onsdag 16 april 2014

Årets första för Erik!

Det var kanonväder och jag tog läkaren på orden: Ut och rör på dig, cykla, men ta det lugnt bara! Så blev det och jag tog järnhästen och bet ihop och brände iväg som en 80 - åring, så det doftade burn out efter mig och snart var jag nere vid Linneahavets strand med halvtaskiga däck.

Men innan jag hann riktigt fram, fick jag se en uteliggare på Uddden och ett böjd spö, det visade sig vara Lill - Erik, som snart är två huvuden längre än mig och i änden av linan hängde en karp, hans första får detta året och jag kom ganska lägligt.
Udden och Erik blev trött av drillningen.
Jag hade kameran med mig och vi tog snabbt lite bilder på den fina fisken, som hade bra kondition och nog hade den gått lite bland Erik´s boilies, innan den gjorde sitt misstag.
Jiibbiiee! Årets första framför kameran!
Det hela hade gått snabbt och fisken kom efter ca 2 timmars fiske och fångstmannen var glad, det är lite speciellt med årets första karp, man är så att säga Back in business och framför allt, om fisken kommer som i Erik´s fall, under första passet för året.
Fin kondition på ... eh karpen!
Baitwise, så var det inte SBS, men väldigt nära och det var runt i 20 mm med lite vit på toppen och resten ska jag låta vara osagt, men det funkade klockrent i vårvärmen och fler lär det nog bli i natt ... Jag hoppas det! Så han får vara sömnlös ; - )
Grattis Erik, det lär nog bli flera!
Det är vackert med dessa appelslices som pryder fisken och fin kondition, de verkar börja komma igång med att lägga på sig lite och det känns skönt att veta, så stort grattis Erik till en fin och vacker fisk och en bra början på säsongen!
Home Swim bokat över påsken?
Två andra fiskare intog vårsolen nedanför Linneahemmet och kanske, kanske blir det även fisk där, något som återstår att se.

Jag hade nog satsad på Old Pitch, men det blir lite trångt för 2 personer där, så man kanske gjorde rätt val?
Jag såg karp i rörelse på flera ställen, så ....
Jag lokaliserade tre karpar i rörelse, en var ensam och två gick ihop och jag måste erkänna att det kliade lika mycket i händerna, som foten känns för djävlig. Men, men det går flera tåg och det blir bara bättre och bättre med tiden.

Vattenståndet är högt och det skapar problem för gamla skraltiga gubbar som vill ta dem på ytan, men snart så sker det ting och saker ... Kul i alla fall att kunna hjälpa Erik, han har hjälpt mig förut och snart blir det nog dags igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.