måndag 11 april 2011

Nu har jag klivit in på bättringsvägen.

Det har sannerligen varit en fantasitskt vecka med två halsoperationer, lite smärta och en hel del tankar kring detta. Men nu är det över och det är bara för mig att ta det lugnt och följa läkarens råd, så ska man snart vara fit for fight igen. Danskt ogräs förgår inte så lätt! Så man får hitta på lite hemmapulande under resten av sjukskrivningstiden och det brukar aldrig att vara något problem.Jag ska fixa till mitt maker set - up, spöet ska tvättas och rensar för fasttorkat gräs mm. Jag har en nygammal rulle från Okuma till detta spö och jag har lagt på en 0,20 mm braid som jag har fått förmån att testa. Stumheten och styrkan på 25 lb räcker gott till featurefindings och det lilla Berkley Transmitterspöet på 12 fot och sina 2,75 lb T/C. Lite om dessa spön: De har en lite annorlunda aktion, en aktion jag inte har sett eller känt på förut och jag kan inte förklara den! Spöet kastar fruktansvärt långt, fast det bara är 2,75 lb och jag har testat testkurvan och den stämmer väldigt bra. Det mest intresanta med detta spö, är den känsla du får tillbaka i fingertopparna, hur man har gjord vet jag inte, men du känner betydligt lättare, vad du har framför dig med dessa spön, än några andra spön jag känner till.
Rullen som är en Okuma Spector ST-60A har samma bra linuppläggning som mina Okuma Axeon 90 och du ser hä,r hur bra linan lade sig på extraspolen till Spectorrullen, inte mycket att klaga på här inte! Linkapaciteten är 400 meter 0,30 mm och det räcker mer än väl, ända nackdelen jag kan hitta på denna rulle, är att den borde ha haft två stycken linclips på spolen och inte bara en.
Mitt Free Spirit Launcer står upptacklad med en JRC X-Press 10 000 Big pit, det ska jag ändra lite på och det kommer att bli en TF Gear Vanguish V 8 10 000 i stället med 0,30 mm mono och en 10 meters chockspets. Jag tror att det blir lite mera balans på det hela, men man får se vad som passar bäst och framför allt, vad som kastar längst med alla typer av spods och spombs. Jag hörde genom Staffan, som fiskade i helgens stormbyar, hur svårt det var att spodda på andra sidan, en sträcka på 80 - 90 meter. Spodda gick inte och han använda sedanmera en spomb, Staffan är inte dålig kastare och han fick ta i för kung och hemland för att få över en Spomb på rätt plats genom den hårda sidovinden. För att säga det med Staffans egna ord - Det tar på grejorna! Så är det faktiskt, det tar på alla grejor att kasta för fullt med en tung vikt, vindarna var så hårda, att en Spomb med endast boilies inte gick rakt, utan fick fyllas på med methodmix! Bengt gick bara runt och vände podden i rätt läge igen i den hårda vinden.
Jag har även ett gäng rodsavers som ska modifieras under veckan. Prologic har gjord dessa för sina egna indikatorer, dem gamla modellerna och den nya Sixshooter. Jag kan inte ha denna plugg sittandes där, dels är den i vägen och dels retar den mig och alla ska bli som på bilden till höger. Det ser blir lite mer nicer look över det hela och nu får alla typer av indikatorer plats, samtidigt med att mina spön hänger kvar i runnet.
Jag har hört så mycket gott om denna video och det är framför allt undervattensbitarna som är något i hästväg jämfört med tidigare filmer på marknaden. Jag hittade den för en hundralapp i Uk och väntar nu bara på att den ska dyka upp i brevlådan. Jag ser fram emot att titta genom den och sen ge er en recension av hela skådespelariet. Tyvärr är jag så, att har jag sett en film en gång, så räcker det och jag har otroligt svårt för att se samma film två gånger. Däremot är det helt annorlunda med böcker, som jag kan läsa 20 gånger, bara det går lite tid mellan gångerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.