fredag 12 juli 2024

När ska folk fatta?

Jag var nere vid Linnéasjön och skulle gå min vanliga stalkingrunda och började i södra delen, som visade sig vara tom på fisk, de ville åtminstone inte visa sig och långt mindre ta en floaters. Sen gick resan längs sjöns östra sida och även där var det samma sak.

Jag hamnade senare på Udden och fick till min stora förvåning och besvikelse se boilies och råa korn av Fodermajs! En del fanns även i vattenkanten och jag blev mild sagt förbannad över detta!

Det är totalt tabu att använda torra och  icke preparerade partikelbeten, de måste blötläggas och kokas och i detta fall med Fodermajs, så gäller 24 timmars blötläggning och 30-40 minuters kokning. Jag har predikat detta många gånger här på bloggen, men det verkar de så kallade "Karpfiskare" skita fullständigt i, då det inte är mina egna vatten.

Udden, Linnéasjön.
Nåväl, min resa runt sjön fortsatte och jag satt och spanade i Joelskogen, när en hundägare kom fram och frågade hur det gick med fisket och ni vet jo mitt svar redan. Han berättade att det hade varit 2 Kalmarungdomar som hade fiskat på Udden och att de hade fångat en Karp på 7,5 kilo.

Jag kan inte säga att det var dessa 2 personer, men blattarna köper inte dyra beten som boilies, utan den billigaste konservmajs, de kan hitta, så ...?

Rå Fodermajs ... Det är bannlyst att använda!
Jag måste få agera, då detta kan och vill skada Karp i alla våra vatten, Karpen har ingen magsäck, utan bara ett långt tarmsystem och fyller den upp tarmen med svällande partiklar, så kommer det att leda till döden! 

Det har hänt förut i Linnéasjön och jag är så jävla trött på allt skit som händer just därnere: Fiskstölder, flyttning av Karp, dålig respekt för fisken, inga medel eller mattor, nerskräpning och så detta, det måste för fan bli stopp eller hur? Är du tveksam eller inte läskunnig kring preparering av partikelbeten så ring mig och så löser vi det, hellre det än att Karpar dör av förstoppning.

Karpen, den fanns där, men ville inte leka!
Det gick inte denna morgon, men det går flera tåg och jag tar nästa. Ha en fortsatt fin sommar och fiska och behandla fisken på bästa sätt. Jag kommer snart med lite kring Sutare och Braxen, som Jonas i Hanaskog bad mig om att skriva, så det kommer Jonas! Skitfiske på er så länge!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.