måndag 17 februari 2014

Ambushing a nice common!

Att mäska flera små spots och sen fiska av dessa är nästa lika spännande, som att fiska med flytande beten på ytan. Jag gillar båda dessa former av fiske, det är effektivt och det är så otroligt spännande och man är ett med naturen på något vis.

Effektiviteten ligger i att inga andra utövar detta fiske, de sitter i sina bivvys fastlåsta bakom 3 - 4 spö och orkar inte flytta på sig. Man sitter där och väntar in fisken, som kanske aldrig kommer fram och man spiller sin tid. 

Genom din rörlighet, mäskning av platser, var ingen annan har eller kan placera ett bete med ett kast, så har du stora fördelar och fisket sker oftast bara 1 meter ut från land, men oftast närmre!
Vad jag gör är att jag mäskar hela vägen runt ett vatten, på alla ställen var jag tror eller anser att en karp vill söka föda. Det kan vara små jack mellan buskage, men även ställen var jag vet karpen ställer sig och var man inte kommer åt dem med vanligt fiske.

Jag mäskar oftast med boilies, men även med partikelbeten och som på bilden ser det ut när jag går runt, mäskningen sker under tidig morgon eller mitt i natten, om det är fågelproblem på gång.

För det mesta mäskar jag och kollar läget, ibland är mina beten borta och jag fyller på, sista mäskningen sker vid mittnatt och vid 3 - tiden nästa morgonen påbörjar jag mitt så kallade bakhållsfiske och oftast så löner det sig.
Här ett avsnitt av en större privat damm, var jag flera gånger hade sett en fin fjällkarp runt 8 kilo under buskaget på andra sidan.

Först provade jag med floaters, men det ville den inte vara med om och jag övergick till att mäska ett par ställen i den smala viken och det skedde med boilies till en början och fisken visade lite intresse, om än svagt till en början.
Som lite av en slump, så var jag med frugan på ICA och handlade ... det sker kanske 3 gånger om året, men i alla fall, så pratade jag med ägaren av butiken och han undrade om jag fortfarande fiskade och sen sticker han ut på lagret och kommer tillbaka med en hel kassa med tonfiskburkar som var buckliga!

- Kan du använda detta? Jag blev eld och lågor och samma kväll gjorde jag en hel hink med Tonfiskmix med pellets och lite majskorn och en del av detta åkte ut under buskaget, nu skulle fjällkarpen få se på lite andra saker än runda boilies!
Jag visste att det var knall eller fall, när jag väl var på plats, den skulle sitta där i första försöket och min rigg för detta ser ni här.

En Amnesia clear i 25 lb, styv som en sjömands... Kordas Long Shank i size 4 och ett tunt hair knöts fast i krokböjen och två stycken 20 mm The Source boilies monterades på hairet.

Denna rigg vänder sig direkt, det krävs bara 1 mm för att det ska hända i ett handflatatest, så detta var mitt val av rigg, en rigg som aldrig har missat ett bra fäste karpens mun!
Då platsen var trång genom att träden nådde långt ner, så valde jag ett kort spö, ett hemmabygge på 6 ½ fot och en liten Shimano 4010 GT med en mono från JRC, som inte går av får hackor, när det gäller styrka och nötningstålighet.

Håv, matta och hinken som sits och jag var på på god väg att kunna fiska. Väl framme tittade jag försiktigt genom grönskan, ingen fisk i närheten och jag smög fram och fick allt på sin rätta plats.
Jag hade ett par dippade riggar med mig, några Blow back - riggar med boilies och dessa låg i dippburken, klara för eventuell användning.

Mina banksticks, rostfria och starka sådana, trycktes ner i backen och spöet fixades till i bakgrunden och sen lades min rigg ut med en liten stick av oljig tonfisk.
Jag hade leadcoreleader, mitt bly sittandes löst på leadclippet och två små glidande back leads på linan, allt för att gömma min lina, jag fiskade med slaklina hela vägen och med en väldig lätt hemmagjord hanger, som bestod av en hårnål och lite pärlor i dem danska färgerna - Min väntan kunde börja och kaffet och ciggen kom fram.

Ett par ankor passerade buskaget under tiden, jag än en gång gick genom min plan kring hur jag skulle landa fisken, så inne i detta var jag!

Det fanns inte på kartan, att jag skulle misslyckas om den tog mitt krokbete och efter en timme väntan såg jag en mörk skugga komma längs med kanten, det var fjällkarpen och den gick raka vägen mot buskaget.

Fisken stannade till och sen fortsatte den förbi och och gick längst in i viken och sen kom den tillbaka och så höll den på flera gånger, men till slut stannade den och började sända upp kaskader av dy. löv och bubblor och jag satt på mina händer med pumpen sittande i halsgropen ....
Det tog flera minuter och min lina sträcktes lite flera gånger, men till slut exploderade ytan under buskaget och jag var på spöet direkt och pressade bort fisken från busken och efter en del ganska så tumultaktiga scener inne vid land, kunde jag så småningom pressa den i håven - Jag hade lyckats, I was da man i min egen lilla värld!

Fjällkarpen vägde 8,260 gram och jag var nöjd och stolt som en tupp, min plan och planering hade gått vägen än en gång och jag kunde lägga ännu en fin fisk och upplevelse på minnet.
Jag skulle sätta tillbaka fisken, men den dök hela tiden ner med huvudet i slingen, den var väl inte helt återställd efter det inträffade, så jag lät bara min sling ligga på ytan och i samma sekund den hittade ut, så tog jag denna sista bild på avgången mot friheten, en härlig känsla att se dem simma iväg oskadda!
Frugan kom som avtalat och hämtade mig, jag gick genom det hela flera gånger under hemvägen, jag var lycklig och såg bara guldet framför mig, som så många gånger för.

Tänk dig in i situationen, du har lokaliserad en plats, var du har en fin fisk, du är på plats, allt är perfekt och du ser fisken komma och den börjar äta. Du vet att det kommer att hända och du vet att du ska hålla dig till din planerade drillning - Finns det något bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.