fredag 16 oktober 2015

Linnèasjön igår.

Det blev en runda runt sjön igår, jag skulle börja min kampanj inför höst/vinterfisket och med mig fanns två spö, ett för ytfiske och ett för tvätt av boilies. 

Några timmar skulle brännas av denna vackra höstdag och allt började med att leta efter synlig fisk, något borde man väl hitta.
 Inte stor ca 4 hektar, men de har en förmåga att gömma sig när vattnet kyls ner och det skulle ta en stund innan jag fick se säkra tecken på fisk.
Fint som fan på ren svenska, jag gillar hösten och tiden framöver, man har oftast vattnen för sig själv och alla irriterande bugs är borta.... Prime time för karp är det också!
Ups ha koll på läget, är det fisk i kanten, fågel eller någon som badar byrackaren? I detta fallet var det fågel, ni vet de berömda flygande råttor... kallas även änder!
Vid denna årstid är det ganska vanligt att hitta karp i den döende växtligheten och längs vasskanter var solen ligger på och värmer, så ha ögonen med er.
 Jag lyckades att spåra upp Halftail, hon är lätt att känna igen med sin stympade stjärtfena och hon hade med sig en vänninna nere vid bilbron och jafg gav dem en timme och sen dunstade de bort och jag fick söka vidare.
Något sade mig att norra delen var solen hade legat på, kunde vara ett bra alternativ för att blöta håven och bända lite på spöna och har jag väl fått rycket, så stannar jag inte.
Jo jag stannade och tog en bild på en av konkurrenterna, den allmäktiga stalkern, vår Häger och för en gång skuld stod den stilla så jag kunde dra ett par bilder.
Ganska nice shot av denna så skygga fågel, vi har inga problem med varann, den tar de små fiskarna och jag de större och jag hoppas det förblir så.
Väl inne i den lilla utloppsviken satte jag mig och fisk ut några pouches med doggy och väntan blev bara ca 15 -20 minuter, innan en karp dök upp och visade upp sig ganska så kaxigt och det var bara en fråga om när den skulle göra bort sig.
Lite lynnig var den, men med linan över lite tunna grenar, så var problemet snart löst och ännu en firre kunde läggas till handlingarna. 6,9 kilo duger gott och väl efter en kort tids fiske på rätt plats.
Jag hade lagt ut mina mäskboilies för framtidigt fiske och sparat 10 stycken och dessa krossades och lade in under buskarna och därefter den den glidande riggen. varför glidande? Jo jag vill ha en tidig indikation på dessa ställen.
Inget hände på en timme och suget eter kaffet kom och nog fan låg termoskannan i cykelkorgen och nog fan drog larmet igång, när jag var vid cykeln 25 meter bort!

Helt död är jag inte än och jag hann att stanna fisken innan den hann runt busken och gå till vänster och det tack vara en väldigt tight baitrunner.

Efter 3-4 minuter gav denna fjällis upp och kom i håven, vart mitt bly tog vägen vet jag inte, jag använde ett gammalt inline från Fox och allt som fanns kvar var inserten av svart plast och en 6 kilos karp och jag cyklade sedan hem väldigt nöjd med eftermiddagen. Mistrals Coconut krill blev för mycket för fjällisen och flera kommer det att bli på området jag mäskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.