lördag 30 juni 2012

Ganska bra start på semstern.

Det blev en ganska bra semesterstart för mig, någon tidig start blev det inte idag, utan jag var vid Linnéasjön vid 8 - tiden på morgonen.

Vart jag än tittade, så hittade jag ingen fisk och till slut hamnade jag ute på ön och var framme vid kanalen och här gick tre fiskar framför mina fötter!
Två spegelkarpar och sen Halftail, pulsen steg och väldigt sakta fick jag ut lite doggy mot ön och fisken följde efter och man kunde få fram håven och spöet i lite lugn och ro.

Nu var det dags att flytta dem närmre och det gick bra, men sen gick det åt helvete kan jag säga! Halftail tar min korkbit rakt under spötoppen och i mothugget känner jag ingenting och hon simma bara sakta från platsen.
Så ser mina corkbaits ut, en liten bit kork, som imiterar en liten doggy och en krok i size 6 för dessa platser, men än så behövs inte för att lura en karp, som är hungrig.
Vill du kasta lite längre, så klämmer du fast lite Flake runt kroken och det ger bra kastvikt. Småfisken pillar ganska snabbt av brödet och din Fakedoggy ligger bland växtligheten klart för drabbning med en karp.
De två spegelkarpar åt bra, men de gjorde det en bit från varann och jag koncentrerade mig på fisken, som var mig närmast och den gick på min lilla fälla, nästan direkt.

En bild och sen friheten och jag lade ut mera doggy i kanalen och lite inne i Mudhole, som bara ligger 6 meter bort bakom min rygg.

Tiden går och jag ser ingen fisk i kanalen, men efter en stunds väntan, hör jag hur det sörplar inne i Mudhole. Den gamla platsen är lite risig, men under tiden jag lägger ut lite flera doggys, så rensar jag bort ett par grenar och lite ny vass, som är lite i vägen.
Jag hämtar spö och hinken och efter en stund kommer denna spegel simmande längs kantens grenar och jag lägger ner min korkbit framför den.

Karpen passerar och vänder sen vid en grästuva och kommer tillbaka, den saktar ner och går sen direkt upp och tar betet - Kork och Mistrals FM juice har gjord det igen!

Efter detta blir det lugnt och jag går till cykeln för att kolla Joelskogen, inte ett liv och det är ganska lustigt med tanke på att solen ligger på ganska bra här vid 10 - tiden.
Jag kör vidare ner till Grönvägen och hittar detta på en fiskeplats! Minst tre burkar majs i en hög till vänster om stenen och sedan resten av innehållet av mäskbaljan och sen lite grillkol utspridd - väldigt fint!

Nu är det så här att Råttor och Bisamråttor, har vi redan gott om vid sjön och behöver inte flera! Jag vill kunna sätta upp min Bivvy, utan att den blir kolsvart av sot och grillkol!

Använd sopptunnorna eller ta hem skiten, släng alla betena i vattnet, var de gör nytta, har råttorna gott om föda, så föds det flera råttor!

Detta var inte snyggt Dan och Mona, du Dan, som introducerade mig i karpfisket för över 30 år sedan och som alltid har skött dig, nu skräpar du ner eller godkänner din partners nerskräpning. Skärpning! Jag tog bort skiten och det hela är ute ur världen och jag vet att du/ni inte gör om det - jag hoppas det!

Nästa batalj sker sen i Joelskogen, efter att jag pratade lite skit med Slättengren och en Kalmarkille som fiskade i Old Pitch. Efter en timmes tid, så drog jag ner till Grönvägen igen och det var fisktomt!

Nästa steg blev Joelskogen igen och här lyckades jag samla ihop 4 karpar, som med glädje tog mina beten från ytan.

Vad tror ni händer? Jo, precis när jag har lagt ut mitt bete, så kommer det två stora hundar fram och börjar bada där jag fiskar!

Jag frågade hundägaren, vad fan han höll på med och han svarade att han badade hundarna - Har man inte rätt till det här i sjön? Men du behöver för fan inte göra det precis, var jag fiskar och han påstod att han inte hade sett mig. Prova med ett syntest din blinde jävel, varpå han gick till sin hyrda stuga 10 meter bort.

Hämnden är ljuv mina herrar, jag tar med mig en bergsprängare i morgon bitti och kommer att spela AC/DC för fullt flås tills jävlen kommer ut och gapar på mig.

Då ska jag lägga handen bakom örat och säga till honom att jag hör inte dig, din respektlöse sate. Have a nice vacation i Nybro, Arsehole!

Ett annat trevligt sätt vore att hänga upp bergsprängaren i ett träd, var han inte når den, sen kan jag sitta vid hemmet och lyssna på Highway to Hell on repeat, tills batterierna tar slut, det kanske blir en fin morgongympa bland campisterna? That´s respect!
Efter detta psykfall, så drog jag mig vidare ut på annan plats och det var inte lätt att komma fram för skräp, stolar och en stor grill, så ni som vill sitta på Kosovo Outlook, bör ha med er en spade och soppkvast, jag fortsatte vidare och kom fram till mitt lilla hak.

Lite moln dök upp och vinden ökade, men något oväder, som var utlovat kom inte då heller, det kommer nog i natt och jag fick ut lite beten och efter en 30 minuters väntan, hörde jag en karp bakom ön och förberedde mig.
Karpen kom fram efter en stund och var väldigt försiktigt, jag tror inte den tog några doggys överhuvudtaget, utan bara gick upp och stannade under varenda bit som låg ute.

Men en liten brödskorpa med lite fruktspray fick den på fall och troligen, var det metoden med linan över näckrosbladen, som utlöste nappet, som var mycket snabbt.

Till min stora förvåning var det samma fisk, som jag tog på en annan plats för drygt en vecka sen och den var nu nere i en vikt på 8,780 kilo. Spelar roll, jag fick en ganska bra start på semestern. Kanske sticker jag ner i kväll igen, kanske blir det  morgon bitti? Min semester har börjat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.