fredag 4 januari 2013

Årets först karpar har landats och jag är klar med ombyggnaden!

Östra dammen och Tegelbruksdammen vid Malmö, har släppt ifrån sig årets första karpar och en av dem var Sofia på 23,7 kilo till Hampus Bergin och en mindre spegelkarp till Johan Emmertz.

Du kan läsa mera om detta på metebolagets blogg, var man på slutet skriver och jag citerar:

"Karpfiske så här mitt i vintern är en tämligen ny företeelse i Sverige. Av naturliga orsaker är det inte genomförbart på de flesta platser. Isarna sätter stopp. Men det är tydligt att allt fler provar att fiska så länge som det ges möjlighet.

En av många som imponeras och inspireras är Metebolagets David Edling.
- Pågarna där nere är ju helt ”galna”. Grymt coolt att de kör och raserar alla gamla förutfattade teorier.
- Jag skickar mina varmaste gratulationer, säger David.
Tydligt är också att ett nedskalat fiske med små beten och mycket begränsad mäskning är en framgångsväg när vattnet är riktigt kallt. Det har vi inte bara sett i trakterna kring Malmö, utan även i Nybro där Luis Rasmussen ifjol fångade karpar under ”spektakulära förhållanden”. Nämligen under självaste isläggningen."

Jag ska inte ta glädjen ifrån grabbarna, men alla kan lyckas med detta, OM man bara vill göra en insats på karpfisket under denna lite underliga tidsperiod. Faktum är att karparna har inte flyttad sig från sina vinterplatser än, det kommer först när värmen kommer. 

De står kvar och kan du bara presentera ett bete till dem, så kommer de att äta, men det är små mängder och beten som gäller. Detta fungerar bara om du fiskade och mäskade tills isen lade sig, du var med hela vägen fram och det var eller är du inte om du slutade i septembermånad, där ligger skillnaden! Stort Grattis till Hampus och Johan!
Min ombyggnad är klar och det lilla isfiskespö blev bättre än jag hade räknad med, lagom längd för att meta gädda med och det kommer även att fungera bra för Abborre, Regnbåge och eventuell för Gös, om man får ett ryck eller en inbjudan.
NPS - rullfäste i rostfritt, lite kork fram och ett litet korkhandtag bak räcker gott för detta spö. Klingan är toppen från ett Greys 3 lb, så det finns gott om resurser om det behövs och en väldig bra känslighet för försiktiga napp.
Jag hade ingen ändbutt, men denna skruv som jag hittade passade perfekt in i klingan, att det sen är en vevskruv till en gammal Fox rulle, det spelar ingen roll, vem tänker på det, när spöet står i 90 grader och man pumpar upp en gädda.
En toppögla för Braided lines hittades, rengjordes och monterades på det lilla spöet och nu klarar spöet både mono och den tunna braid, jag använder till pimpelfisket.
Så här blev finishen med nylonlina som lindningstråd, man kan ge det en lackning till, men jag tycker nog att det räcker.

Mer isfiske på denna sida av vintern tror jag inte att det blir, jag hoppas faktiskt att det är över, så kan spöet här, få härda i 9 månader och jag kan börja med mitt karpfiske.
Sportexspöet är också klart och ligger på tork just nu, det blev riktigt bra med nästan 90 gram lättare vikt, bara genom att byta ringarna och det är mycket.

Spöet känns lite styvare och kurvan blev riktigt bra och nu vill jag bara ut och testa det med en controller, kanske en karp vill vara med och leka, det hände första stalkingpasset förra året, så varför inte i år?

Jag väntar på en del fakebaits, som troligen dyker upp under dagen och dessa ska vi ta en titt på under helgen, tillsammans med lite annat i prylväg.
Även mina flöten och Flower sticks är klara, här är det flöten, som har fått 10 - 12 mm röd färg, det är allt som behövs för lyft metoden.

Du ställer in djupet så ditt hagel ligger på bottnen tillsammans med betet, endast det röda ska synas på ytan och när fisken lyfter upp ditt bete och haglet, så lägger flötet sig ner på ytan och du kan sätta kroken.

Jag monterar dessa flöten i varje ände eller i nedre delen med silicone sleeves, som jag delar på mitten, det räcker gott och flötet sitter fast, men skulle flötet försvinna under fighten, så kostar det mig inget.

På Flower sticks eller Blompinne - riggen har jag två bitar silicone sleeves, betet så nära pinnen som möjligt och jag krokar först när karpen dra ner blompinnen - När ska isarna mån släppa här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.