måndag 30 december 2013

Dreams do come through!

Jag kom inte så tidigt igår som jag hade tänkt mig, jag var i den privata dammen och lade ut både majs och boilies innan jag tog mig till Linnéasjön.

Det gäller att hålla igång fisken och mäska, annars finns det en risk för att dem ställer sig och bli inaktiva och händer det, så blir det svårt.
Väl framme gick det fort att slänga upp grejerna och sen få ut spöna på sina numera vana platser.

Dagens meny var den lilla Nyårssupé som jag visade er senaste och det skulle bli roligt och spännande och se om denna kombination av Tutti - frutti och I 40 Red skulle fungera och leverdoften, den satt som gjuten i mina små bags.
Staffe fick hänga med och han lovade mig att sköta och skärpa sig och samtidigt skulle han göra allt för att jag skulle få en karp och bringa mig tur under dagen, så ni ser vad lite dansk uppfostran kan leda till!
På Udden hade jag ett litet Nash Stalker Persuit på 9 fot, som jag använda som ett Roving rod, som kastas på olika ställen, en gång i timme och med detta spö skulle jag prova lite olika beten, något jag kommer till.

Jag började med Mistrals Coconut Krill, det var två små deformerade boiliebitar och en crumb - bag med Coconut Ice groundbait, som dippades i Coconut Ice dip, mycket kokus, men så blev till en början.
Jag hann inte sätta mig förrän jag fick ett take på högre spö och jag kände direkt att det var en karp och den kämpade väldigt bra i det kalla vattnet, kan jag säga.
Min Nyårssupé fungerade och det gav en härlig känsla att få fisk på lite nytt och det skulle visa sig att jag även slapp alla braxen på platsen.

Fisken var helt klart en shaker, det märktes i början av nappet och man ser hur kroken, har hamnat lite dumt uppe i överläppen, men den hade aldrig släppt sitt tag.
Att karpen hade hittat och fått smak för mina orange Tutti - frutti boilies, det tror jag inte att det finns någon tveka om efter denna bild, det formligen rann ur fisken.
Jag var lika nöjd, som jag var förvånad över det snabba resultatet och en äldre herre hjälpte mig med lite bilder och denna blev den bästa av dem, det duger gott.

En lite grådassig spegelkarp som togs på nästan 5 meters djup, men man ska sannerligen inte klaga, nu var årets snart är slut.
Jag fikar lite och gör lite nya crumb - bags och sen drar det iväg rejält på spöet som står på Udden 5 meter bort och jag är på spöt snabbt och känner att det är en karp till och det blir lite problem att pressa den över branten jag fiskade på.

Det lyckades och sen var det en ganska lugn historia och jag lade den i slingen i väntan på någon förbipasserande, som kunde ta ett par bilder.
Här är det lilla Nashspöet och mina beten, jag har aldrig haft bättre flyt med grejer än detta spö, som jag köpte av Jörgen Lind och Rullen, en gammal Daiwa BG 30 som jag fick av Jens Hermansson.

Jag har använd dessa grejer 6 gånger och landat följande fiskar: Jaffa två gånger över 10 kilo, spegel 9,3 kilo, radkarp på 8,5 kilo och sjörekordet på fjällkarp i Rismåla och så denna spegelkarp ...
... som såg ut så här på bild, denna gång var det en äldre tant med sin son, som hjälpte mig och det får man tacka och buga för i dessa tider.
Den föll för två små deformerade bitar av Coconut Krill boilies och krokfästet kunde inte ha varit bättre.
Fisken hade nog stått stilla ett tag, den hade lite insjunkna ögon och hade en del blodinglar under buken och på bröstfenorna, men lite kokos väckte den till liv.
Jag provade lite av varje på det lilla spöet och från vänster en Tutti med gult fakecorn, mitt fakebread med fakecorn, sen tre fakecorns, som hade legat soakade och sist dem nämnda Coconut Krill med lite udda form.
Daiwa BG 30 rullen, troligen från tidigt 70 - tal, men väldigt fina bromsar, hyfsat linelay och det finns både Old School och lite kult i denna rulle och så ska vi inte glömma turen den bringar med sig tillsammans med Nashspöet på 9 fot och en ganska klen 2,75 lb testkurva!
En liten lätt hangers och sen det gamla Delkim Standard som fortfarande går som en klocka, fast larmet ser ut som en brevlåda i jämförelse med dem små Signaturelarmen!

Det funkar bra och det håller bra, dessa gamla klenoder, men dessa klenoder skulle få sig ett test jag sent ska glömma!

Jag får ett run på Udden igen och fisken tar lina från spolen och jag känner bara lite tyngd och sen släpper fisken. På med ny bag, betet förblir orörd och jag lägger ut det igen och samtidigt lägger jag 5 - 6 nya Cocosbollar runt min rigg.

Jag ringer till metebolaget och pratar en stund med direktören, som är glad över mitt resultat och sen sitter jag och tar mig en kopp kaffe och sen kommer ett nytt run på Udden och jag går sakta dit, för att fisken verkligen ska ta mycket lina och pressas upp i vattnet.
Det hände inte utan fisken borrade sig ner på djupet och jag hade ett rent helvete att få fisken över branten än en gång, men lyckas med detta och sen var det lugnt någon minut och sen börjar ett krig, jag sent ska glömma!

Först ser jag inte fisken i vattnet och när jag ser den första gången simmar den emot med och jag ser att det är en fjällkarp, men inte hur stor!

Först efter flera minuter ser jag att det är Halftail och lite nervositet kommer smygande, jag har jo drömt om henne som en vinterfisk och nu var det nära.

Nära och nära! Det tog närmre 20 minuter att få henne i håven med det lilla spöet, men det gick till slut och jag bara lade mig bakåt och skrek rakt ut och sen ringde jag metebolaget igen och berättade nyheten. Dreams do come through!
Här ligger hon i min sling i väntan på att Mangotsson ska komma ner och hjälpa mig med bilder mm och under tiden ligger mina beten och crumb - bag i Coconut Ice dippen. Stort tack för hjälpen Fredde!
Hon kändes tung och hon vägde 11,2 kilo i augusti, var just Jens Hermansson förevigade allt på video borta vid Hemmet.

Nu vägde hon 12,160 kilo och är dels en dröm, som gick i uppfyllelse och samtidigt ett nytt sjörekord och en väldig fin vinterfisk.Klart att man ser nöjd ut!
Man ska sluta på topp, men det finns några dagar kvar av året och dem vill jag inte missa, fisken är i rörelse och dem äter bra.

Vädret är mild för årstiden och det ska jag utnyttja till fullo och när ni därute i landet läser dessa rader, så sitter jag där igen, än är det inte över för året och det är lite kvar, innan jag när kaklet John!
Alla tre karpar var lite desorienterade när man släppte tillbaka dem och jag vet inte varför, en spegelkarp som jag släppte, simmade in på badplatsen och strandade och jag fick hjälpa loss den och få den i rätt riktning.

Haffy hade svårt för att simma ur slingen vid återutsättningen, men till slut hittade hon vägen ut och jag kunde önska henne ...
... en god fortsättning och ett gott nytt år, samt en liten önskan om att vi ses till våren igen. Hon svarade inte utan lunkade bara sakta iväg ut mot sin djupbrant, kanske för att nypa åt sig dem sista kokosbollarna?
Mistrals Coconut Krill är bland dem bästa boilies jag har fiskat med, helt i klass med I 40 och båda dessa beten fungera året runt och ett bättre bevis än detta, kan jag inte ta fram.

Metebolaget kommer att sälja dessa boilies, som ingår i rangen Instant Carp Food: Pure Pineappel, Tutti - Frutti, Kriller och Coconut - Ice och man kommer att ha ett pris på 399 kronor för en 5 kilos påse, alltså under 80 kronor per kilo boilies! - Det är så det ska vara och det gör att man kan mäska och det ger jo som sagt mer fisk.
Vi ska inte glömma den söta Instant Slime med Coconut Ice, vit i färgen, den skapar ett väldoftande moln och den fina doften hänger kvar länge i och runt din crumb - bag och det är en super dipp för kalla vatten och även under resten avåret!

Jag är mäkta imponerad av att den lilla Korda Kurv Shank i storlek 10 bara höll för påfrestningarna Halftail gav, det var sanslöst roligt, men samtidigt nervpirrigt att hålla på så länge under spötoppen, innan hon till slut gav upp och gled i håven.

Jag fiskar i dag och i morgon bitti, sen blir det fyrverkeri och jag fiskar den första januari i dammen och sen jobbar jag den 2 och 3 januari och då mäskar jag morgon och kväll och sen återupptar jag fisket den 4 - 7 januari och det bör ge lite fisk på mattan.