fredag 24 januari 2020

Chod-länken.

Jag har märkt det själv under mitt fiske med Chod-riggar och sedan ett bra tag pågår en debatt över hela Europa kring detta problem var en del fiskar skadar ögonen under drillningen på en Chod-rigg.
Vad som händer är att blyet kommer väldigt nära fiskens ögon under drillningen och det finns horribla bilder på vad som kan sker, när ett tungt bly slår mot ögonen.
Ghostie återfångst.
Det är bara att analysera vad som händer vid fiske med en vanlig Chod-rigg. Den kastar bra, trasslar sig nästan aldrig och kan fiskas överallt och betet ställer sig rätt. Riggen är med andra ord väldigt bra och med en vass krok, så är den även en effektiv hooker, så långt är det bra.

Karpen tar betet och krokar/prickar sig mot antingen leadcoren eller linan, om du använder en naked chod-rigg, under drillningen pressar fiskens tyngd och rörelser gummipärlan och den korta riggen ner till sänket, var det tar stopp. Våra Chod-riggar är korta max 5-6 cm långa och nu sitter fisken huvud bredvid ett tungt bly, som kan skada fiskens ögon mm under fighten mot håven.
Kordas Heli-safe system.
 Detta händer och debatten är i gång sedan länge. Vissa aktörer på marknaden har sedan länge insett detta och agerad med olika saker som ska få blyet att ramla av och det är väl bra. Jag tycker dock inte riktigt att dessa system har varit pålitliga till 100 % men jag kan ha fel?

Med Kordas Heli-safe system har det hänt mig att systemet har släppt blyet vid fiske över hård botten, blyet slår i bottnen och clipset lösas ut, det är vad jag tror händer och det gillar jag inte!
Jag gillar inte heller att alla bly inte passar i haken och det är för mycket saker som ska sättas ihop mm.
Gardners lösning, fall out chod safe.
Gardner Tackle kom med en liten plastring med en öppning, här fann jag att plasten antingen var för mjuk för att hålla blyet under längre kast eller för hård och blyet släppte inte.

Hur man ska lösa detta vet jag inte, men min egen version kommer egentligen från mitt fiske efter gädda och från ett Sunken Paternoster tackel. Det funkar och har hjälpt mig, ingen fisk kan bli skadat, riggen fungera likadant och är lika effektiv, så vi tar en titt eller?
Chod-länkar klara för fiske.
Jag har mina länkar i en box, utsträckta och klara. Vad du behöver är följande: 20-25 cm lina och tänk på att använda så tunn lina du kan komma undan med, här tänker jag på avståndet du ska fiska på och hur stort bly du behöver.

Du behöver en bufferbead och ett safetyclip, detta clip för att snabbt kunna byta blyet och bufferbeaden som låsning över clipset.

Börja med att knuta fast ditt clips och sen trär du på bufferbeaden på linan, i andra änden gör du en ögla och länken är nästan klar.

Chod-länken, ca 20 -25 cm lång.
 Här ovan ser du hur mina länkar ser ut.
Länkens försvagning, en överhandsknut nära blyet.
Denna försvagning gör att linan går av om du fastnar i bottnen eller liknande. Använd inte tjockare lina till länken än vad du behöver. För fiske upp till 40 - 70 meter räcker det gott med 3-6 lb lina.
Ögla med överhandsknut.
Öglan görs med en enkel överhandsknut och även under den kan du göra en försvagande knut om du vill, ju svagare jo bättre, jo säkrare! Denna ögla sätter du i det clips var du normalt har ditt bly och det hela förlängs med 20 cm och blir säkert för fisken.
Använd så litet bly du kan.
Många använder alldeles för stora och tunga bly vid fiske med Chod-riggar, det behövs inte. Det räcker gott och väl med bly mellan 1,5 - 2,5 oz. Visst ska du ut på 100 meter + så krävs det tyngre bly, men som oftast fiskar vi betydligt närmre land.

Använd inte tyngre bly än du behöver och anpassa länkens styrka efter ditt kastavstånd. Karpen prickar sig oftast mot leadcoren eller linan, innan du får en indikation, titta på undervattensfilmerna som finns!
Min version.
Min version består av leadcore, chod-riggen, 20 cm fluorocarbon lina typ 3 lb för normala avstånd. Samma effektivitet med eller utan länken, men betydligt säkrare.

Sänket hänger under karpen och inte i ögonhöjd, den tunna linan går av om sänket fastnar i något och det ända man behöver tänka på är att man får med blyet i håven när fisken landas.
Spegelkarp.
Jag vet inte vad du väljer, men jag hoppas detta ge lite eftertankar och att ni kan se problemet som kan uppstå med skadade ögon på fiskarna. Har någon en bättre lösning, så hör gärna av er, själv kör jag med detta till något bättre dyker upp. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.