tisdag 9 juli 2013

Det går, men det är trögt!

Jag hoppade över bloggandet igår, det märkte ni nog. Det var fiske nästan hela dagen i både Linnéasjön och Rismåla göl. Fisket är väldigt trögt och karparna är inte lätta att få igång, men trägen vinner och det blev 5 stycken sammanlagt.
Daniel Håkansson fiskade i förgår vid stugorna i Joelskogen, Linnéasjön och blev belönad med denna fina fjällis på 7 kilo.

Vi var båda rörande eniga om, att detta var en strykare, som bara kom förbi mitt på dagen och det var samma sak förra gången Daniel fiskade på platsen, en strykare på 6 kilo, men de är vackra och det betyder mest.
Tidigt morgonfiske gav mig två karpar, som båda föll för vanliga stora doggy, dessa dippades i lite fruktig Tutti - frutti från Lennart brännströms range av dipper, som numera spänner över 13 stycken.
Dagens största blev denna från Mudhole. 
Eftermiddagen spenderades i Rismåla göl, men det var bara mindre fiskar som var framme, dem större höll sig på behörigt avstånd ute i mitten av Bloms vik.

Här vid tuvan fick jag en mindre spegelkarp, som tog mina beten i gräskanten inne vid land. Jag provade med controller ute bland bladen, men inget ville ta några beten, så dem solade vidare och jag letade efter andra fiskar.
Nere i Stenviken fick jag en liten fjällkarp på denna plats och det var inte så enkelt att få den i håven, men den rusade faktiskt själv rakt in i håven under sin panik efter friheten och allt jag behövde göra, var att lyfta in den.
Ett par av eftermiddagens fiskar togs eller var framme på Enterprise Tackles Imitation Bread som jag gillar, det ser ut som bröd, men är lite hårdare, flytkraften är super bra och man kan ha en väldig liten bit på kroken,  vilket ibland kan vara bra.

Dessa brödbitar är av segt gummi och man tappar inte betet i krokningen eller under drillningen av fisken, det bara sitter där och det är enkelt att nypa bort lite för att få rätt storlek på betet.
Hur nära kan man komma en fisk? Det är en fråga jag har fått många gånger. Denna simmade under en brygga och tog ett bete på ytan och jag hann med att ta en bild, när den kom andra gången och skulle äta.

Som kuriösa, så tog jag en karp med endast en 40 cm rigg i handen i Hagasjön, då var dem små och det gick vägen. Man kan få fisken, så nära sig att man kan röra vid dem, om man bara sitter stilla och orörligt, de vänjer sig så småningom vid det nya i landskapet.

Jag avslutade mitt fiske med en spegel i det värsta av näckrosbälten i P - viken och sen var det dags att dra sig hemåt, myggen, men framför allt knotten är för jävliga rent ut sagt, men kanske ska jag på karparna igen i kväll? Ska öva lite innan Herr Glenn Larsson kommer på söndag för lite stalkingfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.