måndag 9 december 2013

Withy Pool - riggen med Fox Adaptors.

Bland mina beställda leksaker från metebolaget fanns det två paket av Fox Withy Pool Adaptors, en i Large och en Small, mest för att jag ville testa dessa kurvade plaströr, så man hänger med i utvecklingen och jag blev imponerad faktiskt!
Så ska det se ut när det är klart och det är min version av riggen, du kan göra som jag, men du kan använda det du gillar bland riggkomponenterna.

Steve Renyard uppfann denna rigg sägs det, men många säger sig ha ett finger med i spelet och jag har verkligen ingen aning om vem som är upphovsman eller inte och jag bryr mig inte ...
... dock kan jag nämna att jag hade min egen version med i Crafty Carper för mer än 22 år sedan och då handlade om att rätta till en Drennan Boilie Hook, så den blev rak i skaftet och inte svängt, jag rättade ut öglan, så den blev rak.

Några rigg - rings fanns inte på den tiden, så jag hade ett kort hair, Shrinktube fanns inte, så jag använde en riggtube och ett blyhagel monterades och sedan stramade man riggen, tills riggtube hade rätt kurva och sen klämdes haglet fast och det höll tubens kurva kvar. Det var min rigg, om den sen var en Withy Pool rigg eller inte - God only knows! Du ser den här i blaskan.
Här är det Fox Withy Pool Adaptors i Large för krokar i storlek 6 - 2 och i färgerna Weedy Green och Muddy Brown.

10 styck per paket till priset av 59 kronor och du får 5 stycken i varje nämnd färg per paket. Priset kan nog kännas lite svettig för en del, men dem är bra och ger en väldigt bra effekt när det gäller vändning av kroken och krokningsförmåga.
Samma leksak och i storleken Small, som passar till krokar i storlek 10 - 7 och dessa känns lite mjukare i materialet, om det kan vara bra eller inte återstår att se.
Här ser du skillnaden i storleken, inte så mycket, utan det är hålet i den tjocka änden, som är största skillnaden, var kroköglan ska fixeras.
Det finns en liten recess på dessa adaptors och de är till för att hålla fast din tungstensputty, något jag kommer till lite längre ner, var vi kommer in på riggens uppbyggnad.
Fox rekommendera att man använder en Fox Spicing needle, vad annars! För att få riggmatrialet genom den tunna tuben och det minimala hålet i det tunna änden.
Nu till riggen! Jag har använd mig av en Korda Kurv Shank i storlek 6 här. Börja med att trä på en Tear drop ring på kroken, därefter trär du på en Widget och ringen håller sig på kroken mellan denna Widget och kroköglan.

För genom en Splicing needle och dra ditt riggmatrial genom adaptorn och nu knyter du  fast din krok, gärna med en 5 - Turn Grinner knot och trimma knyten.
Knyt fast din önskade pop - up boilie i Tear drop ringen, värm knutens änder med en tändare, som du har sett tidigare på bloggen och så här ska det se ut.
Nu tar du en bit tungstensputty och lägger denna mot den lilla recess, som visat på bilden och sedan formar du ...
... din tungstensputty på detta vis, så det sitter fast och samtidigt ser snyggt och prydligt ut. Jo finare du gör detta, jo mindre trassel kan det uppstå under kastet och din rigg ställer sig bättre mot bottnen.

Du kan nu testa din rigg i vattenkanten och du kan bestämma om den ska stå tungt mot bottnen, bara sjunka ner eller sjunka ner sakta och allt detta sker genom att du balansera riggen med mer eller mindre tungstensputty.
 
Riggens funktioner: Här visat med pilar. Klumpen av tungstensputty håller kroken nere i fiskens mun, din pop - up boilie har lite frigång på krokskaftet och glider tillbaka mot kroköglan, när fisken försöker att bli av med betet och samtidigt håller adaptorns styvhet i sig och spjärnar mot fiskens mun och det gör att fisken har väldigt svårt för att bli av med betet.
Det är en super rigg för fiske med pop - ups, men tro det eller ej, den fungerar även för sjunkande boilies, så ger denna rigg en chans!

Man ser inte många, om än någon som använder denna rigg och det är till din stora fördel. Fisken har inte sett den eller råkat ut för den och har väldigt svårt för att komma undan, samtidigt är det en Hooker av allra högsta rang - Prova även min gamla version min vän, den är inte dålig den heller!

Jag kan här i sista stund meddela att jag kommer tillsammans med flera att vara skribent på i det nya metemagasinet och jag börjar sätta mina kråkfötter redan i nummer 2.

Vi som metar våra arter har stått alldeles för länge i skuggan av trollingfisket, flugfisket och jerkerna, nu är det dags att träda fram och visa upp oss och vad vi håller på med.

Det är dags att du skaffar dig en prenumeration, 12 nummer för 390 spänn, det bränner du på pizza och annat bull.... och så vi får en bra tidning på fötter, det får inte ta 15 år till, snälla gå med du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.