lördag 8 juni 2013

Den var vacker som en träskulptur, min maghony bruna Fjällkarp.

Då fisket var, ja ni som var med och läste om gårdagen i Linnéasjön, vet hur det var och idag satte jag ner fötterna på Rismålas jord för första gången på en månad och den första synen, som mötte mig, var Johan Wertvein som stod mitt i Bloms vik och borstade gaddarna! Är det jul eller?
Vi pratade en stund med varann och Pär dök upp, Johan hade fått fem karpar sedan i torsdags och tyvärr tappat tre, men han ska sitta en natt till och förhoppningsvis kommer det flera karpar på hans matta eller ska de börja att leka även här?
Efter pratstunden med grabbarna drog jag mig undan, jag ville ha en karp och gärna en fin sådan och allra helst en, som jag inte har fångat eller fångat så ofta och jag hitta faktiskt helt rätt fisk under denna buske.

Den sög och smaskade på något under busken och jag hade inte mäskat ut något? Så en liten försiktig undersökning av busken, var jag tvungen att göra.
Lite av vad jag misstänkte, hela botten närmast land var täckt av Tadpoles eller grodyngel, som vi säger här i landet och nu förstod jag varför den höll sig under busken, men också hur svårt det kunde bli att få karpen att ta ett annat bete.
Kött, blod och en massa protein är vad dessa svarta läckerheter innehåller och karparna har kalas, så länge dessa finns samlade i stora grupperingar.

Jag fick ut lite små doggy, som flöt in under busken och karpen tog några enstaka bitar, alltid något tänkte jag och placerade mitt bete.

Den var framme på två små fastlimmade doggy, en stor doggy och även på en bit bröd, men den tog inte mina beten, den kräsne j#¤#¤#, den bara lyften eller puffade på mina beten, så något fick jag hitta på.

I 40 dippen låg dessvärre hemma och jag rotade lite i hinken och såg till min stora glädje, en liten flaska i moder Sveas färger, Brännis tonfisk dipp, som låg längst ner under handduken och kameran.
Ett fakebait i form av en hundmatimitation sattes på kroken, lite hål gjordes i detta bete och med peangen klämdes betet och stoppas ner i denna läckra dipp och peangen lossnades och sen fick det hela torka lite i solen, under tiden karpen mumsade i sig grodynglen.

Betet placerades så nära busken, som bara var möjligt och avståndet till fisken var ca 2 meter, efter bara 10 sekunder kom en stor mun fram och sög ner betet och en fight utan dess like uppstod direkt.
Tre gånger gick fisken fast under busken och jag trodde faktiskt att det var kört eller dags för mig att bada i gölen, men i sista försöket med spöet under vattenytan och så mycket press jag bara kunde ge, så kom den loss och ut på öppet vatten och sen var det raka vägen mot den väntande håven.
Spöet var mitt Wychwood Extricator på 9 fot, vad annars skulle jag kunna säga! Dessa spö besitter en styrka som är svårt att beskriva i ord, utan dessa spö ska provas och jag hoppas du gör det, om du stalker dina karpar.
Betet var igen en av Enterprise ever lasting hookbaits, som jag gjorde lite hål i, här och där och flytkraften behålls i dessa beten, kanske att dem ligger lite lägre i vattenytan, men det kan bara vara en fördel ibland.
Brännis fina tonfisk dipp är och förblir en favorit bland dippar för detta fiske, jag ska testa dem med pellets, boilies mm senare och mina resultat kommer löpande genom sommaren, hösten och vinterns fiske.

Jag kan säga att alla karpar jag har haft möjlighet att fiska på har visat stort intresse för Brännis dippar: Lever, Makrill, Monsterkrabba med plommon och så denna Tonfisk, dem är suveräna och likaså priset på en 100 - lapp för 100 ml.
Hittar du grodyngel, så är karpen aldrig långt borta. Fisket kan vara lite svårt med tanke på, att under en kort tid, så är karpen präglade på dessa levande beten, men inte hur länge som helst och ett bete med en bra dipp, kan få dem på andra tanker.
Jag gillar det mesta inom karpfisket, men det finns då f-n inget finare, än en fin vacker maghony brun fjällkarp, sen spelar storleken ingen roll. Jag älskar dessa mörka fiskar, som går från en ljus buk över i mässingglans och vidare upp till det mörka.

Jag hade en fet spegelkarp mellan två bryggor, men det ville inte leka med mig och jag tror jag kan nypa den i morgon, jag hade även en trevlig stund med Johan och jag tackar för fotohjälpen Johan och även Brännis för dipparna!

Nu ska grillen fram igen och sen planterar jag hela gallret med lite fläskfilé och fläskkarré, batterierna ska laddas inför morgondagens fiske och grejorna ska ses över, sen får vi se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.