måndag 16 september 2013

En del med bra kondition och en del utan ...

Det var en lättklädd Dansk, som besökte några mindre dammar i Kalmar trakten under lördagseftermiddagen. Bra och fint väder, ett flötmete för små fisk och två boiliespö för större fisk, flötmetspöet skulle sen bara rensas för flöte mm och användas för flytande bröd efter större fisk.
Inte så mycket utrustning och med tillståndet klart, var bara dags att börja fiska, jag började med att lägga ut bröd och boilies i en av dem större dammarna och begav mig sen till den minsta dammen, för att meta upp småkarpar som skulle sättas ut.

Fisket efter småkarp gick lite så där, men jag skrapade ihop 27 stycken  i storleken 16 - 23 cm och det är en bra början och man kan alltid återkomma, om man vill eller behöver flera fiskar, ett telefonsamtal och sen är det klart.

Under tiden jag metade efter de mindre karpar, såg jag en större fisk, som jag bedömde vara en två kilos karp och jag lade ut en nerfilat Coconut Krill boilie och lade spöet bredvid mig på plattformen och hade baitrunnern på ...
... tror ni jag blev förvånad när mitt Nash Persuit kom farande över plankorna! En lite för hård baitrunner, men jag tog spöet, som fick en väldig fin kurva i 2 sekunder och sen satt allt fast i vassen på andra sidan dammen eller hålet.

Jag pressade och det kom virvlar och efter kanske 10 minuter kom fisken loss och sen började något stridbart att fara runt som en skållat Råtta. Men den fick ge sig och jag blev nog som en fågelholk i ansiktet, både när jag såg den första gången och sen när jag vägde denna kompakta karp.

Visserligen hade jag en fjädervåg från Reuben Heaton, men oavsett vad, så sträckte den ut fjädern till 8,2 kilo och den är nog den största karpen som har fångats i komplex av dammar, vad jag vet.
Efter den storas raseriutbrott hade dem små fått nog och jag lyckades inte få flera små och jag övergick till den andra damman, som jag hade lagt ut bröd och boilies och det gav denna fjällis, som tog en brödbit och en 5 kilos fjällis, som föll för en Coconut Krill boilie.
Innan hemfärd provade jag i en annan damm och lyckades efter lite trixande att överlista denna vackra Fully scale, som med sina äppelskivsformade fjäll, är något av det finaste jag har sett och alla fiskar fick nya hem senare under lördagskvällen.
Söndagen fördrevs i Bloms vik i Rismåla, dagen och natten innan hade Staffan Berg och Slynan fiskat från Grillplatsen och Slynan satt på badplatsen.

Slynan blankade och nu är han inte så kaxig längre!! Staffan fick tre karpar och sen kom väderomslaget och det var över för deras del.
Jag intog Bloms och ville testa fiske med endast deformerade boilies, som man kan hitta i påsarna ibland och i morgon tänkte jag ta lite kring dessa beten, som är så effektiva, fast många reagera med vilket skit, dåligt rullade, skräp mm och man slänger dessa boilies med lite konstiga former - Gör inte det, titta in i morgon!
Fisket i Bloms började med lite bleeps och det visade sig att även gölens kräftor gillade Coconut Krill och jag fick kasta om lite oftare än normalt, men så är det vid denna tid.

Men är det kräftor och småfisk på platsen, så är karparna aldrig långt borta och det gäller bara att härda ut, så kommer karparna fram och kräftorna drar sig undan.
Mistrals Coconut Krill var dagens meny tillsammans med den boiliecrumb jag visade er här senast och sen rotade jag genom boiliepåsen för att hitta lite deformerade bits and pieces och det lyckades jag med och dessa blev mina krokbeten under dagen.
Tiden gick med att kolla förre årets höstfiske, bra att ha om man får några egna frågor eller funderingar, fångster, tiden, beten o s v, en guldgruva helt enkelt.

Jag hann med detta och lite kaffe, innan första karpen nappade en liten tanig spegelkarp på kanske 3 kilo och jag insåg snabbt att detta kan inte hålla på, vi måste vara flera som fiskar och mäskar betydligt mera, det går inte att lägga 10 boilies och en bag och tro att fisken ska växa.

Allt som händer är att fisken blir undernärt och det var definitivt inte meningen, när vi startade upp karpfisket i gölen, så här krävs det att alla 15 medlemmar fiskar åtminstone 10 - 12 pass per år och sen mäskar före och efter, något jag kommer att ta upp med medlemmarna.
Två deformerade boilies och lite gult, som väcker nyfikenheten hos karpen, det gav mig samtliga fyra fiskar igår och det bland dem vanliga runda boilies.
Fyra takes och fyra landede karpar och denna var nog den största av dem, det duger inte och jag är inte nöjd, vilket nog kan utläsas av mitt ansikte, men vi har ett problem, som vi måste lösa och det ska gå fort, om vi ska ha en bra framtid för karparna i gölen.
Jag förstår denna ledsna min och jag förstår inte riktigt vad dem lever av i gölen, men karpen är en överlevare av stora mått, men jag tror att alla som betala för sitt fiske vill ha stor fisk och då måste alla dra sitt strå till stacken.

Hur kan man vara beredd på att betala 660 kronor och sen bara fiska två pass per år, så illa är det faktiskt för en del medlemmar och sen gnäller man över vikterna! Betalar man år ut och år in i tron att vi andra ska mata upp fisken, jag bara undrar!
Så här skall inte en karp se ut i mitten av septembermånad och det med tanke på att dem flesta fiskar sattes ut troligen 1995! Ingen av gölens karpar växer bra, men det finns individer som börjar dra ifrån viktmässigt genom att ta för sig när man väl mäskar och det är dem som gör fisket lite spännande.

Det hjälper inte att vi sätter ut Gös och Regnbåge som tar en del av det stora mörtbeståndet och det hjälper inte heller att vi fiskar kräftorna relativt hårt.

Vi måste se till att få bort mörten, så gott det går och sen hoppas att Gösarna verkligen betar ner mörtbeståndet och vi måste fiska mera och mäska betydligt mera än vad som sker, då kanske vi får se den första 10 kilos från Rismåla göl.

Nog om detta, i morgon tittar vi på deformerade boilies och vad du själv kan göra i frågan, dessa beten med olika former, ger oftast större fisk och fisk som inte fångas så ofta, så häng med i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.