lördag 5 mars 2016

Trippel på karpremiären!

Jag var och tittade vid dammen förra helgen... no no, jag tittade under veckan...no och jag tittade igår efter jobbet och jag kom i dag. Dammen var möjlig att fiska inne bland cigarrvassen och de bruna kolvarna stod fint efter vintern..fint!

Nu skulle det fiskas och jag lade ut majs i hålen runt om i vassen i hopp om att lyckas få se en fisk och det tog bara en timme innan jag såg rörelser och snart även en stjärtfena i ytan, en karp åt här och försiktigt lade jag ut tre majskorn, som fiskades typ frilina.
Allt var packat i ryggsäcken och hinken var min stol, inget hände, inte en rörelse och kanske hade jag skrämt fisken? kaffet kom fram och likaså regnet, bara att bita ihop och avvakta att fisken skulle komma tillbaka.
Ett litet Agitatorspö från Wychywoods och en lätt rulle med braid var mina vapen och jag insåg mitt mistag, fisken hadxe troligen märk min braid och jag monterade ett par meter fluorocarbon som skulle vara betydligt mindre iögonfallande. Kroken en Owner FLB size 8 och tre golden grains lade ut igen.
Hade även med mig Bag Ems Red Krill Sweetcorn som reserv, men jag vet att ingen normalfuntad karp lämnar vanlig söt och sliskig burkmajs i frid...they love it! 
Majs direkt ur burken och handen var min mäsk och lite piffade krokbeten och här var valet en Pineappel Booster spray från Danish Delight... måste jo stödja the homeland lite ibland.

Jag tycker mig se en skugga i det gråa vattnet, lina knycker ett par gånger och dras ut och jag sätter kroken i årets första karp. Den är liten, men ger mig puls ändå, man vill ha den i håven.... alltid så de första gångerna man är ute, sen blir man lugn under resten av säsongen... eh!

En fjällkarp på 2,7 kilo var det som tog mina gula ananasdoftande majskorn och glädjen var stor, dels första för året och dels bevis att de trivs och växer bra, mycket trevligt och jag glömde liksom regnet ett tag.
Jag ser fisk i en annan glipa och ... ja vi har den här och med sina 3,8 kilo blev jag verkligen förvånad över tillväxten på denna fisk.

Alltid bra att ha tillgång till mindre dammar som har gott om naturlig föda, bra genomströmning mm.. man kan sätta ut väldigt små fisk och inom några år få fram fina sättfiskar för större vatten och de är så att säga gäddsäkra.
Det är lugnt en timmes tid, men sen är jag tillbaka i första glipan igen, har sett fisk där igen och ännu en fjällkarp runt 2 kilo gör sitt misstag och jag tar bilden snabbt, den var aldrig i håven och gav lustigt nog inget fight alls, en urkramad golvtrasa hade sprattlat mera!

Lite besynnerligt beteende med tanke att de andra levde loppan som vanligt, vi får väl skylla på vädret...länge sen jag såg ett molntäcke i en så fin blygrå färg och så det fina regnet ni vet, som kryper in precis överallt.
That´s it, premiären är överstökat, nu väntar jag bara på att genomföra nästa plan för Linnéahavets Delfiner och ser fram emot att få höra några one-toners eller kanske bara några bleeps... sketsamma! My mascot Staffe ska få klappa tänder snart... eh hoppas jag!

OBS! Är det något du behöver bland karp eller gäddgrejer och inte vill lägga ner en förmögenhet på, så hör av dig. Jag har massor och det måste bort. Bara ställ frågan på min mejl: lk.rasmusen@telia.com så löser vi det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.