fredag 13 september 2013

Boiliecrumb, The fastest way!

Det är fredagen den trettonde, mina vänner! The birthday of Satan! En dag var jag aldrig fiskar och bara tar det väldigt lugnt. Det är nämligen så att just på denna dag, så framträder Satans lag mer än under några andra dagar, åtminstone i mitt liv och ni är varnade!

Som ni ser är jag skrockfull och har varit så väldigt länge, en del säger att jag är löjlig, men jag har mina erfarenheter av diverse saker som har inträffat just under dessa dagar, som kan inträffa mer än en gång om året, så jag tar det lugnt dessa dagar.

Jag tänkte visa er det absolut snabbaste sätt att göra boiliecrumb, mitt eget var slut och igår under en liten upprensning bland mina beten, hittade jag en påse med boilies som skulle malas och då passade jag på att ta lite bilder och nu kör vi detta step by step.
Jag använder en köksassisten till detta, när det gäller större kvantiteter och steg 1 i detta sammanhang är att gör aldrig detta, när hon du vet är hemma!

Se till att hon är borta från hemmet, annars kan det föreligga stor risk för skilsmässa, storbråk, gap och skrik mm, jag pratar av erfarenhet här!
Steg 2. Sätt på lite bra tunggung och jag rekommenderar Fortunate son med John Fogerty eller Bruce Sprinsteens I`m going down, ha hög volym, så grannar inte hör köksassistenten, Be cool!

Steg 3. Börjar med lite boilies åt gången och kör till en början sakta med köksassistenten och öka sen hastigheten, här kör jag ofta lite So you think you can dance och glöm inte att montera kniven, annars tar det väldigt lång tid att få fram den rätta konsistensen!
Steg 4. Kör ett par minuter och kolla hur krossade dina boilies blev, du kanske vill ha dem så här för Mesh - bags, lite av varje, allt från halva boilies och ner till lite fint pulver?

Jag vill ha fint pulver och sen tillsätter jag lite annat, som jag kommer till och man kan bestämma hur man vill ha det och vilka ingredienser boiliecrumben ska innehålla.
Steg 5. Nej, allt jag vill säga med denna bild är att kärringen är i källaren, allt går att lösa med en köksstol och lite silvertejp. Det var betydligt svårare att hålla Gonzan lugn på grund av alla dem fina dofter, som spreds i köket.
Nu tar vi steg 5. Efter en stund kollar du igen och ser om konsistensen, du vill ha fram är rätt, här är det fint pulver och en del större bitar.

Det är bra, men jag vill ha allt som fint pulver och det är bara att antingen sila ifrån dem större bitarna och köra dem igen eller köra tills allt blir ett fint pulver.
Så här vill jag ha basen på min boiliecrumb, ett fint pulver, som sprider väldig mycket doft och i detta finns det ingen mat till någon, utan det vispas runt av småfisken och sprider ut sig och sprider sitt budskap.
Steg 6. Nu kommer vi till det roliga och det är att nu kan du tillsätta i princip vad du vill, bara det är torra ingredienser som kryddor, malen hampa, krossade Tiger nuts mm eller som jag gjorde.

Jag tillsatte 5 mindre portioner av olika grövre boiliecrumbs, som innehåller fishmeals, spice, fruit, birdfood och en liten del av Mistrals Rosehip, som har en lite besynnerlig, men effektiv doft och nu finns det mesta med och vill jag, kan jag tillsätta extra krydda. Dem större boiliebiterna blir lite föda för karpen att rota bland tills den hittar ditt krokbete.

Bland dessa tillsatta crumbs finns även en del pop - ups, som jag malde ner till ett fint pulver, det ger en bra effekt genom att dessa småbitar eller pulvret flyter upp och det attraherar karpen ytterligare, lite som Solar up and down mixer, så prova detta!
Steg 7. Här är min boiliecrumb klar och som ni ser, så räcker den ett bra tag, med tanke på att mina bags är mindre än vad många andra använder.

Jag använder aldrig större bags än den röda du ser och för kallvattensfisket håller jag mig till den gula bagens storlek. Använder du ett mått, så blir dina bags alltid lika stora och det är inte storleken som sprider doften, det är innehållet i boiliecrumben.

Denna crumb kan du använda även till spodmixes, Method mixes, i mäskbollar, som groundbait och i stickmixer, och du kan göra nya boilies på denna finmalda crumb, bara att tillsätta ägg och börja rulla, inget går till spillo och dem där gamla torra boilies, fick plötsligt ett nytt värde eller hur?
Steg 8. Paketera boiliecrumben i påsar och frys in dem som du inte använder, så håller dem sig länge, skriv på påsarna vad dem innehåller och när dem gjordes, så har du alltid koll på läget och färskt boiliecrumb med dig ut till vattnet.
Steg 9. Diska och rengör alla använda saker väldigt noga, torka av och ställ tillbaka allt på exakt samma ställe, så hon du vet, inte märker att du har använt det och äppelpajen smaker inte fisk på söndag, när svärmor kommer!

Om du nu tillhör skaran av toffelhjältar, som är rädd för sina fruntimmer, rädd för att använda maskiner med rörliga delar, som inte vill ha bråk eller för lat för att diska, så finns det en lösning för er.

Köp ett par olika påsar med Mistrals finmalda Groundbaits och blanda dessa, det fungera lika bra ... Öh nästan! Tror ni Slynan vågar använda Köksassistenten hemma? Skulle inte tro det! Han vet inte ens vart den står i köket och han skulle aldrig i levande livet våga sig på detta, den lilla Fridolf som han är ;-()

Var inte rädd för kvinnan din! Be cool in your own house, vi lever bara en gång! Nu ska jag ner ock skära loss kärringen, så köksstolen kommer på plats igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.