde flera träd som knäcktes borta mot en liten udde. Med vindens hjälp fick jag mina små Doggy att driva in i ett lugnare område och en fisk visade intresse och tog för sig.

Klart man smög sig dit och provade, efter 15 minuter var fisken framme vid mina fötter och det korta spöt kom till användning. Fisken var en liten fjällkarp och den räddade mig från en blankning, denna stormiga dag. Betet var två mini Dog Biscuits från Enterprise Tackle dippade i Northern Baits Citrus Oil.
Boilietvätt och test av Tanden Baits baitboosters.
Vädret höll i sig och tro inte att bilden ovan ger er ett rättvist svar! Just då bilden togs var det lugnt. Morgonen var regnig och sen ökade vinden och temperaturen föll ganska kraftigt, sen sol och regn igen och sen en hagelby, jag sent ska glömma ... Life´s a Bitch!
Tanden baits svar på dem berömda Goo´s!
Dessa tre Speed Boosters från Tandem Baits fanns med och skulle testas, Red Krill hade visat sin styrka på ytfisket och nu var det dags för Indiana Hot Spice och Milky Mulberry.

Två 15 mm pop-ups monterades på sina riggar, i detta fall var det 25  cm långa coated- links i brun/grön färg typ Ronnie-riggs. pop-ups var karpfiskebutikens egna 2T-FF15, 2T-PW15 och på sista spöt fiskade jag en snowman-rigg med Northern Bait BNP boilies och en 2T-MP15.
Mina bottenbeten klara för fiske.
Endast boilies, inget annat, verken före eller under fisket och sen lite av Tandem Baits "Goo" skulle det funka? Viist gjorde det det och två karpar landades denna dag och en fastnade i en nerblåst gren, som jag tyvärr inte hade uppmärksammat!

Shit happens, men den lossnade från kroken och stack chockat iväg ut i gölen. Dessa Goo,s funkar och som sagt så gillar jag priset på 59 kronor per 10 ml flaska, det är bra och överkomligt för alla!
Mina pop-ups fick lite också och det funkade bra.
Passet efter gav också 2 karpar och igen var det dessa "Goo´s" som hjälpte till, lite kring en boilie räcker gott och väl och fisken hittar ditt bete snabbt.
Både Mivardi och karpfiskebutikens egna pop-ups gör bra ifrån sig.
Riggar och beten, lite längre riggar behövs ibland om det är chod eller mjuka bottnar. Du kan vara säker på att dessa nämnda pop-ups håller vad dem lovar, jag gillar dem skarpt! Dem finns i flera färger och smaker, även flerfärgade och allt  till ett väldigt bra pris.
Hann inte få ut tredje spöt, innan den första hängde sig på riggen.
Under ett pass hann jag inte ens få ut sista spöt, innan det nyss utlagda drog iväg! Lite ställd blir man allt, men det gick bra och en snygg spegel kunde landas.

Beten var som synes en Snowman med Milky Mulberry och en 10 mm Mivardi Pineappel pop-up, en kombination som karparna har svårt att ignorera.
Fet och vacker fjällkarp, en efterlängtad fisk.
Senare under samma dag kom denna feta och efterlängtade fjällkarp på en gul/vit pop-up, Peach and Watermelon är en diskret doft, men den talar sitt tydliga språk till karparna. Denna fisk hade gäckat mig ett bra tag i år och nu var den min, den hade den säkerligen gått ett tag på platsen.
Först regn, sen sol och stormvindar och till slut denna.
Jag tycker du ska prova dessa fina pop-ups och känna på resultaten, bra konsistens och flytkraft, fina färger, mycket att välja på och en riktigt bra prissättning.  Test i vattenbehållare, visar samma egenskaper hos dessa nämnda Goo`s som den mera berömda och dyrare versionen.

Ska säga det att jag har inte testad Indiana Hot Spice tillräckligt för att uttala mig.Jag kommer framöver med flera saker som är testade och ska recenseras, jag hinner inte riktigt med just nu. Tills nästa inlägg önskar jag er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.