fredag 30 april 2010

Karpträff i Linnéasjön?

Jag var en runda i går kväll runt alla vattnen med karp i min kommun för att kolla läget kring fiskdöd bland karparna och andra arter. Jag hittade inga döda fiskar som tur var, men det som fick mig att göra det var vad man kunde läsa om i Danmark och Norge var en hel del hade gått till the carpy heaven efter den långa vintern. De flesta av mina vatten har bra vattenföring och bra djup och klarar sig väldigt bra från detta öde.Linnéasjön börjar vakna till liv efter en lång vinter och synen av 2 karpar som visade sig på ytan genom ett uppträdande som kallas Head and Shoulders, så fick jag tillbaka en gammal tanke. Man skulle kunna göra ett litet jippo kring sjön, vi har 10 platser var det kan sitta ett 2 - mannalag och fiska utan att det stör laget bredvid.
En avgift på 500 kronor per lag och priser till största fisk och största samlade vikt. Hela summan av anmälningsavgifterna går oavkortad till dessa priser och ett par sponsorer kan ställa upp med lite priser eller presentkort.
Kan detta vara av intresse, så kan ni höra av er via mejl, mitt syfte är att få lite beten i sjön och vi får en rolig helg vid sjön tillsammans. Får vi ihop ett gäng, så kör vi!

Home swim, Linnéasjön. Hur många karpar och gräskarpar jag har landad på denna plats under mina 28 år som karpfiskare, vet jag inte, men det är många. Det är ingen lätt plats, det gäller att ligga helt rätt på dem heta platserna.

Vad som var fel här vet jag inte, men Nybro Komun gjorde en renovering av ett rör av något slag och nu har vi ännu en fin plats att fiska karp på. Se dock upp med dunken som ligger 30 - 35 meter ut och loda djupet, det börjar bli djupt nära land, men det är väldigt lätt att hamna i "no mans land" här.


En äldre bild från Rismåla, kvällen gav inget speciellt, men på natten fick karparna spelet fullständigt och jag landade 14 stycken på 26 timmars fiske. Efter en solig dag med hyfsat värme kom molnen och lade sig som ett skydd för frostnatten och den svaga brisen från sydväst förde i fisken till mina beten. Det var cirkus från första runnet och jag tror att det kunde ha blivit flera, men en nära vän fylde år och jag var tvungen att bryta fisket.
Jag tar gärna denna plats igen under samma förhållanden, när vi kör vårt Fish - in mellan den 7 - 9 maj, vårfisket kan vara allt ifrån trögt och segt fiske till rena rama rajset under dem rätta förhållanden och jag hoppas att vi får roligt och att alla får fisk. Att vinna är kul, men vi är där för att ha roligt först och främst.



Man pratar om Cell, Pulse och en massa nyheter från Mainline, men glöm inte bort dem gamla superbeten, dem finns kvar och många karpar har inte glömt dem på både gott och ont.
Mina favoriter var Grange och N - R - G och skulle dem mot alla odds inte fungera tillfredsställande, så var det bara att dippa i Assasin eller Activ - 8 så blev det fart på spolarna vill jag lova.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.