tisdag 7 mars 2023

Linnéasjön, andra sittningen.

Jag tittar ut genom fönstret och beskådar detta bakslag i vädret, snön vräker ner över Smålandia och den ganska kraftiga sydvästliga vinden, hjälper till med att sprida ut Lappmöglet! Ja, som ni förstår av dessa ord, så gillar jag INTE detta, men man kan inte göra något i dessa lägen tyvärr!

Jo, en sak kan jag göra, och det är att beskriva mitt andra pass på gamla Badplatsen i Linnéasjön, så där är vi just nu. Veckans mäskning gick bra, det skedde tidigt på morgonen och innan arbetarna, som bygger fågeltornet bakom mig, börjar sin arbetsdag. Med lite eftertanke och med tanke på, att dem är kommunalt anställda, så hann jag nog fan hem och göra mig en kopp kaffe, innan dem började röra på sig. 😄  

Exakt samma plats, väder, beten och mäskning denna morgon!

Jag såg fram emot denna morgon och klev upp tidigt, för att vara på plats, innan gryningen kom och så blev det. Det var lite regn i luften och det skulle komma mera under dagen. Jag bryr mig inte om lite vatten från ovan, man är inte gjord av PVA och för eller senare, så torkar man!

Samma väder! Det var väldigt mycket, som var samma sak denna morgon, mäsken av spridda boilies, riggarna, avstånden, platsen var podden stod och som sagt vädret och det kändes både mystiskt och lite spännande, och det kanske skulle bli samma resultat som senast? Den biten återstod att se.

NGT`s Splash Matt, billig, bra och skyddar dina rullar mm.

Jag märkte att bottnen var lite grann hårdare, var min vänstra och mittersta Heli-rigg landade och det alltid ett bra tecken på, att dem små djuren rensa upp lite under sin jakt på föda.

Avståndet var perfekt, likaså linjen från toppöglan till platsen, var dessa riggar nu befann sig, så dem hade troligen flyttat en del Chod, vilket borde göra det lättare, att få ett run detta pass.

Regnet tilltar och blev på ett tidspunkt lite väl intressant och jag var nöjd med att ha en matta under grejerna och ett tak över huvudet. Det blev aldrig otrevligt, då det sakta tonade av och till slut, avtog regnet helt.

Min ständige hantlangare bjöd på cigg till kaffet. Trevligt!

Som vanligt kom kaffet fram och jag kollade, att allt var klart på sina platser och då klev min gamla Mascot Rosa Pantern fram, och bjöd på en cigg till kaffet, det är en trevlig prick, den där Mr.Pink! 

Den andra Mascot Staffe, han ligger hemma i en låda, inspärrat och i karantän och det på grund, att han inte var hjälpsam under vår tid i Rismåla göl! När han släpps på fri fot igen, det får vi se!

Dagens första kom efter drygt en timmes fiske.

Det går lite drygt en timme eller så och igen, är det vänstra larm, precis som under förra sittningen, som skriker ut sin vidunderliga ton, denna gråa morgon. Jag är snabbt på spöt och planera hur det ska drillas, på grund av bojen inne på Badplatsen.

Karpen gör sina tappra försök mot vasskanten till höger och mot bojen till vänstra, men med 46 i skorna, så står jag stadigt och snart, är denna lilla 6 kilos firren i håven och passet är räddat och blankningen bortblåst.

Den föll för en liten 14 mm Wafter och gissa gärna doften. Helt rätt Fruit Beast! What else? Peangen kom fram, det var tvunget, då jag inte fick tag i kroken med mina korvfingrar och den hade aldrig släppt från kroken, en curve shank size 6.

Jag lägger alltid 1 Spomb på varje rigg efter en fisk.

Efter att ha monterad en ny Wafter och kollat riggen, så tog jag ut avståndet, lade jag ut riggen igen och sen en Spomb över varje rigg. Jag gör alltid detta, då man aldrig kan veta, hur mycket Karpen har ätit av godsakerna.

Allt gick bra och jag slängde röva i sätet och gav Mr. Pink High Five och en ny väntan kunde börja. En väntan med kaffe och en lite kall Kanelbulle från gårdagens fika, den satt som en handske. Mr. Pink och jag hade en fin stund och han undrade, om han fick följa med under min nästa sittning och mitt svar blev - Ja, du sköter dig jo!

A lost scale på dagens andra Karp.

Vem av oss som skötte oss bäst, det vet jag inte, men jag vet att strax efter eller runt 09.30, så håller Daiwarullen på mittersta spö, att bryta ihop under bara farten i runnet. Det var et bra tag sen, jag såg denna fart på en spole!

Jag tar spöt och Karpen tar lite lina direkt, den får några meter och går sen i sidled mot Udden, var det troligen kom ifrån. Jag har ett litet problem framför mig i vasskanten. Där ligger en större gren, som jag inte fick tag på under morgonen, så det gällde att se upp med den.

Karpen vänder och jag känner att det finns lite bättre tyngd och ute på öppet vatten, får den spelet och ska nu in på Badplatsen med bojen och det tillåter jag inte och lyckas vända fisken igen.

Nu ska den än en gång in mot Udden, men hamnar lite in i vassen, bakom grenen! Den går fast och lossnar och sen är den mot grenen och i en rusning, går den ut från vassen och jag får pressa den mot håven och det hela går bra.

Än en gång får jag ta till Peangen, min lilla Choddy med Fruit Beast pop-up, sitter 3 cm inne i munnen och jag är lite förvånad över dessa hookholds, så långt inne, brukar dem inte sitta. Fisken är en vacker Fjällkarp i fin kondis och ända skada den har, är att det fattas ett fjäll. 

Troligen hände det vid grenen och den fick lite medicin och ett stort tack, innan den simmade ut och skvallrade för alla dem andra Karpar. Helt klart en fisk, som hade börjat äta upp sig inför den kommande vintern.

Tagen från Udden, men på samma spots.
Det händer tyvärr inte mera under detta pass, men jag är nöjd med återigen två Karpar under bältet. Ett hyfsat resultat, med tanke på att jag endast fiskar dagtid och så länge jag tycker det är vettigt att sitta där.

Jag lägger ut resten av hinkens godsaker över platsen, tar sista kaffet och reflekterar över dagens fiske, det blir inte mycket bättre än så, och nöjd plockar jag ihop mina grejer och dra hemåt runt 15-tiden.

Jag har fiskat på denna plats, sedan 2011 och har allt noterat i mobilen och det är nu så, att har man en gång hittat ett hak, var karparna kommer till eller ställer sig inför vintern, så kan man återkomma till platsen år efter år och få utdelning.

Halftail på årets sista dag, det var vintern 2013.

Jag har luskat ut tiderna för runnen, jag vet vilka beten eller typer av beten dem vill ha, ett förmäskningsprogram finns och jag håller alltid en fast tidspunkt för mäsken och kommer och är klar med allt, minst en timme innan tidspunkten, var jag mäskar på.

Då kommer Karpen och äter i lugn och ro, det finns inga störningar och innan så fanns det gott om mat, men när jag fiskar finns det betydligt mindre, bara mina lite spridda Boilies. Jag tror att man skapar en form av: Oj, här har man ätit rejält och här gäller det att passa på innan, dem kommer tillbaka!

Självklart kan jag ha fel i detta, men det känns lite så och vem kan säga med säkerhet att jag har fel? En annan sak, som jag är lite osäker på är, om en del Karp finns där dygnet runt på hösten eller om det är Karp, som passerar området? Djupet är bra, dem är skyddade bland pålverket, som finns kvar och dem har lärt sig att det finns mat där, men även att det kan vara lite otrevligt, om man väljer fel smörgås.

Dem nappar i alla väder på platsen.

Jag har märkt att vädret inte spelar någon större roll, allt i från ett par plusgrader och ner till minus 7 har gett fisk, bara det inte är frusen. Sol, mulet, snö eller regn, spelar ingen roll och det där är lite mystisk bland Karpar.

Dem vill oftast ha det lite si och så för att man ska lyckas på bästa sätt. Men inte här, det spelar ingen roll om det är hög eller lågtryck, men två saker som definitivt inte funkar för mig, det är en tjock dimma och sen Fullmåne! Jag fiskar oftast dagtid under höst/vinter, så jag drabbas kanske inte av Fullmånens påverkan på mitt fiske, jag vet faktiskt inte.

Dem brukar finnas var gamla hopptornet stod.

Så är det! Andra passet var över och det är bara att fortsätta med att mäska under kommande vecka och fortsätta med kampanjen. Det borde jo fortsätta med att få fisk framöver och det var min plan att sitta där tills isen för eller senare skulle stoppa mig.

Tredje sittningen kommer i nästa inlägg och jag ska passa på att tacka er alla som har ställ frågor, tittat in på bloggen eller på annat sätt hört av er! jag är tacksam för detta och önskar er alla skitfiske, fast det är ett bakslag av Guds nåde i vårens ankomst ... Den kommer, jag lovar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.