måndag 21 oktober 2019

Det gick fort, för fort!

Trött är bara förnamnet denna morgon, knappt visste jag vad jag hette, när jag smög in i den lilla viken som tidigare hade gett mig fem fina fiskar. Nåväl, spöna skulle ut och allt få sin plats och så blev det.

Spöna var klara med sina pop-ups, lite smet på varje bete och var sin minimala crumb bag, jag lade ut första spöt till höger mot lite näckrosor och fann att mina back leads fanns på bordet bakom mig och jag fick backa och hämta dem, utan att flytta riggen.

Det gick bra och precis när jag har fått det lilla blyet på linan dras linan ur mina fingrar och spöt dra ner! What!? Jo, trötta mannen i viken står nu och drillar dagens första karp.
Mörkt, dimmigt och en hög luftfuktighet.
Det gick bra och håven är alltid det första jag lägger fram och fisken som var en fjällkarp hamnade så småningom i nätet. Jag lät den ligga en stund i håven, den fick vila under tiden jag summerade det hela över en skvätt kaffe.
6,8 kilo och dagen var räddad.
Den föll för en Citrusfruit pop-up med lite Coco Vanilla Speed Booster och jag måste ha droppat betet rakt framför den. Bra början och tankarna och fantasin gick till en bra dag igen med flera fiskar.
Test av Tandem Baits Superfeed Speed Boosters.
När jag testa dessa Boosters, så kletar jag inte in alla betena i en burk, utan plockar fram några stycken som läggs i en liten zippbag och sen får den ungefär en tesked med smörja och där får dem ligga. Det fungerar väldigt bra och du har kvar dem  rätta pop-ups i sin originalversion.
Använd en gummihandske vid montage.
Ett bra tips här är att använda en gummihandske vid montage, om dina beten är kletiga, dessa booster färger av sig något fruktansvärd. Har Boostern väl sugits in och dina beten är torra, så behöver du inga handskar.
Ridgemonkeys Choppa har gjord sitt.
Platsen jag fiskar på är en blandning av silt och lite gräs, så halva boilies som vinglar ner och lägger sig över detta är perfekt och Choppern från Ridgemonkeys kom till användning och det går fort och smidigt. Fyll den med boilies och tryck ut dem och du har all mäsk klar för ett spö eller två.
The waiting game.
Jag använder inte så mycket mäsk eller beten, nu var vattentempen sjunker, det blir lite och oftare och framför allt efter varje fisk eller indikation på fisk. Man vet jo inte hur mycket dem har stoppat i sig.

Men doft, det går det åt, jag vill ha mycket doft, ett synligt bete och dem ska få leta efter den lilla födan jag lägger ut. Jag mäska lite spridd runt varje spö, så karpen får röra på sig. En karp i rörelse, är en karp i fara om du har en effektivt rigg med en super vass krok!
Vid näckrosorna togs karpen.
Jag använder små mesh bags med krossade och pulveriserade boilies, en liten foam nugget ser till att allt dalar sakta och lägger sig rätt. Det är viktigt att bagen sitter fast väldigt lätt i ett par trådar och inte ingrävd i bagen.

Mina bags släpper från kroken och ramlar till bottnen,  innan min nugget släpper sitt tag och mina korta styva riggar lägger sig utsträcka. Jag lägger sen ut mina boiliehalvor, men först när jag ser min nugget på ytan, då blir det hela rätt.
Ni är väl förberedda?
Allt är förberedd, jag kommer oftast en timme innan det ljusnar och smyger lite med grejorna, ingen pannlampa om det inte är absolut nödvändigt och jag rör mig tyst, jag vill inte skrämma eventuell fisk i området.

På den aktuella platsen gör jag allt klart bakom ett större buskage och smyger sen ut med sticks och spön, nästa runda är allt på plats och jag sitter tyst och stilla. Djupet i viken är så att en karp kan gå i kanten 2 meter ifrån dig, men det är på kanten av en liten brant jag fiskar.
Tung stund efter en tappat fisk.
Jag skulle få uppleva en besvikelse vid 11-tiden, ett fint run på vänstra spö, men efter 6 sekunder klev fisken av och alla andra hookholds  har suttit 1-3 cm in i munnen, men inte denna fisk och jag misstänker att det kan beror på att dem flesta av sjöns karpen har uppfläkta mungipor, men det är bara min teori.
Lite vind skadar aldrig under karpfisket.
Finns det en, finns det två och så var det. Men fanns det flera? Jag fiskade till 4-5 på eftermiddagen och inget mera hände, jag hade dock en förhoppning om en eventuell strykare, men nej det ville sig inte.

Mitt i min lilla frustration började det braka i buskaget bakom mig och se där ja, det var Herr Dellerfjord, som kom fram med två hinkar med boilies och skulle mäska. Vi bestämde att jag skulle mäska åt honom efter mitt fiske och så blev det, jag ska ändå byta till en annan plats i sjön. Hur vida han fick fisk eller inte, vet jag inte just nu.
Jag blev väldig imponerad av dessa krokar.
Jag har fått hem lite roliga saker och jag måste tillstå att dessa Curves från NGT är riktigt jävla vassa och starka och tro mig jag har dragit i dem med lina och t o m en tång! 35 kronor per 10-pack och du hittar dem och resten jag kommer till hos karpfiskebutiken. Ska bli kul att testa dem under nästa pass!
Strawberry Cream och Apple Punch.
Mitt vinterfiske går i två tecken när det gäller dofter, fruity eller Spicy och gärna med en viss mängd sötma. Dessa två fattades i min arsenal och även dessa ligger redan i sina små påsar och omgärdar några pop-ups, som jag nämnde förut, spännande blir det nästa pass!
Nästa test, ska pop-up boilien spricka eller inte?
Dessa baitscrews kom för test och visst ska dem testas! Jag tycker dock mest om den tunnare modellen i metall, det på grund av att det finns typer av baitscrews som tyvärr spricker eller klyver en pop-up, så vi får se, än så länge har det funkar hemma.

Det blir alltid lite skillnad när väl betet är i vatten och suger vatten till sig, jag hör av mig i ämnet, om inte annat, så kan dem användas för hårda plast/gummi fakebaits eller för naturella Tiger nuts, som aldrig spricker.
Nästa för test, Milky Pineappel från KFB Baits.
Stoppar du kranen ner i denna burk, så känner du Ananas och vispad grädde, så enkelt är det. Naturlig härlig doft och sötsuget stiger direkt, men vad tycker karparna om detta?

Pineappel är Pineappel och det är en suverän doft året runt och framför allt i kalla vatten, så behöver jag vara orolig för dessa beten? Nej jag kan inte se några tveksamheter, det doft perfekt och jag tror att fiskarna tycker detsamma och ni får se vad som händer under nästa pass var dem ska visa sin effektivitet. 35 kronor per burk, det blir inte bättre än så. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.