lördag 7 december 2013

Gardner Tackles Aligners för pop - up och vanliga riggar.

Jag gillar att göra riggar och jag gillar att kolla lite nya saker och jag tog hem lite av Gardner Tackles nya Aligners för att se, känna och senare i dag testa dem under lite kylslaget fiske.
Large Pop - up Aligners kommer i ett paket med 10 stycken och dem finns i tre olika färger Silt, Weedy Green och Muddy Brown och samtliga Aligners är transparenta.

Large passar till krokar i storlek 6 - 2 och priset är 35 kronor per paket och det är överkomligt. Bra saker för dem med tjocka fingrar eller dem som inte har all tid i världen till att göra riggar.
Dessa finns även i en small version, som passar till krokar från storlek 10 - 6, samma färger och samma pris per paket.
Man rekommenderar att man använder sig av en tunn hair needle eller som här en Splicing needle, som jag tycker är bäst, för att få riggmaterialet genom Alignern utan att skada denna.
Här ser du skillnaden mellan Large och Small, du ser även den lite transparenta färgen och här är det Muddy Brown och Weedy Green.
Man montera sin rigg - ring och trär krokspetsen genom den lilla öglan och därefter trär man Splicing needlen genom Alignerns bakre del och fångar upp riggmaterialet och dra sakta genom detta och fixerar sedan Aligner, som visat på bilden.

Det är väldigt enkelt och det blir bra, jag testat båda storlekarna på Kordas Kurv Shank i storlek 10 och 6 och det blir bra och allt är fixerad och allt vänder snabbt som ögat.
Gardner Tackle har även Aligners för vanliga riggar för sjunkande boilies och dem kommer i ett paket med 10 Aligners för 35 kronor.

Igen passar Small till krokar i storlek 10 - 6 och du bör använda en Splicing needle för att få genom riggmaterialet.
Large Aligners passar till krokar i storlek 6 - 2 och dessa Aligners finns i tre färger: Muddy Brown, Silt och Weedy Green.

Det finns en bra beskrivning om hur du går tillväga med dessa små sleeves, som får din krok att vända sig blixtsnabbt.
Här ser du igen skillnaden mellan Large överst och Small nederst och dessa färger är Weedy Green överst och Silt nederst.
Dessa Aligners sitter bra och gör kroken stadig, samt ger dig den rätta vinkeln för snabbare prickning av fisken.

Jag måste säga att jag gillar dessa Aligners och fast jag gör mina D-riggs och andra riggar själv, så finns det en plats för dem i mina riggboxar.
Jag tror inte att Linnéasjön ser ut så här idag, det är nog lite vit på backen, men vinden är den samma och betydligt kallare.

Jag hoppas dock på att vinden håller sjön öppen under resten av helgen, jag vill fiska karp och jag ska åka snart! Det blir fiske över dagen idag och i morgon, om det bara går.
Jag ska testa Mistrals Coconut Groundbait i mina crumb - bags och dessa ska dippas i Coconut Ice Carp Glugg.

Det dofter så härligt om dessa produkter, det är sött, det är sliskigt sött, det är slime på hög nivå, men det gillar dem och jag ska snart servera lite kokos sticks till dem.
På det andra spöet kommer det att bli Mistrals Tutti - frutti, ett bete som har fungerat enormt bra under hösten och det kommer det att göra, tills jag blir tvungen att lägga av på grund av isen.

Så med lite grejer i cykelkorgen, denna boiliebag och sittdynan på pakethållaren, spöna och håven i näven, så går järnhästen än en gång till Linnéasjön och vem vet, man kanske hinner nypa en innan frosten sätter in senare under dagen, lite sol ska det blir, så helt blasé blir det nog inte - Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.