söndag 16 juni 2019

Kul morgon och förmiddag vid gölen.

Jag var en runda runt gölen med Kasper, min fyrbenta vän på kvällen och lade ut lite majs på ett par ställen, senare under kvällen gick vi åter vår runda och jag såg en del aktivitet på två av platserna.

Fiskefebern kom och väl hemma gjorde jag i ordning lite mäsk och tinade bröd och majs. Ni vet säkert hur det är med att sova innan ett fiskepass, var man har sett fisk i rörelse, det går för faan inte och jag höll mig uppe till 3 och sen åkte jag bort till gölen.
Morgonens bete och mäsk.
Mäsken kollades och jag lade ut ett par näver med uppblött bröd och lite majs över och grejerna ordnades snabbt. Pescavivamajs, vanlig majs, lite maggots och lövmaskar fanns med och sen bunken med det blöta brödet.

Ja, vi ska inte glömma det fina lantbrödet, som ger både crust och flake för yt och bottenfiske. En lite dust av Pineappelflavour och det kan väcka den trögaste firren.
Uppblött bröd med majs, boiliecrumb och kokosolja.
Detta ser inte så delikat ut för oss, men dem flesta fiskar gillar detta slafs, som med lite boiliecrumb, sprider doften väldigt snabbt. Detta lades ut och en näve majs över och min väntan kunde börja.

Jag höll på att ställa in mitt flöte för fiska med lyftmetoden och jag hör ett sörplande och ser en karp tar något från ytan. Uppenbarligen hade en bit bröd inte sjunkit ner eller var det något annat?
Tidig morgonfisk som tog bröd på ytan.
Ända spö med en enkelkrok jag hade med mig var ett 6 fots Wychwood och så blev det och med skakande händer fick jag en bit bröd på kroken och lade ut min fälla på ytan.

Bromsen ställdes in, linan sträcktes, så jag hade bra linkontroll och efter några minuter glider karpen fram med ryggfenan över ytan och tar brödet.

Fighten var hårresande på det korta spöt, men jag fixade det och en fin och vacker Fjällkarp var mitt pris, vilken början på denna morgon! Jag fattar inte hur Wychwood gör sina klingor, dem är obrytbara!
En av gölens Mörtar gillade mitt bröd.
Det blev lugnt ett tag och sen fick jag några mindre Brax, som alltid kommer fram oavsett hur man fiskar, lite av  en plåga. Et napp var lite annorlunda, flötet lade sig inte, utan bara gick sakta i sidled och jag krokade två gånger utan resultat på dessa napp.

Byte av krok och en mindre bit flake och nu gick det bättre och en av gölens mörtar begick sitt misstag. Vågen visade fina 630 gram och man var nöjd.
Fin Sutare på en Heli-Feeder- rigg.
Jag hade med mig ett spö för feederfiske och fiskade det som en bolt-rigg, mest för att testa spöt. Igen ett par Braxen och sen skrek det till rejält och jag trodde det var en karp, som hade hittat feedern.

Det var en ljus Sutare på nästan 2,9 kilo och det är en fin vikt med tanke på att leken är över. Jag fick den på tre röda maggots. Under minst en timme provade jag med flötmete där Sutaren togs, men det ville sig inte och därefter provade jag den andra platsen.
Lite större än den vanliga storleken.
Här såg det dött ut, men efter lite majs och lite brödslask, så kom det fram lite bubblor och en del pilliga napp som visade sig var mindre Mört.

Detta höll på ett tag och sen kom lyftet i flötet och en något större Braxen kunde landas. Som ni vet så har jag fångat betydligt större Braxen än denna, men den var lite större än normen för gölen och det var glädjande.
Kul med lite större Braxen.
Det skulle bli en Braxen till, inget dassalock, men den var större än den förra och var faktisk 61 cm lång. Det är inte min största från gölen, det är en fisk från 1996, en hane som vägde 5310 gram och den föll för en boilie, avsett för gölens karpar.
Kokosolja, bra för både mäsken och ditt husdjur!
Jag avslutar med ett bra tips i kampen mot Fästingar! Kokosoljan är väldigt effektiv för både människor och våra kära husdjur och lite av denna olja i våra beten kan och vill göra underverk.

Lite olja runt hand och fotleder håller dessa odjur borta, lika så 5 droppar längs med ryggen på dina husdjur och jag applicerar oljan med en liten spruta, så man kommer ner till huden. Doften är fin och vår hund Kasper har lite kvalsterallergi och vi har märkt att han kliar sig betydligt mindre med lite kokosolja på ryggen.

Oljan på bilden hittade jag på Willys för 36 kronor, billigt med tanke på dess verkan, så prova gärna, oljan är harmlös, är människoföda och effektiv mot Fästingarna. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.