fredag 4 oktober 2013

Backleads har stora fördelar, men även lite nackdelar.

Jag tänkte ta lite kring mina funderingar och bruk av backleads för er idag. Dessa typer av tyngder har både fördelar - och nackdelar och du får aldrig bli en slav under dessa och använda dem överallt, utan att först kolla vad du har framför dig och främst precis utanför dina spötoppar.
Vi har olika tyngder i våra tackel och linor som t ex kroken, betet, riggmaterialet, blyet och sen den fina leadcoren, som sjunker som en sten.

Detta hjälper oss att fånga karp eller annan fisk, genom att vi ser till att allt ligger nere längs bottnen och sen tillsätter vi backleads av olika typer och sen ligger allt perfekt eller?

Svaret är nej! Det ligger inte perfekt längs med bottnen eller utom synhåll för den skygga fisken, inte ens en 20 mm kätting skulle klarar detta!

Men vi gör vårt bästa för att få ner allt på bästa sätt och det fungera bra, fast allt ligger inte nere i eller på bottnen, det finns alltid grenen som sticker upp eller  tegelstenarna någon en gång i tiden slängde ut och din lina ligger rakt över dessa och är exponerad.
Jag använder följande typer av Backleads: Glidande, som läggs rakt ner under spötoppen och Flying Backleads från Korda, Gardner och Solar och sen dem sista till höger på bilden.

Vikterna varierar efter väder, vind och avståndet jag fiskar på, men även fisken och årstiden. När det gäller dem glidande Backleads och jag gillar Prologics Backlead clips, som glider lätt och obehindrad på linan och det är enkelt att byta blyet, samt dem öppnar upp om dem fastnar i bottnen.
För alla Flying Backleads är det viktigt, att du har en 4 mm rubberbead mellan din leadcoreleader eller rigtube, så inte det lilla blyet fastnar i dessa innan kastet, funktionen försvinner direkt.

Dessa små bly glider tillbaka på linan under kastet och landar någonstans mellan dig och platsen, du lade din rigg och ju hårdare du kaster, jo längre ut ligger det lilla blyet och håller din lina nere mot bottnen.
Flying Backleads kan användas på två sätt, dels som vanligt, som visas här på bilden och då glider det tillbaka ganska långt, vilket kan vara en fördel ibland.

Men man kan vända på dem, så luftmotståndet blir mindre och då minskar avståndet mellan riggen och ditt backleads, vilket kan vara en fördel ibland, beroende på fiskeplatsens utseende.
Det glidande Backleads ska placeras under eller en liten bit ut framför dina spötoppar, men se till att det är rent på bottnen, innan du lägger ner dem!

Variera vikten på blyet efter väder, vind, plats och fisken. För en sjunkande fluorocarbonlina eller sjunkande braid, kanske det räcker med ett backleads mellan 10 - 20 gram.

För en flytande braid eller en tjock styv mono, så kanske det krävs ett Backleads på 15 - 30 gram för att pressa ner dessa linor och en ganska tung indikator.
Ett Backleads ska fungera på följande sätt, när du får ditt take, så lämnar ditt backleads bottnen och hänger på linan.

Du tar spöet och ditt backleads följer med linan upp och sen hänger det där på linan under drillningen av fisken och det glider gradvis ner mot ditt tackel, allt eftersom fisken kommer närmre dig.

På bilden ser du vad jag menar och jag har aldrig haft problem med glidande Backleads under alla år, som jag har använd dem. Samma sak händer med ditt lilla Flying Backleads, det glider gradvis ner mot din leadcore eller rigtubing och ...
... allt samlas antingen vid din leadcore, om du har både Flying och glidande Backleads i bruk, eller som här, var jag bara hade ett glidande Backleads, så hamnar allt nere mot det rätta blyet.
Det är viktigt att du har en indikator, som tar upp allt lös lina och trycker ner linan, kanske måste du ha en extra tyngd på indikatorn.

Vid fiske med slack lines, alltså helt slaka linor, så är en sjunkande fluorocarbonlina den bästa eller en sjunkande braid och då kan man använda väldigt lätta indikatorer, som hängs på halv stång eller läggs på backen.

Under mitt fiske i kalla vatten, var det gäller att se och upptäcka minsta rörelse i spötopparna, linorna eller dem lätta synliga indikatorerna, så har jag mina spö ståendets lite högre, mina Hangers lutande i 45 graders vinkel mot rullarna och mina glidande Backleads under spötopparna, väger oftast 25 gram eller mer.

Dessa tyngre Backleads flyttar sig inte av ett försiktigt plock på ett bete, men mina spötoppar gungar neråt och mina hangers reser sig upp i lodrätt ställning och jag vet vad som är på gång, jag är varnad!
Vid fiske med 2 spö är Backleads bara till för att sänka dina linor och vid ett take, är det bra att lägga ner det andra spöet, om det skulle bli problem inne vid land under drillningen eller håvning av fisken.

Men vid fiske med 3 eller flera spö samtidigt, då kommer dem verkligen till sin rätt, linorna ligger nere och du kan drilla din fisk över alla linorna utan problem, så länge du håller fisken högt i vattnet och det samma gäller vid håvning av fisken.
Här en bild som som visar hur det ska fungera! Karpen kom på vänstra spö denna kalla höstmorgon och den gick sedan rakt över alla mina linor och utan Backleads hade det blivit väldigt intressant att reda ut denna härva.

Här ser du spönas uppåtlutade ställning och hur mina Backleads var placerade och det ger en väldig effektiv indikation på att fisk är framme och man blir lite förvarnad för vad som komma skall.

Använd Backleads så mycket det går, dem  löser väldigt mycket, men kolla alltid vad som finns under dina spötoppar och gärna även vad som finns mellan dig och fiskeplatsen och gör det innan du börjar fiska, annars kan det slutar med en skandal.

Bli aldrig slav under Backleads, dem är väldigt bra och dem har stora fördelar, men inte överallt, glöm aldrig det! Nu är det helg, två dagars fiske står för dörren och jag får se vad jag hittar på under lördag och söndag.

Vinden har vänt till syd - sydväst och lite regn ska komma in över min region under natten till lördag och söndagen ska bli fin med sol, det blir alltså ett väderomslag till det bättre till en början, men troligen en uppklarning, som ger en kall natt mot söndag - Det passar mig bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.