onsdag 19 juni 2024

Mörk och lite dimmig morgon!

En tunnare version av Saenger`s 4 X Allround braid och en liten Cooler bag hade kommit till mig och braiden ville jag testa så snabbt som möjligt. Cooler bagen skulle inte hålla något kallt, utan bli min lilla morgon portmåné, håv och allt annat behövligt stod som vanligt klart i hallen.

Vädret var definitivt inte det bästa för ytfiske, men jag skramlade ihop en liten kaffetermos och drog till sjön. Kompisen Vesa Malm hade jo sett en tjockis nere i södra delen, några dagar tidigare, så den kanske gick kvar och man levde på hoppet under cykelturen.

Min nya favorit braid? Vi får se!
Min gamla Shimano Aero GT 3500 hade fått en ny partner i form av den tunnare braid i 0,15 mm och kanske skulle jag få chansen att testa den gamla rullen och dess nya partner och det i samband med det lilla Nashspö, Only time will tell!
NGT`s Cooler bag.
Cooler bagen var inte stor, med jag fick rum med 2 kilo floaters i huvudfacket och katapulten, Laxolja fick plats i ett av meshfacken på sidan och lite krok, sax, peang och lite karpvård fick också rum, så den passade mig perfekt för snabba och kortare pass.
Winners Hot Krill Goo fungerar på alla beten.
Kaffet, lite bröd och den fina Goo fick plats i korgen fram och snart var jag framme. Jag kollade platserna, men inget visade sig eller intresse för mina beten och jag letade mig fram och hamnade sen i södra delen.
Svag dimma över sjön denna morgon.
Här var till synes dött som graven, dimman började sakta att lätta och jag lade ut floaters och bad till högre makter att dem vita råttorna inte skulle dyka upp. Vart dessa befann sig, vet jag inte, men de kom aldrig, bara ett par Änder och de är lättare att hantera.
En Karp gick inne i vassen ... Kanske?
Jag såg lite strån i vassen röra sig och det fanns ingen tvekan, det gick en Karp och bökade därinne och jag lade lite floaters i fiskens närhet och fick i mig lite kaffe. Jag både hörde och såg Karpen ta mina beten och jag ställde in bromsen och kollade att min Fake floaters var okej och kroken så vass jag kan få den, allt var klart.
En väldig bra kombination för fiske på ytan.
Nu gällde det bara att få ut Karpen till en plats, var man kunde presentera betet på ett bra sätt och det gick bra med lite Laxolja, fast det tog lite tid. Sakta kom den ut och med små portioner av kattmaten, så sjönk Karpens rädsla och försiktighet och det var dags att lägga ut krokbetet och se.

Braiden kasta suveränt och den har en sanslös styrka, Jag fick mitt take och Karpen gjorde allt och lite till för att få sin frihet, men den fick ge sig och se sig slagen. Nappet var ganska sakta, inte dem snabba nervösa takes man oftast får och jag har i efterhand märkt att de har lite svårare att se denna tunna braid.

Jag fick ut den efter en stunds nötande.
Allt gick bra, men jag fick pressa den lite genom den första delen av en gräskant och det gick fint och i håven låg en fin vacker Fjällkarp runt 6 kilo, utan en blämma eller annan skada och det var skönt att se.
Fin Fjällkarp som gav allt under fighten.
Efter ett par snabba mobilbilder fick den sin frihet igen och fick simma tillbaka genom den fina landningsbanan, vi nyss hade byggd i det höga gräset.
Släpp mig!

Visst lämnade man avtryck!
Mer än så blev det inte denna mörka morgon, men jag var nöjd med resultatet, braiden och min lilla Cooler bag. Det har så klart blivit flera Karpar med denna tunna braid och jag börjar så smått inse att min gamla favorit Power Pro kanske snart är ett minne blott. 

Jag menar styrkan, smidigheten, att den är rund, kastar bra, färgen flytkraften och så 200 meter för 119 kronor, det är sannerligen inte dåligt och du hittar den och grövre dimensioner hos Karpfiskebutiken.

See ya soon och skitfiske på er!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.