lördag 19 april 2014

Vanliga och Flying Backleads från Biltema, så gör du!

Det blev en resa in till Biltema i Kalmar med Invalidotransporten igår, lika bra man är med, när det ska köpas växthus, motorsåg och annat, så blir det rätt eller?

På Biltema finns det mindre askar med blyfria sänken och dessa gillar jag för mitt karpfiske och det av tre orsaker, nämligen användningsområdet, mängden och det ringa priset och jag ska förklara för er, hur du för 120 kronor får 50 små flying backleads och 42 vanliga backleads för denna summa.
29 kronor per ask och de är fria från bly, sägs det!
Man behöver inte vara mattegeni för att räkna ut priset och man ser här mängden med olika sänken, dessa är droppformade och blyfria, vilket är perfekt för olika typer av backleads.
Bara att skrida till verket.
Det gäller att klippa bort öglan och ta ut mässingspinnen, som går genom alla dessa bly och det görs enklast med en bra avbitartång, så det är bara att jobba på en stund.
50 stycken Flying backleads klara för bruk.
Jag valde ut de fyra minsta av dessa sänken och det rör sig om vikter mellan 5 - 10 gram, vilket är perfekt och lagom stora, för att kunna glida tillbaka på linan under kast. Jag fick 50 stycken av dessa droppar och det lär räcka ett bra tag framöver.
42 vanliga backleads, som bara ska monteras ihop.
De största sänken lät jag vara som de är och de ska monteras ihop med Prologics backlead clips och tillhörande sleeves, som öppnar sig om de fastnar i bottnen.
Här de 7 olika vikterna och storlekarna.
Bland dessa askar, var det finns två olika askar med olika vikter, så är det dessa 7 storlekar du kommer att få och användningsområdet är ganska stort, backleads, flötmete, gäddfisket mm.

Jag har tidigare fiskat karp med största modellen, som väger ca 26 gram utan mässingöglan och haft det semi - fixed mellan två stopknots och karpen har boltat iväg med min lilla pop - up, så stora bly behövs inte, om du har en vass krok.
Nyp av öglan och det är klart!
Allt man behöver göra är att klippa bort öglan och ta ut pinnen, kanske kolla efter vassa kanter, men jag hittar inga och det genomgående hålet, är lagom stort för att glida på linan.
Här får vinden tag under kastet och tyngden flyger tillbaka på huvudlinan och håller din linan nere mot bottnen.
Jag använder båda typer av backleads, dessa små Flying sitter precis bakom min leadcoreleader, var en 3 mm big bore rubberbead från Korda, skyddar min knut till leadcoren och vindmotståndet i kastet tar direkt tag i dessa droppformade sänken och för dem bakåt på min huvudlina och håller min lina nere, var den hör hemma.

Avståndet dessa droppar glider, beror på hur långt och hur hårt du kastar, men varje meter din lina kommer ner, sett från tacklet är betydelsesfullt och dessa droppar trasslar sig aldrig.

De större sänken hamnar under mina spötoppar eller någon meter utanför och jag kan drilla fisken över mina linor utan problem, så tänk på dessa askar nästa gång du är på Biltema, jag menar 120 kronor för 92 backleads! Det blir inte billigare eller bättre. God fortsättning på påsken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.