onsdag 10 februari 2021

Så här räddar du skadade karpar!

Vi är väldigt långt ifrån öppna vatten, det är bara att lyfta upp blicken och glo ut genom rutan. Vi är i en tid, var alla förbereder sig inför den tiden som komma skall ... Öppet vatten, fiske, nya saker o s v.

Du byter lina, kanske blev det nya spö och rullar mm, men Glöm inte att skaffa dig antiseptiska medel, så du kan ta hand om karparna och vårda dem på bästa sätt! Vi lägger ner miljoner på utrustning, med dessa medel hamnar tyvärr ofta i glömska och det är inte bra. Vi vill alla fånga fina, vackra och oskadda fiskar och för att lyckas med det, så får vi alla hjälpa till.

Allvarlig skadad karp, som krävde hjälp och vård!
Jag ska ge er två exempel på dels grymma skador och dels hur du går tillväga för att i bästa mån kunna rädda fisken. Första fisken tog jag på ytan och allt gick lugnt till och den håvades. Jag såg direkt denna skada, inte ens en blind hade missat detta och det var bara att skrida till verket.
En grym skada på karpen!
Här en närmre bild på skadan och det såg likadant ut på andra sidan! Jag ska erkänna att jag trodde aldrig att detta skulle lösa sig, men ni ska få se.

Först spolar jag rent skadan med vatten och sen torkar man rent skadan med lite torrt papper, så skadan blir ren och torr. Därefter täckte jag hela skadan med antiseptiskt medel och spred ut det med ett finger och samma procedur gjordes på andra sidan av skadan. En minut senare sattes fisken tillbaka i sjön och jag stod kvar och hoppades på det bästa.

Högre sidans läkning av skadan efter behandling.
Karpen fångades inte på nästan 2 år och jag misstänkte att det hade gått illa, men en dag inne i Mudhole, dök den upp fram för mina 46:or och tog mitt bete. Glädjen var enorm och jag tror att bilderna talar sitt tydliga språk, karpen hade klarat sig och var helt återställd.
Vänstra sidans läkning av skadan.
Skadan hade läkt, fjällen hade växt ut igen och jag minns den dag i dag den fighten den bjöd på i det lilla igenväxta hålet ..... Så jävla härligt! Och samtidigt ganska otroligt vad dessa medel kan göra för fisken.
Karpen klarade sig och även denna skada behandlades.
Den fick en liten blemma, men igen ett par droppar och den klarar sig tills någon annan fångar den hel och fin, precis som det skall vara vid våra karpvatten.
Skinnskada, troligen ett svampangrepp?
Nästa skada fanns på en Fjällkarp och här rörde det sig om en grym skada i form av, vad jag tror ett svampangrepp eller liknande. Skinnet var löst och hade en gråaktig färg och igen var det bara att sätta igång.

Allt löst skinn plockades försiktigt bort, skadan tvättades så gott det gick och allt torkades rent och blev torrt och därefter fick karpen en hel flaska med antiseptiskt medel över skadan, så illa var det och ... Efter en stund fick den sin frihet igen.

Den behandlade karpen får sin frihet.
Den stod stilla en stund utanför plattformen, precis som den tackade för hjälpen och sen simmade den sakta ut i Rismålas mörka vatten och jag hoppades att en dag få se den igen.
Samma karp våren efter behandlingen.
Våren kom och jag stalkade längst nere i Stenviken och fick se en Fjällkarp med nästan svart rygg och resten av fisken hade normala färger och jag serverade mitt bete framför den och den tvekade inte en sekund och blev min.

Jag blev själaglad, när jag jag såg den i håven och hur fint skadan hade läkt under så kort tid och bilden visar klart och tydligt att det behandlade området nu hade blivit svart och det gör inget, den var räddat.

Ett must have för varje karpfiskare!
Det finns många olika antiseptiska medel på marknaden och alla fungerar bra och på samma sätt. Rengör skadan och sen torkar du rent och allt skall vara så torrt som möjligt innan du applicerar medlet. Låt det dra in under 1 minut och sen ger du fisken sin frihet och du har gjord ditt bästa.

Köp dessa medel, ha det med dig och använd det på alla skadar du hittar på dina karpar. Mitt val är detta kit från Kordas, som har allt du behöver och det finns medel för mun och för kroppen och det kostar en bråkdel av vad du lägger på andra grejer. 

Jag har en liten Peang i pouchen för att kunna komma åt på besvärliga ställen och se till att du alltid har med dig lite extra papper för rengöringen av såren mm. Skitfiske på er och glöm nu inte detta nästa gång du beställer grejer till årets fiske! Kallar du dig för karpfiskare, så har du dessa medel med dig, annars är du ......
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.