söndag 20 mars 2016

Fyrtal i karp och en glad påsk till er alla!

Fick lite av en chock när jag via järnhästen tog mig dem 300 meterna ner till Linneáhavets stränder. Åke stod och hackade is på Volvons framruta och fräste: - Fan vad det sitter! Mer än halva sjön var belagt med is och jag fick leta och leta, lite öppet vid bilbron, men i norra delen fanns det plats att fiska.

Snabbt åkte en halv burk majs ut för hand och därefter ställdes flötet in och ett par krispiga majskorn prydde kroken och allt lades rätt i mäsken och sen kom det efterlängtade kaffet fram, fint denna kyliga morgon.
Float and Corn.
Jag hade varit där i ca 30 minuter och var lite koncentrerad på annat, när spöet plötsligt börja dra i min hand och rent reflex...ja ni vet nog, krokade jag och det var denna lilla fjällkarp, som var boven i detta drama och man var nöjd.
Sunrise...eh!
Solen försökte med tappra tag att gå upp och spränga bort det tunna molntäcket och fan vet om den lyckades, jag har ingen aning för...
FakeDoggy.
Jag hade en karp som tog Doggy under några grenar på ön och det var det jag höll på med och med linan över en gren, så kom den utan tvekan. igen en mindre firre.
Dippar.
Snälla Maggi, jag bor i ett ganska tätbefolkat område mitt i city.... vad har ni på Northern Baits stoppat i dessa burkar, den ena dofter lite Salmon Oil och det är helt okay.
Men den vänstra burken.... krill.... Jesus Christ vilken stinkare....att den tunna isskorpan bara höll för trycket. Smells like shit, but they love it!
Float and Fluoro pops.
Majsen gav inget mera, men jag såg ett par bubblor och tappade som tur var en liten Braxen och övergick till att fiska med två 8 mm pop-up boilies i red and yellow och det funkade fint och efter 20 minuters väntan klev denna fjällis på. Fint att se flötet reste sig, lade sig och kröp sakta över ytan tills jag satte kroken.
Isläget denna morgon.
Is i kanten runt hela sjön, men det gick att trycka sönder med håvskaftet och man ser även att entrén till Mudhole var stängt.
Holy shit, här gick det undan!
Jag bara älskar detta Urban fishing, du vet aldrig vad du fångar, det kan vara en Icavagn, a nice car if you got the right line eller som här en cykel. Undrar om cyklisten står på huvudet i dyn ute på ön, kallt blev det nog!?
Kvartetten var ett faktum.
Det skulle bli en fjärde fisk denna morgon och även den togs på en fakedoggy till höger om platsen, längs med vassen. Det roliga med denna fisk är att Bolanders bäck rinner ut bara några tiotals meter från där jag satt och fisken vägrade att simma genom det kalla strömmande vattnet.... så efter att den tog mitt bete drog jag den genom, var ju tvungen.
Missing my bait.
Jag var en hårsmån från att lura den femte fisken, men den missade mitt bete och sen var det över för denna gång. Det går flera tåg och kanske hoppar det på någon större.
Ta hand om dina dyra krokar.

Diverse fakebaits jag alltid bär med mig.

Viktiga hjälpmedel under ytfisket efter karp.

Kordas Carp Care Kit...superviktigt!
Så såg min lördagsmorgon ut gott folk och med dessa ord vill jag avsluta och önska er alla en glad påsk. Ät gott och rikligt... vi lever bara en gång eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.