söndag 1 juli 2012

Black pool mirror.

Det blev en liten kvällsrunda runt Linnéasjön och Robin från Kalmar, hade inte fått något under dagen, vi pratades vid en liten stund och sen begav jag mig ner till Grönvägen och där fick jag se två spegelkarpar i näckrosorna.
Ett par stora pouches med doggy lade ut och håven sattes ihop och jag var klar. Det tog max 5 minuter innan den ena karpen gick loss på mina beten och den andra började också att äta om än, lite försiktigare.

Jag lade ut mitt bete, en liten korkskiva och en stor doggy bland fiskarna och efter en miss från fiskens sida, så kom den igen och vi har den här på bilden, en gammal krigare.
Det var ett otroligt tryck i denna fisk och en del folk stannade till för att se vad det var, som for runt ibland bladen och jag fick lite hjälp med foto av en kille.

Framför mig låg nu en stor hög av fimpade näckrosor och det var dags att bege sig mot annan plats och jag valde Joelskogen, som alltid brukar ge fisk på kvällen.
Jag såg två karpar som tog lite doggybitar, men de var spridda och närmre än så här, kom jag tyvärr inte. Vinden tog mina beten med sig ut i sjön och jag kunde bara konstatera, att jag aldrig skulle få någon av dem denna kväll.
Jag åkte hem och tog en välbehövlig dusch och gjorde i ordning ett 13 fots spö för surfacecontrollerfiske, ett långt spö resar linan (Braiden) snabbare än ett 12 fot och det är stor skillnad.

Jag funderade lite över beten för controllerfisket och med tanke på effektiviteten hos I 40, så borde dessa pop - ups i en liten mindre storlek, vara i det närmsta perfekta för detta långhållsfiske.

Färgen är bra och de syns på ganska långt håll och karpen hittar dem snabbt med den fina doften dessa beten besitter.
För några dagar sedan gjorde jag en beställning hos frugan och när jag kom hem löd hennes röst: - Du får packa ur bilen själv!?

Yes baby! Miljoner av doggy prydde hela bagageutrymmet och nu klarar man sig ett tag! Två fulla tunnor och en extra 14 kilos bag i fall nu att....och sen 3,75 kilo hookbaits i form av stora doggy - Man klarar sig ett tag på detta!
Jag var runt Linnéasjön i morse och provade en del platser, men fick inte upp någon fisk, dock landade Robin en karp, precis innan jag drog vidare till Black pool.

Änderna var ett rent helvete och man fick gå bort en bit och lägga ut doggy med stor spridning och sen fiska på annat håll i gölen. Det fungerade ett tag och sen kom fåglarna tillbaka och man fick börja om med en ny plats.
Jag lyckades att få se denna karp gå under bron och komma ut i ett stort kolvassbälte, som ligger intill bron. Jag lade ut lite doggy och fisken började ta en bit här och där.

Inga änder var i närheten och jag lade ut mitt bete mot fisken. Jag hann inte ens veva det på plats mot ett näckrosblad, förrän den klev på min doggy och dansen kunde börja.

Det gick dock bra, men den ville hela tiden in under några rötter, men jag fick bort den och sen var det ganska lugnt fram till håven.
Två minuter senare kommer denna snälla dam fram med sin brödpåse och skulle mata Änderna, jag frågade om hon kunde hjälpa mig med ett par bilder, vilket hon gjorde och sen matade hon de bevingade råttorna så det stod härligt till.

Ni ser jo själv vilka mängder med Änder det finns i gölen och fisket är stundom fullständigt omöjligt med dessa på ytan och sen de vita som bombardera ytan från ovan.

Jag hade turen på min sida att hitta en karp och ta den innan anfallet började, det kändes lite mer flyt än fiske, men så är det nu och min 83:e karp är landat, tyvärr inte så tung som den brukar vara, så här efter leken.

Jag hann precis hem innan regnet började att falla och nu ska det bli ett par timmar på sängen och är vädret bra i kväll,  så kanske ni vet en eller två karpar innan EM - finalen mellan Italien och Spanien.

Mitt tips: Spelar Italien på samma sätt som, när de skickade hem Tyskarna, så vinner de med 2-1, annars blir det 3 - 1 till Espania.