måndag 21 december 2009

Lite av mina idéer inför isfisket efter karp.

Jag har gett mig f-n på att det ska gå och det går nog att lura med Bengan på ett hörn skulle jag tro, det måste gå, det har gått i Danmark och då ska det också fungera här på våra bredgrader. Så nu fundera man ut lite kring beten , tackel och mäskning mm och sakta börjar pusslet att lägga sig.
Vattnet är klart, hur jag ska mäska är klart, men lokaliseringen är jag lite tveksam till, men jag har eet utgångspunkt och jag ska mäska två platser i sjön och fiska av dem lite sporadiskt till en början och se vad som händer.Blandade pellets ska dem få, en salig blandning av årets rester som blev över, det bör locka fram dem och hålla dem i området. Det blir olika storlekar och upplösningstider samt olika smaker allt från fisk och kött till frukt och kryddade pellets.
Mina små Tunasticks och Bloodwormsticks ska definitivt testas från isen, dem har varit sanslöst effektiva i öppet vatten och jag skulle bli väldigt förvånad om dem inte skulle dra till sig karpen under isen.
Klart att dem gör det och det är klart att jag kommer att lyckas med detta tilltag! Jag vet att det låter bryskt, men den inställningen måste man nog ha för att lyckas.

I bland åker ritblocket fram och det är en avkopplande syssla i väntan på napp, tankar svävar ut i det blå och sen väcks man och Adrenalinet rusar i kroppen. Pennor och ritblock flyger all världens väg under rusningen till spöet, visst är det en härlig känsla man får eller hur!?


Jag har lekt lite med Starbaits Hot Demon beten och dipp under året som snart är gången och jag tror starkt på denna doft som vinterbete, tyvärr hann jag inte med så mycket testar som jag hade planerad och räknad med, men det ska jag ändra på, så snart isen håller. Mäskar man 3 - 5 dagar per vecka och fiskar 2 dagar under helgerna, så borde det hända något, tycker man?



Rig wise blir det lite av dem riggarna jag vet fungera på det respektiva vattnet, det är inte någon bra tid att experimentera, utan det som tar mina beten ska upp genom hålet, inget annat!
Nja, det ska bli spännande och se hur det kommer att gå, jag ser verkligen fram emot en drillning från isen. För inte att tala om bilderna som troligen blir lite ovanliga för det Svenska klimatet, men jag vill lyckas med detta och jag tror att jag gör det för eller senare. Jag ser fram emot den dagen var man drillar en 8 kilos fjällis med världens paddel, som sticker i 220, bilderna på den med is och en klarblå himmel, lite gammal grå vass i bakgrunden, ganska fräckt eller hur?




2 kommentarer:

  1. Det blir spennende å følge prosjektet ditt! Helt umulig kan det jo ikke være, men mye action skal man nok ikke forvente. Lykke til med iskarpen!

    SvaraRadera
  2. Tack Hr Iversen! Jeg forventer mig ingenting, det er bare spännende at pröve lykken og se vad som sker fra isen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.