onsdag 10 juli 2013

Lantmännens Duvblandning, ett billigt sätt att mäska.

Med sovmorgon och regnet hängandes i luften, så var det dags, att starta upp storkoket igen och en resa till Lantmännen efter den beställda Duvblandningen och snart stod det 2 x 25 kilo i källaren och man kunde börja.
Duvblandningen består av 35 % ärtor, 28 % fodermajs, 22 % Vete, 8 % korn och 7 % Sorgum. Priset är ca 200 kronor för en 25 kilos säck och det blir ganska mycket beten av detta, ca 42 kilo, om du tillverkar allt på en gång.
Vad man ska tänka på är blötläggningen, låter du det hela stå i 24 timmar, så blir kornet, sorgumen och vetet mer eller mindre bara en gröt.

Jag föredrar att blötlägga blandningen i ungefär 15 - 18 timmar och sen kokar jag det i ungefär 25 - 30 minuter och då blir det riktigt bra, men prova dig fram.

Jag använder endast duvblandningen som grund och utfyllnad och det på grund av det billiga priset. Jag tillsätter alltid flera olika partikelbeten och får, som ni snart ska få se, två mycket bra och effektiva blandningar av partimixer.
Då alla beten inte är helt klara och behöver stå i sitt varma kokvatten, så tillsätter jag alltid en flaska sirap till en 10 liters gryta. Det ger en fin smak, sötma och det startar en fin jäsningsprocedur, som både karp och gräskarp gillar smaken och doften av.
Salt är som alla vet en smaksförstarkare av stora mått och det gillas av alla fiskar, salt är jo också som många vet, en bra konservator av dina beten, så 150 gram salt rakt ner i 10 liters grytan, är något av det bästa tillsammans med sirap och du får lite av två världar.
Ibland tillsätter jag lite hampa till duvblandningen, hampa som är skållat med antingen krossade anisfrön eller chiliflingor eller pulver, men se upp med oönskade arter!
Jag mäskar ganska hårt i två vatten och därav två olika blandningar, som är baserade på duvblandningen från Lantmännen och vi ska titta lite närmre på dessa ...
Här är det duvblandningen med lite extra hampa, fodermajs och tiger nuts, en mix, ingen normal karp eller gräskarp passerar omärkt och dessa blandningar, har varit mycket bra och bäst för vatten med alla möjliga arter ...
... den andra blandningen innehåller Tigers, fodermajs, betydligt mera hampa, jordnötter och Lupinfrön och den används, var det inte finns så kallade oönskade arter, så jag har garderad mig detta året.
Jag ska testa Brännis dipper i dessa blandningar, men inte i hela hinken, utan bara att slänga lite Partimix i en påse, som sen får skakas om med lite dipp av typen Majs ...
... eller Banan, som både karp och gräskarp är ganska frälsta på,. Så vi får se hur det går, om inte det skulle fungera, så fungera mina Tigers, Jordnötter eller Lupinfrön, som fina beten, direkt ur hinken.
Nu klarar man sig ett tag till, det blir ganska många liter partiklar som ska ut när man mäskar i två vatten, men så är det. jag mäskade först ut en stor matta och sedan drogs det hela ihop till 3 - 4 områden på 5 x 5 meter och där blir det ett spö i varje.

I det andra vattnet råder det helt andra förhållanden, där är det små spots, som peppras i tid och otid och där kan jag se vad som pågår under ytan och det ser onekligen bra ut och det är till min favör. Konstigt vad en Gardner hink kan ändra färg i solen eller hur?
Partikelbeten är bra och det är billigt, du behöver inte ens ha med dig din baitbag, du har allt i hinken! Men jag har mina egna fina utvalda krokbeten, i detta fallet fodermajs, som är okokta och har legat i två olika dipper väldigt länge.

Ut över dessa har jag Tiger nuts i Tiger nut olja och dipp och Tigers som har legat i tre olika fruktiga dipper, så jag är garderad och allt jag behöver är lite flytande fakebaits i form av fakecorns, faketigers, fake peanuts och lite kork och gul riggfoam.

Så det är bara att lägga ut riggarna med mina 5 oz Flat pears eller grippas, sänka mina linor helt och relaxa en bit bakom spöna, så inte gräskarparna märker mig. Där ska jag sitta och ladda upp inför en kanska lång stridbar fight ... det börjar i morgon!

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.