fredag 16 december 2022

Rismåla göl den gångna sommaren.

Får be om ursäkt till er som följer bloggen, det var ett bra tag sen och tyvärr dröjde det ytterligare ett tag, men nu har jag lite bättre med tid och fått ordning på alla bilder från sommaren och höstens planering, fiske och även en del besvikelser och min tanke är att visa er vad som hände!

Fisket gick hyfsat bra, tills värmen slog till och Karparna blev väldigt passiva, lite fisk landades dock, men allt eftersom värmen ökade, så blev det betydligt svårare att få dem att nappa. Tidig morgon, var det är som kallast, kunde ge fisk, men det var definitivt ingen säkerhet eller garanti att lyckas.

Jag bytte art och lade ner 13 nätters fiske, bara för att tappa en fisk under första passet och efter endast 20 minuters fiske! Under den resterande tiden jag lade ner, hände inte ett skit, vilket var yttersta märkligt, eftersom arten älskar värme och mina beten, vilket hade visat sig tidigare, dock inte denna sommar.

Jag hade ett par Target fish i Rismåla göl i bakhuvudet och kollade upp om dem fortfarande var levande, eller om dem också strök med under fiskdöden, som slog till, enligt många 2018. Dags att byta vatten och jag körde till gölen och kollade läget och det var nog det värsta vattenståndet jag har sett däruppe och jag gick runt gölen och jag tror bilderna talar för sig själv.

Lågt vatten och värre skulle det bli.
Det finns för-och nackdelar i allt! Det låga vattnet gjorde det omöjligt att fiska på många platser, men samtidigt lär man sig hur bottnen ser ut på platserna och kan ta sig lärdom av detta.
"P-viken"
Inte nog med att det ligger döda träd i kanterna, sen finns det en massa uppstickande grenar mm, som gör fisket besvärligt under normala förhållanden.
Det gick inte att landa fisk på 90 % av gölens platser.
Bottnen i gölen är mjuk, det finns en liten skorpa, men bryts den, så är det nästintill bottenlöst, så att gå ut för att håva en fisk, är och var bara att glömma.
Kändes lite körd!
Efter första varvet runt gölen, insåg jag att min höst/vinterkampanj endast kunde ske från ett fåtal platser och det gillar jag inte! Under andra rundan kröp det fram lite planer, då jag under tidigare höstar och vintrar, hade lyckats bra och att det gick att komma åt dessa platser.
Grymma Snags.
Något som verkligen förvånade mig under mina rundor runt gölen, var hur det såg ut på dem platser, var man har landat många Karpar utan att ha satt en Karp eller ens känd eller märkt dessa Snags!
Hur fan lyckades man landa Karp här?
Visst, jag är känd för att inte ge en Karp en millimeter lina, om det inte verkligen behövs och det verkar vara rätt melodi i vatten fulla av hinder, men jag tycker ändå att man borde ha märkt dessa träd, grenar mm under sitt fiske. Men jag har klarat mig bra.
Den berömda busken i Blom´s vik.
Busken i Blom´s! Ja, ett Karphak utan dess like, men inte just för stunden och jag återkommer till denna plats under resan gång!
"Vindskyddet" innan vattennivån sjönk ytterligare.
"Vindskyddet" skulle bli min utgångspunkt under hela kampanjen! Här har sjörekordet kommit flera gånger och jag har ofta sett stor Karp här! Skulle något bli fel på eller från denna plats, så kunde jag köra lite distansfiske från Badplatsen, som syns svagt uppe till vänster i bilden ovan!
Mitt i bild, skulle en rigg ligga enligt min plan.
Jag kollade bottnen var podden skulle stå och allt var okej, kände på bottnen med spöet och bestämde att en rigg skulle ligga lite Off-side, men inne bland växtligheten.
Här hade jag sett två större Karpar.
Till höger om platsen ligger ett bälte med en blandning av Nateväxter och Näckrosor och där hade jag sett ett par större fiskar, men var det mina Targets?
Här skulle mina riggar placeras.
Två spö på podden och ett spö på sticks, min plan var pågående och bottnen kollades och allt kändes bra. Nu skulle platsen bara förberedas till min stora fördel med lite godsaker.
Vad jag lade ut 4 gånger i veckan.
Jag mäskade ut en 5 liters hink med godsaker 4 gånger i veckan, inne bland växtligheten och strax utanför och under tiden ökade värmen och vattenståndet i gölen minskade snabbt, vilket inte var till min fördel!

På bara 9 dagar sjönk vattennivån, såpass att det inte längre gick att fiska från Vindskyddet och eventuellt kunna landa en Karp och jag fick rotera runt i min plan och byta plats! Inte riktigt vad jag hade planerad, men vad fan gör man?

Men jag skulle fiska där jag hade påbörjat min mäskkampanj och det var bara att hitta ett nytt ställe att sitta på och detta ställe blev till höger om Grillplatsen, en plats, var ingen hade fiskat från på flera år mig veterligen.

"Grillen" sett från vart jag mäskade.
Här ses platsen från andra sidan och min mäskning fortsatte som vanligt med 4 hinkar per vecka, jag tänkte inte ge upp min plan, det fanns jo fisk där och med lite föda, så borde dem reagera. 
"Grillen" före röjningen.
Efter mitt konstaterande av Vindskyddet, så flyttade jag lite på mäsken och gick sen över och kollade platsen vid Grillen. Jag insåg snabbt att det fanns lite att göra här och nästa gång jag var uppe och mäskade, så fanns lite verktyg med i ryggan, samt ett spö för att ta ut avstånden perfekt för mina tre spö.
"Grillen" efter röjning.
Det tog lite tid, men platsen blev bra och jag kom ditt jag ville med 10 fots spö, fast spöet som skulle ligga längst till höger fick verkligen jobba under kasten, men det skulle ligga uppe vid Vindskyddet, lite Off-side, så att säga.

Värmen fortsatte, vattnet sjönk undan, men det var ingen fara, bottnen var bra och stenig och jag hade jo även den behövliga skuggan under morgonen och flera timmar framåt. Jag kollade även avståndet, så jag kunde mäska med boilies och med åtminstone två olika kaströr!

Min plan var igång och vi tar det därifrån och nästa vi ses här, fortsätter vi och ser hur förloppet på denna plats utspelad sig och med dessa ord önskar jag er skitfiske och tackar er för att ni hänger kvar på bloggen. Denna långa paus var inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men jag ber än en gång om ursäkt och så kör vi. Tack!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.