måndag 2 september 2013

Home Swim Home!

Sent torsdag kväll langade jag ut ett gäng Tigernuts och boilies vid Linnéahemmet och bad till högre makter, att platsen skulle vara ledig fredag morgon. Det var den och jag kunde för andra gången på en månad fiska här i lugn och ro, härligt!

Det vädret man hade lovat, det tog vägen någon annanstans, det var lite sol, men det var mycket regn och blåst också, så några större förväntningar på mina Tiger nuts och Gräskarp hade jag inte.
Det började bra med värme och sol och nog var det gräskarp framme på båda sidorna av swimmet, men så kom regnet och jag menar regnet och dessa fiskar försvann ett tag.
Men de skulle återkomma, så snart solen tittade fram igen och då jag fiskade med 4 spö och Tiger på kantspöna, så fanns jo chansen.

Spöna i mitten fiskades med Mistrals Kriller och Coconut Krill boilies över en matta med spridda boilies, som låg blandat, för att se vilken av dessa boilies som skulle ge bäst.
Spombspö och partikelbeten, samt mina dipps och Slimes, jo nog var det laddat för en 2 nätters tur och beten ska det definitivt inte fattas, när jag fiskar. Boilies har jag alltid under sängen, man vet aldrig vad som dyker upp mitt i natten!
Klart för fiske, denna lilla akutmottagning skulle komma i bruk 6 gånger under helgen och det gäller att ha allt förberedd och så har jag det alltid under längre sittningar.
Jag kom med endast ett Nash Oval och under den första regnskuren, insåg jag snabbt att ett Overwrap var min enda räddning och ett telefonsamtal hem till min lilla ängel och vips så låg det på plats och jag kunde med glädje konstatera, att ett JRC STI Brolly Overwrap passar väldigt bra över Nash Sheltret. Bra att veta i en nödsituation som jag befann mig i!

Dagen går med besök från Fredde, som stack direkt när regnet kom tillbaka med orden - Här går fan inte att vara, lite senare kommer Jens Hermansson och frun Lotta och hälsar på och vi pratar lite om deras bröllopsresa och fiske så klart.

- Det var inget vidare väder att ligga ute sa Lotta och Jens tillfogade - Nej det är inget gräskarpsväder och jag svarade - Nej, det är karpväder med regn och rusk och det kan nog bli bra.

I samma sekund skriker ett av mina Delkim ut musiken jag älskar - Det är Ankan som dök förut sa Jens och jag gick ner till spöna och såg att min Bug satt klistrad mot tredje spöets Delkim.

Jag tar spöet och Jens passar på att filma med sin IPhone och 4 minuter och 35 sekunder senare står jag lyckligt med en fisk i håven, ÄNTLIGEN!
Now what do we have in the Cradle? 
Jodå, det var Halftail, som hade plockat upp mina 2 x 15 mm Coconut Krillboilies och jag har allt på video och det blev en massa bilder tagna.

Vi vägde henne och i allas bevittnande fastslogs vikten till 11,2 kilo och det är min högsta vikt på Halftail genom alla åren och jag hade uppnått mitt mål, nu fattas bara den största gräskarpen i sjön.
Hon hann med en del under den korta tiden, som drillningen tog och hon besökte dem flesta av näckrosorna och lite till, men mot ett 3 lb Solacespö, var hon slagen och med en Korda Kurv Shank i size 6 mitt i underkäken, så hade hon aldrig släppt.
Jag har haft många bra boilies genom tiderna, jag gick från Source och Nash Formula One till Mistrals I 40, men nu vet i katten om jag inte har fastnat för dessa?

Jag hade två påsar Coconut Krill i 15 mm och på den första påsen har jag landat 16 karpar, mest under fiske med två spö, en bag, lite boilies runt krokbeten och framgångerna har varit milt sagt häpnadsväckande och det bara fortsätter.
Riggen som fällde Halftail och det skulle bli värre under sista natten mellan lördag och söndag, var jag gav upp gräskarpsfisket, men hade dock ett spö kvar ute med Tiger nuts.

Inför sista natten spred jag 80 Coconut Krill boilies och fiskade två spö med dessa och ett spö med Krillerboilies och sen det nämnda spöet med Tigers.
Lördagskvällen var fin till en början, men det skulle snart ändra sig vädermässigt och det blev en sömnlös natt med smattrande regn mot mitt lilla hem och sen fem takes sprid över hela natten.

Dessa fem karpar låg mellan 5,1 och 6,7 kilo och alla karpa förutom en togs på Coconut Krill och nu var andra påsen är öppen, så är jag uppe i 21 karpar på dessa beten!

Jag var ganska trött efter fisket, men väldigt nöjd med helgens resultat och jag ska nog klämma in lite fler pass här under resten av året.
Slynan hälsade på, han har hör och häpna, köpt sig en Honda CP 900, en riskokare från armodets år 1983! Den ska han renovera och ha klar till nästa sommar.

Kärt barn har många namn och Staffe Berg kallade honom numera för Harry Bellahonda, jag är inne på Janne Honda eller Peter Honda efter Fonda syskonen, var Peter Fonda var med i Easy Rider! Hur eller hur, så tar jag Slynan på cykeln och 2:ans växel på Strandvägen!
Regnet kom tillbaka med besked och ett bättre väderomslag, än detta får man leta efter, jag visste att det skulle bli fart på fisken med detta omslag i vädret och med 80 goa kokosbullar utspridda i swimmet.
Slynan åkte hem, men han hann och se vilken bra och snäll Ängel, min fru är. Hon kom ner med denna och en Cola Zero, som Slynan drack ur och sen tog han pantflaskan med sig, den jä...
Regnet stannade av under natten, men fisken var på hugget, det blev 5 fiskar och det där med sömn, det var bara att glömma!

Spelar mig ingen roll, jag kan sova tids nog, när jag blir gammal och en trevlig helg var till ände. Nu undrar jag bara när detta swim blir ledigt nästa gång, oktober kanske var det blir för kallt för en del?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.