fredag 15 mars 2013

Kvarndammen i Skabro. part 3.

Vad händer med dammen nu? Jo, den fylls sakta på med fisk från andra vatten, så vi får en bra mix på fiskarna. Vi har ganska många vatten och ett par tre karpar från alla dessa, så skapas det lite nytt blod och vi får liv i dammen igen.

Kommer sen kommunen med en slant, som ersättning och vi lägger till lite själva, så kan vi plumsa ditt lite Aneboda karpar och lite gäddsäkra fjällkarpar från Skåne och sen är det bara att vänta på att de ska växa med lite stödutfodringer då och då.
Allt försvann inte, vi har fjällkarp, spegelkarp och läderkarpen kvar i dammen. Likaså har en del av koikarparna klarat sig och en av dem är denna.

I bakgrunden ser man den nya Highway, som lyser som kattskit i månsken, vallen är för hög och det är för brant ner mot vattnet och jag kommer inte att sätta min fot där, förrän grönskan kommer tillbaka.

Jag fiskar hellre på andra sidan eller i skogen på den privata sidan, var jag har tillstånd att sitta och jag tittar inte upp, jag vill inte se vallen, som sticker ut som ett öppet sår i landskapet.
Gräsbottnen är tillbaka, det går väldigt fort efter att en damm töms, men frågan om den naturliga födan kommer tillbaka i samma mängd, den frågan gnager i mig, men jag kan bara hoppas. Jag vet inte hur det gick med musselbeståndet, men det går att lösa ganska snabbt.
Under tiden fylls det på med fisk, vi ska ha tillbaka dammen i sitt ursprungsskick och jag ger mig aldrig i denna fråga, om det så är det sista jag gör i livet!

Vi ska ha koi, karp, gräskarp, enstaka Sutare mm i dammen, precis som det en gång i tiden var och med tiden kommer det att bli så.

Grönskan kommer att täcka vallen med tiden och under tiden växer fisk till sig igen och då kan jag njuta igen. Jag låter bilderna tala kring våra utsättninger av fiskar.






Vi har satt ut lite Hybrids också, dessa är sterila och kan inte föröka sig, men tänk er dessa på 3 - 4 kilo, ganska fräcka fiskar, vi fick tag på.








Denna koi satte verkligen fart på dammens invånare och den går numera runt, som en ledarfisk och har flera av koikarparna i sitt följe. Äter denna fisk, så äter även dem andra eller vice versa.

Vi kämpar på med att sätta ut fisk, dammluckorna är numera låsta, kommunen lägger kanske den ersättning man lovade, vi betalar lite själva och jag har lagt in en ansökan hos kommunen, om att vi ska vara två fiskeri tillsynsmän vid dammen.

Sen vill jag avslutningsvis ber alla er, som har fiskar eller tänker fiska i dammen, sätt tillbaka all fisk i dammen igen, håll ögonen öppna, städa efter er och ta även med andras "glömda" skräp.

Fiska inte på den privata sidan (skogen på andra sidan av dammluckorna) där gäller inte det fria fisket. Vill någon hjälpa till med eventuell donation av fisk, så hör av er till mig. Vi är tacksamma för all hjälp, som kan få detta vatten på fötter igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.