lördag 8 juni 2019

Jag hann ...

Vädret såg skapligt ut för en stalkingrunda runt Linnéasjön i dag, sydlig vind och lite moln, som började hopa ihop sig. Jag hade koll på både moln och mina utlagda beten, men någon karp såg jag inte under första timmen och bytte plats från swimmet vid Grönvägen till Joelskogen.

Ut med mina små Doggy och en fimp i flabben och sen spana, inte ett liv, förutom två vita flygande råttor och jag letade längs kanten. Jag råkade vände mig om och såg lite av nacken på en karp i näckrosorna, just när solen stack till lite och insåg att jag hade missat den och den mig!
Precis innan ovädret kom!
Bort från stigen och en bit in i skogen och sen tillbaka efter spö och håv, det blev den lilla 6 fotaren, som redan hade ett bete i form av fake bread, det får duga, annars hämtar vi det rätta brödet.

Jag behövde aldrig bekymra mig om betet, jag lade ut betet och sakta drev det mot karpen, som sjönk ner lite och simmade fram och tog mitt bete.
Fake bread från Enterprise.
Jag gillar dessa fakebaits från Enterprise Tackle, bra flytkraft och väldigt naturtrogna, bra priser och så ger dem fisk mer eller mindre gång på gång och det sker överallt.
Samma bete användes för denna i Svarte göl.
Denna spegel togs på samma bete som dagens firre och det bland den äkta varan, så dem märker ingen skillnad.

Fördelen med fake bread är jo många, exempelvis så ramlar det inte av kroken, småfisken ger upp och det flyter i evigheter och resten av fördelarna har jag redan nämnd.
Jag hann hem i lagom tid.
Jag hann sätta tillbaka karpen och då började dem första små fina dropparna att komma från `Han däruppe` och en titt mot himlen, sa mig att det nog var dags att dra sig mot hemmets lugna vrå och jag hann precis komma in för dörren och hela himlen öppnade sig eller öppnade `han` mån tro? 5 mm på sketna 3 minuter fick grannen!
Ett öga, det hindrar dem inte för att ta på ytan.
Det var tredje karpen på samma fakebait och denna enögda kom också från Svarte göl för ett litet tag sen och jag kan bara rekommendera er dessa gummibeten, som oftast ligger på 39 kronor per paket och det mesta finns för både karp och specimenfiske. Give them a try! Skitfiske på er, snart fyller denna blogg 10 år och det ska vi väl skriva lite om, när det är dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.