söndag 2 februari 2014

Bugs, Tigers and changes of baitcolors!

Just nu några dagar, innan jag ska ner på Zwolle - mässan i Holland, så sitter jag och gör en inköpslista och den växer ganska snabbt, men den är uppdelat i tre delar: Behov - nyheter och kul att prova och det kan bli en dyr historia.

Jag ska satsa lite mera på Zig - fisket och det finns enorma mängder ned konstgjorda beten eller ska vi kalla den Bugs för detta roliga fiske och jag ska förse mig mig med en del beten för detta fiske. 

Dessa kan användas på ytan också genom att antingen använda ett flöte under ytan eller ha dessa Bugs bakom en Bolt Machine.

Avid Carp har dessa så kallade Ziglites, som finns i olika färger och former. Mycket hög flytkraft och jag ska prova en del av dem
Runda och i humlans färger, det brukar vara bra, jag har gjord en del Zigbaits av riggfoam, som limmas ihop och svart, gul och orange färg ihop väcker snabbt karparnas intresse och ger flera napp, än något annat jag har provat.
Än så länge är nog Nash Tackle störst på dessa Bugs och Gritters och jag ska köpa hem en del och sen får en av mina jobbarkompisar, som är sanslös duktig på flugbindning kopiera de som jag tycket är bäst.
Här en del från Nash, samma insekt eller Bug, men i olika färger. Dessa syns bra i vattnet mot en ljus himmel och det finns numera Zigbugs, som man kan lysa på med en ficklampa eller med en fotoblixt och dessa ska jag testa under nattfiske.
Humlor, skalbaggar och Tadpoles (grodyngelimitationer) Jo, jag ska nog spendera lite på dessa och prova dem till våren och framöver och det ska bli spännande och se karparnas reaktioner.
Här en Nash bug i form av en brödbit, det är inga större problem att binda dessa för en flugbindare och fungerar de bara på ett bra sätt, så får kompisen lite att göra framöver.
Jag har använd flytande Bombardas och denna Bolt machine, som kommer från Nash och Nash har kommit ut med en ny modell med en platt front, som ska se till att karparna krokar sig mot dessa, det ska också provas.
Annars så går tiden med att preparera partikelbeten och just nu gäller det Tigers nuts med olika kryddblandningar, som jag ska testa och jag återkommer med mina resultat senare, när vi kan börja fiska igen.
Jag har även lekt lite med att färga beten, så de får en lite Washed out look. Här är det Mistrals 4 season shelf life boilies, som har fått en svag rosa färg, även det får jag återkomma med senare i vår ...
... men som syns, så blev resultatet väldigt bra, fast dessa boilies har redan början har en urvattnat färg, men det skadar inte att kunna ändra ett bete snabbt och kanske åter få effektiviteten, om denna skulle avta under fisket gång.

Lite röd flytande färg och lite vatten är allt som behövs och att man låter sina beten ligga i detta under 12 - 16 timmar, det brukar räcka för att de ska ändra färgen och det går ännu snabbare med Bag éms Flytande färger ...
... du ser här och dessa har en egen flavour, som exempelvis Pure Pineappel, Black Widow, Red Aggressor och Red Krill, super fina dofter och väldigt bra färgämne och jag hoppas att metebolaget kommer att ha dessa kvar i sin stora range av beten tillsammans med ...
... dessa Super Sweet Meat and Maggot Dyes, som förvandlar ett bete på en sekund, otroligt effektivt på alla beten och man ändrar färgen och sötman på nolltid!
Ett annat bete som jag hoppas att metebolaget ska ta hem, så är det Bag éms fluoro pop - ups i 10 mm. White Chocolate, Pineappel och Red Krill täcker det mesta som vi fiskar med och bara dessa färger skapar effektivitet, så snaääla låt mig få testa dessa till våren! Tack på förhand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.